مسئله ای که در مقاله “هنگام کار با بتن اکسپوز چه هشدارهایی را باید رعایت کرد؟” مورد ملاحظه ما بود آن بود که اگر کسی بخواهد با استفاده از امکانات در دسترس خود یک پنل بتن اکسپوز بسازد چگونه می تواند این کار را انجام دهد و برای آنکه هم نتیجه نهایی محصول مورد پسند واقع شود و هم آنکه ما بتوانیم خود را از آسیب های احتمالی محفوظ نگه داریم و نکات بهداشتی و سلامت را رعایت کنیم، هشدارهایی را در نوشته فوق الذکر مورد اشاره قرار دادیم.

به دلیل آنکه مواد سازنده بتن اکسپوز که شامل سیمان و سنگریزه ها و برخی مواد افزودنی است ممکن است در تماس مستقیم با پوست بدن و باقی ماندن بر روی پوست بدن باعث شود که صدمه ای به آن وارد شود، توصیه کارشناسان بر این است که در حد ممکن از دستکش و لباس هایی استفاده شود که در حین کار و ساخت و یا نصب بتن اکسپوز، تماس مستقیمی میان اجزای بدن با این مواد حاصل نشود و به این ترتیب از ایمنی ان اطمینان حاصل می گردد.

در آماده سازی بتن اکسپوز به چه مواردی باید توجه کرد؟

در ادامه بحثی که راجع به معرفی و بیان ویژگی ها و خصوصیات بتن اکسپوز و محوه کار با آن بیان کردیم، در این نوشته قصد داریم که به بیان چند مورد از مواردی که لازم است در هنگام آماده سازی بتن مورد ملاحظه قرار بگیرد بپردازیم. این موارد به خصوص در مورد زمانی است که قصد داشته باشیم بتن اکسپوز را به شیوه اجرای در محل پروژه راه اندازی کنیم. همانطور که پیشتر گفته شد این روس در مقابل روش دیگری است که استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز می باشد.

در ادامه به این نکات که در حین آماده سازی بتن اکسپوز باید مراعات گردد اشاره می نماییم:

  1. وقتی که بتن اکسپوز را در محل بتن ریزی می کنیم، باید دقت داشته باشیم که درزبندی که بعد از آن انجام می شود که هم از جهت زیبایی و هم از جهت حفظ استحکام بتن اکسپوز در انقباض و انبساط ها موثر است، به گونه ای کاملا استاندارد انجام شود که قسمت های جدا شده در ابعاد و اندازه های کاملا مشخص و یک اندازه قرار بگیرند.سالم بودن قالب های بتن ریزی بتن اکسپوز
  2. قالب ها باید به دیواری که بر روی آن قرار می گیرند به محکمی متصل شوند. این کار ماندکاری نمای بتن اکسپوز را بالا می برد. برای انجام چنین عملیاتی لازم است که از وسایلی برای اتصال و مهار قالب ها استفاده شود. این قالب هایی است که قرار است بتن ریزی درون آن قرار گیرد.
    و اگر قالب ها به دیوار محکم متصل نشوند، بتن اکسپوز ایجاد شده به خوبی به دیوار نما نمی چسبد و قالب ها در جای خود محکم نمی شوند. به این منظور از اتصالات مکانیکی مانند بولت و رامکا استفاده می شود که به خوبی می توانند قالب ها را در جای خود محکم کرده و به دیوار مربوطه متصل نمایند. این ها می توانند مانند پیچ و مهره قالب ها به دیواری که قرار است بتن اکسپوز بر روی آن نصب شود، محکم کنند.
  3. اما نکته بعدی این است که وقتی شما بخواهید از شیوه بتن ریزی در محل پروژه استفاده کنید، باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که بتن اکسپوز کاملا متراکم باشد به مانند وقتی که این کار را به وسیله پنل های پیش ساخته انجام می دهیم. برای این کار لازم است که از موادی که به عنوان اضافه کننده به بتن اکسپوز افزوده می شوند و نقش آن ها افزایش تراکم بتن اکسپوز است استفاده نماییم.
    این ها در واقع روان کننده هایی هستند که از آن ها برای افزایش یفیت سطحی نمای بتن اکسپوز و همچنین افزایش چگالی بتن در ساخت پنل ها به صورت پیش ساخته در کارخانه نیز استفاده می شود.

  4. اما به یکی از مهم ترین بخش ها می رسیم که اهمیتی بسیار زیاد دارد که می تواند تضمین کننده مرغوبیت نتیجه نهایی کار با بتن اکسپوز باشد. و آن سالم بودن قالب هایی است که قرار است برای بتن ریزی از آن ها استفاده کنیم.
    اولا این قالب ها همگی باید دارای شکل ها و اندازه های کاملا مشخص و استاندارد باشند تا نتیجه نهایی بتن اکسپوز دقیقا در همان شکل و ابعادی باشد که از پیش در نظر گرفته ایم. ثانیا این قالب ها نباید دارای شکاف، درز یا سوراخ باشند بلکه به گونه ای باشند که بتواند تمام مواد اولیه ای که درون آن ریخته می شود را درون خود نگه دارند تا محتویات یک قالب بتن اکسپوز به داخل قالب های دیگر سرایت نکند.

رعایت این موارد است که سبب می شود ما بتوانیم نمایی را به دست بیاوریم که از قبل در نظر داشته ایم و همه استانداردهای ما را برآورده می کند. چرا که هر نقصی در یکی از این مراحل می تواند نتیجه نهایی کار را با مشکل مواجه نماید. برای آنکه شما دچار چنین نقائصی نشوید بهتر است که پیش از انجام کار با متخصصان و کارشناسان هنزا نیز مشورت نمایید. تا به این ترتیب بتوانید به بهترین نمونه ها دست پیدا کنید، مانند آنچه در صفحه بتن اکسپوز هنزا می توانید ببینید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *