برای اجرای یک پروژه بعضی از فعالیت ها و نکات اجرایی را باید قبل از نصب و پیاده سازی سازه مورد نظر انجام داد و برخی دیگر را بعد از آن که آن سازه در محل خود مستقر شد باید انجام پذیرد. در مورد انجام کفسازی بتنی در نوشته های پیشین ما هم در مورد مراحل اجرایی پیشینی مواردی را گفتیم و هم برخی نکات را که مربوط به پس از انجام کفسازی بتنی است خدمتتان ارائه نمودیم. به این ترتیب می توانید از عالی بودن کیفیت ظاهری و باطنی نتیجه نهایی کفسازی بتنی اطمینان خاطر داشته باشید.

یکی از نکات گفته شده که مربوط به بعد از عملیاتی کردن کفسازی بتنی است را در نوشته “افزودن مایع با رنگدانه سفید به کفسازی بتنی” گفتیم. در این نوشته قصد داریم به یکی از مسائلی بپردازیم که همواره سازه های بتنی با آن دست و پنجه نرم می کنند. و آن مسئله ترک برداشتن است. پس از آنکه کفسازی بتنی اجرا شد و شروع به سفت شدن می کند، در این مرحله به تدریج آب موجود در خود را از دست داده و خشک می شود و باعث انقباض کفسازی بتنی و ترک برداشتن آن می گردد.

محافظت از کفسازی بتنی در برابر انقباض و انبساط

اگر در حین طراحی و اجرای کفسازی بتنی، مفصل های انقباض برای آن در نظر گرفته شده باشد و به خوبی طراحی و ساخته شده باشد، ترک ها در این مرحله از زهکشی کفسازی بتنی در زیر مفصل ها واقع می شوند و بنابراین در ظاهر و سطح کفسازی بتنی خود را نشان نمی دهند و باعث از دست دادن زیبایی ظاهری کفسازی بتنی نخواهند شد. و علاوه بر آن این تکنیم باعث می شود که کفسازی بتنی به دلیل ایجاد ترک ها مقاومت و استحکام خود را از دست ندهد.

در همان حین که کفسازی بتنی در حال از دست دادن رطوبت خود است و به تدریج در حال انقباض و جمع شدن است، مفصل ها فضایی را فراهم می کنند که بتن بتواند در هوای گرم و شرایط مرطوب بدون آن که مشکلی برای سازه پیش آید منبسط شود. در واقع کارکرد این مفصل ها به این گونه است که هم می تواند در هنگام انقباض بتن ترک ها را در خود جمع آوری کند و هم در هنگام انبساط بتن باعث شود که فضای برای بتن باشد که افزایش حجم دهد و به این ترتیب به دیگر بخش های کفسازی بتنی فشاری وارد نیاید.

به همین دلیل همگامی که کفسازی بتنی مرحله سخت شدن را طی نمود و آب موجود در ترکیب خود را به طور کامل از دست داد، آنگاه مفصل ها را تمیز کرده و سپس با استفاده از چسب ها و موم های مخصوص سطح آن ها را می پوشانند تا به مواد بیرونی اجازه نفوذ در آن ها داده نشود، چرا که همانطور که گفته شد مفصل ها دارای نقشی استراتژیک هستند. و ورود مواد خارجی می تواند هم به مفصل ها و هم به کل سازه بتنی آسیب وارد کند. به خصوص در مواقعی که به علت گرمای هوا سازه منبسط می شود.

در این جا لازم است به این مسئله بپردازیم که اهمیت نکات اجرایی قبل و بعد از پیاده سازی این سازه را می توانید از راه تماس با کارشناسان و متخصصان ما دریافت کنید. به علاوه نکته دیگر امکان مشاهده بهترین نمونه های اجرایی در صفحه کفسازی بتنی هنزا است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *