در مقاله قبل، تحت عنوان “انقباض کمتر جی اف آر سی / جی آر سی هنگام خشک شدن” مسئله مهمی به عنوان یکی از مزیت های جی اف آر سی / جی آر سی مطرح شد که به جهت اهمبت و کاربردی که این مطلب دارد، بهتر دیده شد که در این نوشته نیز قبل از ورود به مبحث جدید قدری به آن بپردازیم.

اما این فایده و امتیاز جی اف آر سی / جی آر سی که در واقع می توان گفت، امتیازی است که همه انواع بتن الیافی از آن برخوردارند ولی در بتن جی اف آر سی / جی آر سی به جهت خواص ویژه ای که الیاف شیشه دارد، بیشتر با این خصوصیت مواجه هستیم که همان انقباض کمتری است که هنگام از دست دادن آب برای این محصول پیش می آید.

ولی برای تشریح بیشتر لازم به یادآوری است که همانطور که می دانید جی اف آر سی / جی آر سی یکی از انواع بتن می باشد که در ترکیب آن تغییراتی حاصل شده و الیاف شیشه به عنوان یک عضو اساسی به آن اضافه شده است تا به این وسیله برخی نواقصی که بتن با آن سر و کار داشت، از بین رفته و با محصولی نوین و پرقدرت به نام جی اف آر سی / جی آر سی مواجه شویم.

نگاهی نو به بتن جی اف آر سی / جی آر سی

اما در مورد بتن باید گفت که این محصول از ترکیب اجزا و مواد اولیه مختلفی نشئت می گیرد. که شاید اصلی ترین عضو آن سیمان باشد که کار چسبندگی، قوام بخشی و انسجام دادن به سایر اجزای بتن را بر عهده دارد. اجزای دیگر ریزدانه ها یا همان سنگدانه های شن و ماسه هستند که وجود این ها در واقع عامل قدرتمندی بتن می باشند. عضو اصلی دیگر در این محصول آب می باشد، که سایر اجزایی که گفته شد در بستری از آب با یکدیگر مخلوط و محلول می شوند و در صورت نبود آب ترکیب و اتحادی بین اجزا شکل نمی گیرد.

اجزای گفته شده برای تشکیل بتن، در جی اف آر سی / جی آر سی نیز همان اجزای اصلی می باشند ولی تفاوت جی اف آر سی / جی آر سی این است که الیاف شیشه نیز به عنوان یک جزء اصلی به اجزای بتن اضاف می گردد. البته هم در بتن معمولی و هم در بتن جی اف آر سی / جی آر سی برخی مواد افزودنی دیگر مانند مواد پلیمری یا روان کننده به محصول اضافه می شود که وظیفه آن ها بالاتر بردن سطح کارآیی و راندمان بتن یا جی اف آر سی / جی آر سی می باشد.

به خصوص از این جهت که جی اف آر سی / جی آر سی در نمای ساختمان ها و همچنین در ساخت سازه های دکوری و تزئینی استفاده می شود، استفاده از این افزودنی ها برای آنکه ظاهر و شکل بهتری به نمای جی اف آر سی / جی آر سی ببخشند، ضرورت بیشتری پیدا می کند.

شکل بهتر نمای جی اف آر سی / جی آر سی

اما مشکل کار کجاست که باعث شده سازندگان و معماران از استفاده از بتن معمولی به سمت استفاده از بتن جی اف آر سی / جی آر سی میل پیدا کنند. البته آنچه در اینجا گفته می شود تنها یکی از عوامل مطلوبیت و کیفیت برتر جی اف آر سی / جی آر سی نسبت به بتن معمولی است و سایر مولفه هایی که باعث استقبال بیشتر مهندسان و سازندگا ساختمان از جی اف آر سی / جی آر سی نسبت به بتن معمولی می شود را در سایر نوشته ها و مقالات کارشناسان هنزا در این زمینه خدمتتان ذکر کرده ایم.

اما مسئله در اینجاست که چون بتن معمولی و همچنین جی اف آر سی / جی آر سی در مرحله ساخت خود نیاز به استفاده از آب دارند، پس از شکل گیری پنل ها یا سطح مورد نظر توسط این محصول، در مدت زمانی که به آن فرآیند آب کشی گویند، آب موجود در این ترکیب از دست رفته تا بتن خشک و محکم شود.

اما بر خلاف جی اف آر سی / جی آر سی، بتن معمولی هنگامی که در حال خشک شدن و تبخیر آب است، دچار انقباض شده و همین امر سبب می شود که ترک هایی در سطح و عمق آن ایجاد شود که هم می تواند زیبایی ظاهری بتن یا جی اف آر سی / جی آر سی را تحت تاثیر قرار دهد و هم موجب کاهش استحکام و مقاومت این محصول می شود.

در ساخت جی اف آر سی / جی آر سی برای آن که از این عوارض آب کشی دور بمانیم، چون از پنل های پیش ساخته در تولید و اجرای جی اف آر سی / جی آر سی بهره مند هستیم، این امکان وجود دارد که آن ها را در اتاق ها و محفظه های خاصی که دارای دما و رطوبت معینی هستند در مدت زمانی مشخص نگهداری کنیم تا آب موجود در ترکیب آن ها به تدریج استخراج شود، و همچنین حضور الیاف باعث شده که انقباض در تمامی حجم بتن به طور یکسان توزیع و خنثی شود و به این ترتیب مشکل ترک های گفته شده کنترل شده و از بین می رود.

اگر می خواهید به چند مدل اجرا شده داخلی این محصول مراجعه کرده و آن ها را مشاهده نمایید پیشنهاد ما صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا می باشد. که در تماس با متخصصان و کارشناسان هنزا نیز می توانید آشنایی جامع تر و کامل تری با این محصول به دست آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *