همانطور که می دانید در سلسله مقالات اخیری که در زمینه کفسازی بتنی خدمت شما بزرگواران ارائه نمودیم، بحث از مراحا اجرای قالب بندی سطح کفسازی بتنی به طریق بتن ریزی در محل بوده است. که همانطور که می دانید این روش در مقابل روش دیگری قرار دارد که آن نیز از محبوبیت بسیار زیادی در میان معماران و مهندسان برخوردار است. که استفاده از پنل های پیش ساخته می باشد.

این دو روش در واقع جایگاه خاص خود را دارند و هر یک مناسبت بیشتری با برخی پروژه ها دارند. اما به سراغ بحث خود برگردیم، یعنی کفسازی بتنی با بهره مندی از شیوه اجرای محلی. در این شیوه همانطور کف گفتیم ابتدا لازم است زیرسازی خوبی انجام شود و سپس نقاط تراز مشخص شده و اقدام به آرماتوربندی کنیم. و همانطور که بیان شد با استفاده از اسپیسر، فاصله میان آرماتور و سطح کفسازی بتنی را نیز مشخص کنیم.

اجرای فوم در کناره های کفسازی بتنی

اما قدم بعدی مربوط به قالب بندی سطح که در نوشته “قالب بندی سطح کفسازی بتنی” به چگونگی انجام آن و فوایدی که این کار دارد، پرداختیم. در این نوشته می خواهیم یک قدم جلوتر برویم و ببینیم در مرحله بعدی از کفسازی بتنی چه عملیاتی باید انجام دهیم. در واقع آنچه در این قسمت اهمیت پیدا می کند این است که لبه ها و کناره های سطحی را که قصد داریم فرآیند کفسازی بتنی را بر روی آن اجرا کنیم، محافظت کنیم.

مثلا اگر این سطح به دیواری اتصال دارد، باید مانع شویم که بتنی که قرار است بر روی آن ریخته شود، به دیوار اتصال پیدا کرده یا بچسبد. و یا در قسمت هایی که اطراف سطح آزاد است. باید موانعی ایجاد کنیم که اجازه ندهد کفسازی بتنی به آن بخش ها سرایت کند. یعنی وقتی بتن ریزی انجام می شود کا ملا بتن در همان حوزه و محدوده ای که مد نظر ما است و قصد داریم کف آن محدوده را کفسازی بتنی کنیم، باقی بماند و به بخش های دیگر سرایت نکند.

به این منظور در این مرحله برای رسیدن به هدف هایی که گفته شد و جلوگیری از اشکالاتی که می تواند به وجود آید باید اطراف دیوارها و اطراف فضای مورد نظر برای اجرای کفسازی بتنی و اطراف ستون ها را توسط فوم کاملا پوشانده و محصور کنیم. این فوم ها باعث می شود که بتن در حین عملیات کفسازی بتنی به سمت دیگر آن نفوذ نکند و کاملا در همان محیطی که مد نظر ما است باقی بماند.

به این ترتیب لازم است دقت داشته باشید که نباید اجازه دهیم زیبایی و یکدستی کار آسیب ببیند. تا در نهایت وقتی کفسازی بتنی به انجام رسید و سطح کاملا خشک شد و خود را گرفت، مساده کنیم که دارای سک سطح کفسازی بتنی زیبا، یکنواخت و مستحکم هستیم که به این سادگی ها قابلیت این را ندارد که دچار آسیب و شکست شود.

پس با توجه به استانداردهای مربوطه باید فوم را در اطراف محوطه مورد نظر برای اجرای کفسازی بتنی تا ارتفاع مشخص و استانداری قرار دهیم. برای اینکه از استانداردهای مورد ملاحظه در این روند آشنایی بیشتری داشته باشد می توانید با کارشناسان و متخصصان هنزا در این رابطه مشورت کنید. به علاوه صفحه کفسازی بتنی هنزا نیز برای مشاهده در دسترس شما قرار دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *