با توجه به آنچه که تا اکنون آموختیم، شیوه های اجرای نمای بتن اکسپوز به دو دسته کلی قابل تقسیم است؛

  1. شیوه هایی که در آن قطعات بتن اکسپوز را از قبل آماده کردیم و هنگام اجرا آن ها را به محل مورد نظر متصل می کنیم.
  2. شیوه هایی که از قبل قطعه ای آماده نشده است و تمام مراحل ساخت نمای بتن اکسپوز در همان محل پروژه صورت می گیرد.

تفاوت این دو شیوه را قبلا مورد بررسی قرار دادیم و همچنین در نوشته “استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز چه الزاماتی دارد؟” در رابطه با آنکه برای استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز به چه نکاتی باید توجه کرد و چه مسائلی را در حین انجام کار باید رعایت کرد، سخن گفتیم.

چه زمانی در ساخت بتن اکسپوز از روش اجرای محلی استفاده می شود؟

در اینجا قصد داریم به این مطلب بپردازمی که اساسا چرا دو شیوه برای اجرای بتن اکسپوز در نظر گرفته نشده است و مثلا چرا در همه پروژه ها افرادی که در زمینه ساخت نمای بتن اکسپوز فعالیت می کنند، از یک شیوه، مثلا استفاده از پنل های پیش ساخته استفاده نمی کنند و چه چیز سبب شده که به فکر استفاده از راه دیگری باشند؟

مسئله این است که با وجود آنکه استفاده از پنل هایی که به صورت مستقل و قبل از اجرا در کارخانه تولید شده است، برای نمای بتن اکسپوز مزایای زیادی دارد. به این جهت که دقت ساخت و تولید در کارخانه بالاتر است و می توان از یکنواختی، یکدستی و کیفیت رنگ و سطح آن اطمینان بیشتری داشت. دوم آنکه سرعت اجرای نمای بتن اکسپوز بالاتر است.

یعنی می توان قبل از آنکه مراحل ساخت ساختمان به پوشش نما برسد ما از پیش قطعات را به طور کامل تولید کنیم و به محض آنکه نوبت به بتن اکسپوز برسد، آن قطعات را به محل پروژه ساخت نمای بتن اکسپوز منتقل کرده و آن ها را به دیوار مورد نظر متصل کرده و بچسبانیم. علاوه بر آن جابجایی پنل ها راحت تر است و نکته دیگر آنکه در کارخانه امکان آنکه طرح مورد نظر و بافت مطلوب خود را به پنل های بتن اکسپوز بدهیم بسیار بیشتر است و دست طراحان برای طراحی قطعات به شکل های مختلف بازتر است.

با این تفاصیل گاهی در برخی ساختمان های بزرگ و یا سازه های غول پیکری مانند پل های بزرگ و سدها ترجیح سازندگان و معماران بر این است که در ساخت نمای بتن اکسپوز از شیوه اجرای در محل پروژه استفاده کنند. اما دلیل این امر آن است که گرچه روش اول ساخت بتن اکسپوز مزایای زیادی دارد، اما در کنار آن هزینه به کار گیری روش دوم پایین تر است.

بنابراین در مورد چنین پروژه هایی برای ساخت بتن اکسپوز، مراحل آماده سازی، قالب گذاری و بتن ریزی را در خود محل پروژه انجام می دهیم تا به این ترتیب بتوانیم سرعت بیشتری به کار دهیم با حفظ هزینه های اقتصادی کمتر. تا بتوانیم فرآیند را به صورت بهینه داشته باشیم. بنا بر آنچه گفته شد شما نیز می توانید نمونه هایی از انجام این پروژه به شیوه های گوناگون را در صفحه بتن اکسپوز هنزا ببینید. به علاوه متخصصان و کارشناسان هنزا همواره آماده راهنمایی شما در این رابطه می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *