بتن اکسپوز که از نماهایی است که بسیار زیاد مورد استقبال معماران و نماکاران در سال های اخیر قرار گرفته ممکن است همچون هر مصالح ساختمانی دیگری در اثر عوامل جوی و طول عمر دچا نقص و ایراداتی در ظاهر خود شود که نیازمند تعمیر، مرمت و اصلاح باشد که در این صورت چنانچه در مقاله “فاکتورهای مهم در مرمت بتن اکسپوز” نیز گفته شد باید از فاکتورها و عوامل موثر در این خصوص بهره مند شویم.

یک قانون طلایی در خصوص بتن اکسپوز وجود دارد و آن این است که هر چه ابعاد قالب بتن نما کوچکتر باشد، بتن نهایی ساخته شده دارای سطحی باکیفیت تر و مرغوب تر می باشد. اما حتی در این موارد نیز باید قواعد و مسائلی را که مربوط به حفظ و نگهداری بتن نما است رعایت کرد که بتن دیرتر دچار فرسودگی و خرابی گردد.

بتن اکسپوز در نمای داخلی ساختمان

پس از آنکه بتن اکسپوز را از داخل قالب خارج کردید باید آن را در برابر رطوبت محافظت کنیم. چرا که همانطور که در مقالات گذشته به آن اشاره شد، تماس بتن اکسپوز با آب و رطوبت به خصوص پیش از آن که آن را آب بندی کرده و در برابر نفوذ آب مقاوم کرده باشیم می تواند سبب ایجاد شوره و قارچ در گوشه و کنارهای بتن اکسپوز شود.

بنابراین بهتر است در روزهای بارانی بتن اکسپوز را از قالب آن جدا نکنید و در چنین روزهایی سطح بتن نما را به وسیله صفحاتی بپوشانید که از تماس آب با آن جلوگیری نمایید. اما باید مراقب باشید که صفحات محافظ با سطح بتن نما تماس نزدیک نداشته باشد. چرا که این تماس باعث می شود که لکه ها و نقطه های سیاه و تیره در سطح بتن اکسپوز ایجاد شود و زیبایی و نمای مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد.

اما با وجود تمام تمهیدات و پیش بیتنی ها همچنان نمی توان ادعا کرد که ما می توانیم بتن اکسپوزی تولید کنیم که دارای هیچ گونه عیب و نقصی نباشد و در آینده نیز نیازمند هیچ گگونه تعمیر و ترمیمی نباشد چرا که برخی فاکتورها در تولید و عمل آوری بتن اکسپوز وجود دارند که از کنترل و اختیار سازندگان نیز خارج است و می تواند بر روی کیفیت سطح بتن نما تاثیر منفی بگذارند.

در ادامه به برخی از این موارد که ممکن است به سطح ایده آل و عالی در تولید بتن اکسپوز نرسد اشاره خواهیم کرد:

1- رنگ یکنواخت در تمام سطوح بتن اکسپوز:

نمی توان ادعا کرد که فرآیند تولید بتن نما آن قدر دقیق و ظریف است که تمام سطوح تولید پنل های بتن نما دارای رنگی کاملا یکدست و یکنواخت باشند. هر چند که رعایت فاکتورهای مورد نظر می تواند رنگ ها را تا حد خوبی به هم نزدیک کند. چنانکه نمونه های آن را در صفحه بتن اکسپوز هنزا می توانید مشاهده نمایید.

2- سطح بتن اکسپوز یدون هر گونه خلل و فرج

3- ساختار منفذهای یکنواخت و یکدست

4- لبه های تیز همراه با افزایش آب

بنابراین با وجود دقت های فراوان همچنان ممکن است برخی اشکالات جزئی و قابل صرفنظر در تولید بتن اکسپوز وجود داشته باشد که برای آنکه بتوانید با محصولی با کیفیت هر چه بیشتر دست پیدا کنید می توانید با کارشناسان و متخصصان مصالح ساختمانی هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *