بتن های غیر مسلح دارای مقاومت کششی پایین و ظرفیت کرنش آن ها در شکست نیز کم می باشد. این معایب و نواقص معمولا با افزودن آرماتورهای مسلح کننده یا پیش تنیده نمودن آن رفع می گردد.آرماتورها موادی پیوسته می باشند و به گونه ای خاص و دقیق در سازه قرار داده می شوند تا عملکرد آن ها از نظر مسلح نمودن بتن بهینه گردد در صورتی که الیاف ها ، به صورت نا پیوسته می باشند ومعمولا در ملات های سیمانی به صورت دلخواه و نامنظم پخش می گردند. اگر چه به طور معمول در ACI318 به این نکته اشاره نشد ولی در الیاف ها در کاربرد های سازه ای به همراه آرماتورهای متداول نیز استفاده می شوند.

به دلیل انعطاف پذیری خاصی که بتن های الیافی از جمله GFRC (جی اف آر سی)در روش های ساخت و تولید دارند، می توانند به عنوان یک مصالح ساختمانی مفید و مقرون به صرفه مد نظر قرار گیرند.

برای مثال پانل های نازک (13 تا 20 میلیمتر) و پیش ساخته نمای خارجی ساختمان ها که در آمریکا و اروپا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و همچنین با دوام می باشند (همچون صفحات GRC /جی اف آر سی ). همچنین در قطعه های بتنی دارای  شیب منفی  ، تحدب ، تعقر و همچنین دارای زوایای پیچیده و یا قطعات 360درجه و ظرافت های خاص و هنری از صفحات بتنی پیش ساخته مسلح با الیاف شیشه یا همان GFRC/ GRC  (جی اف آر سی /جی آر سی ) استفاده می شود .

هنزا بعنوان یکی از تولید کنندگان صفحات پیش ساخته بتن اکسپوز و جی آر سی(GFRC) با ارائه این محصول مدرن و ارتباط با جامعه مهندسان مشاور و آرشیتکت ها سعی در ترویج و توسعه استفاده از این متریال در صنعت ساختمان سازی کشور دارد.

واحد تحقیق و توسعه هنزا

 

کلید واژه :جی اف آر سی – جی آر سی – بتن مسلح با الیاف –بتن الیافی –بتن اکسپوز- هنزا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *