اینکه ما برای رسیدن به مقاصد خود در ساخت یک پروژه از چه مصالحی استفاده نماییم، بستگی به اهداف و نیازهای ما دارد. که بررسی دقیق این مطلب نیازمند بهره مندی از تجارب کارشناسان ساخت و ساز است. بنابر آنچه که در نوشته “انگیزه استفاده از بتن اکسپوز چیست؟” نیز بیان شد، در مورد بتن اکسپوز دسترسی ما به اهداف بلند مدت ساختمانی به خوبی برآورده می شود.

پیاده سازی بتن اکسپوز که ظرافت های زیبایی شناختی در آن رعایت شده باشد، که مبتنی بر استانداردهای ساخت و اجرای بتن باشد، نیازمند ساختارهای پیچیده است که همراه با عایق بندی های درونی و یا عایق بندی های میانی در ساختار بتن اکسپوز باشد. در واقع بتن اکسپوز هم در این شرایط بعد زیبایی شناختی را فراهم می آورد و هم اینکه از جهت عایق سازی به ساختمان کمک می کند.

بتن اکسپوز چگونه به عایق سازی ساختمان کمک می کند؟

البته در دراز مدت همواره گرایش بر این بوده که برای نمای ساختمان از طرح های یکپارچه استفاده شود. در این رابطه این محصول می تواند نقشی بسزا ایفا کند. چرا که بتن اکسپوز به سهولت می تواند به صورت یکپارچه طراحی، ساخته و اجرا شود. چه آنکه از پنل های پیش ساخته این سازه استفاده کنیم و چه آنکه با عملیات بتن ریزی در محل بتن اکسپوز را تولید نماییم.

و همانطور که گفته شد، وقتی یک متریال مانند بتن اکسپوز قرار است دو وظیفه را بر عهده داشته باشد، یعنی هم تحمل بار کند و هم کارکرد عایق حرارتی داشته باشد، گرایش به اینکه از طراحی یکپارچه برای آن استفاده گردد افزایش می یابد. فواید چنین طراحی و به کار گیری بتن اکسپوز نیز مشخص است؛

  1. سازه تک پوسته ای بتن اکسپوز باعث کاهش تعداد سطوح کاری برای لایه های اضافی عایق می شود و دیگر نیازی به افزودن لایه هایی دیگر جهت عایق کاری ساختمان نیست.
  2. اتصال این نما به دیوارهای جانبی ساده تر می شود.
  3. سیستم کلی ساختمان پرقدرت تر و ماندگارتر خواهد بود.

این ها از فوایدی است که ترکیب کارکرد عایق و نماسازی و تحمل بار در یک متریال یعنی بتن اکسپوز جمع شود. اما گذشته از سه مورد بالا می توان به نکته دیگری در مورد طراحی یکپارچه بتن اکسپوز اشاره نمود. و آن اینکه بتن اکسپوز یکپارچه می تواند نفوذپذیری بیشتری را برای ما فراهم کند. به این ترتیب می توان از آن برای پوشش در سطوحی که بخواهیم آب را از خود عبور دهد و به سرعت خشک شود، استفاده نمود.

مثلا برای پوشش کف پاسیوها می توان از بتن اکسپوز یکپارچه با نفوذپذیری بالا استفاده نمود که امکان عبور آب باران را به سطوح زیرین کف زمین دارد. بنابراین با معضل آب جمع شدگی بر روی آن ها مواجه نخواهیم شد. این نیز از جمله مزیت هایی است که می توان به طراحی یکپارچه بتن اکسپوز نسبت داد.

البته باید دقت داشت که این نفوذ پذیری نباید به درون ساختار محصول ساختمانی باشد چرا که باعث فرسایش آن می گردد، بلکه باید از طریق مفصل ها و درزهای پیش بینی شده از میان محصول عبور کند. درباره این تفاوت مهم بهتر است با متخصصان و محققان ما در هنزا گفتگو نمایید. تا به این ترتیب شما نیز بتوانید محصولات برجسته ای مانند نمونه های صفحه بتن اکسپوز هنزا به دست آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *