در نوشته “بتن اکسپوز از منظری دیگر” ذکر شد که همانند هر محصول ساختمانی دیگری، در بررسی بتن اکسپوز نیز باید ابعاد و جنبه های گوناگون مورد توجه و دقت قرار گرفته و تجزیه و تحلیل شوند. تا از میان همه این بررسی ها بتوان نگاهی جامع به دست آورد. چرا که قابلیت های مختلف بتن اکسپوز سبب شده که دست اندرکاران ساخت و ساز هدف های مختلفی را از کاربرد آن لحاظ کنند.

در نوشته های پیشین تمرکز ما بر روی این مسئه متمرکز بود که برای به اجرا درآوردن یک نمای بتن اکسپوز می توان از روش ها مختلفی استفاده کرد که همه آن ها را می توان تحت دو روش عمده دسته بندی کرد. روش استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز و هم چنین روش استفاده از اجرای محلی بتن اکسپوز. گفته شد که هر کدام از این شیوه ها مختصات خود را دارند و لازم است نکات اجرایی مخصوص هر کدام به خوبی رعایت شود.

اهمیت قالب گذاری در نمای بتن اکسپوز

در مورد نکات اجرایی مورد نیاز برای اجرای بتن اکسپوز به روش استفاده از پنل های پیش ساخته در مقالات قبلی مفصلا گفتگو کردیم حالا نوبت به آن رسیده که ببینیم برای آنکه بخواهیم از متد بتن ریزی محلی برای نصب این محصول بهره ببریم چه مواردی را لازم است مراعات کنیم. قدم اول همانطور که درباره روش استفاده ار قطعات پیش ساخته نیز گفته شد، بحث تراز بودن و یکدستی سطح بتن اکسپوز است.

در اینجا برای آنکه نتیجه نهایی بتن اکسپوز بدون ناهمواری باشد و یک سطح کاملا یکنواخت و همراستا را به ما تحویل دهد، لازم است که قالب هایی که بر روی دیوار ها یا هر سطح مورد نظری نصب می شود تا به وسیله آن بتوانیم بتن ریزی را انجام دهیم باید کاملا شاقول باشند. یعنی همگی در یک راستا و در زاویه درست قرار گرفته باشند. تنها با استفاده از یک قالب گذاری با کیفیت است که این امکان فراهم می شود که بتوانیم یک سطح یکنواخت بتن اکسپوز داشته باشیم.

اگر که قالب ها نا میزان باشند یا دارای انجراف باشند، طبیعتا وقتی درون آن ها بتن ریزی شود، بتن ها نیز به تبعیت از قالب ها دچار انجراف و نا میزانی خواهند بود که می تواند زیبایی نهایی کل سطح بتن اکسپوز را با مخاطره مواجه کند. به همین جهت لازم است به این نکته دقت داشته باشید که هر گامی از اجرای کار همواره دارای اهمیت بسیار است و کاملا باید با دقت و ظرافت تمام انجام شود، از قالب گذاری تا بتن ریزی و غیره تا به این ترتیب بتوانیم به محصول بتن اکسپوز خود مطمئن باشیم.

البته باید به نکته دیگری نیز در اجرای بتن اکسپوز دقت داشته باشیم و آن این است که قالب هایی که در یک راستا و تراز نصب می شود باید همگی سالم و بدون نقص باشند. چون این قالب ها شکل دهنده به بتن اکسپوز هستند هر نوع نقص و اشکالی که در شکل و ساختار آن ها وجود داشته باشد به معنی ایجاد اشکال در کار بتن اکسپوز نهایی می باشد و می تواند باعث نشت بتن نیز گردد.

به همین جها می توانید در این راستا از تیم ماهر و حرفه ای هنزا کمک بگیرید تا شما نیز در ساختمان خود محصولی مانند محصولات صفحه بتن اکسپوز هنزا داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *