بتن دکوراتیو

یکی از تغییرات کاربردی در مصالح نوین، تولید بتن دکوراتیو است. برای سال های متمادی، بتن جهت استفاده های اولیه به کار می رفت. بزرگراه ‌ها، پایه ‌های محکم و موانع غیر قابل نفوذ، همگی سازه ‌های کلیدی تولید شده از این ماده همه کاره هستند. پیشرفت استفاده از بتن، باعث ایجاد نوآوری و خلاقیت شد و تصور قدیمی از بتن که یک ماده خاکستری و ملایم است برای همیشه تغییر کرد. یکی از این تغییرات کاربردی، تولید بتن دکوراتیو است که کاربردهای بسیار مختلفی دارد.

بتن دکوراتیو چیست؟

بتن دکوراتیو در واقع هر سطح بتنی است که از نظر زیبایی شناسی ارتقا یافته باشد. این ارتقا را می توان از طریق فرآیند های مختلفی از جمله رنگ آمیزی، مهر زنی، پرداخت و حکاکی به دست آورد. برخلاف صفحات خاکستری معمولی که هنگام فکر کردن به بتن تصور می کنیم، بتن دکوراتیو می تواند ظاهر مواد و سنگ های گران قیمتی مانند مرمر، گرانیت یا حتی سنگ طبیعی را تقلید کند. در اصل، به معماران این امکان را می دهد که هم زمان از استحکام و دوام بتن و همچنین زیبایی آن بهره مند شوند.

اگرچه بتن هزاران سال است که مورد استفاده قرار گرفته، اما مفهوم استفاده از آن به صورت بتن دکوراتیو نسبتاً مدرن‌ تر است. به عنوان مثال، رومیان باستان از بتن در معماری نمادین خود بسیار استفاده می کردند، اما در درجه اول یک عنصر ساختاری بود. در اواسط قرن بیستم جنبه دکوراتیو بتن شروع به خود نمایی کرد. با فشار دادن الگوها به بتن مرطوب، برای ایجاد چسبندگی بهتر در مسیرهای عمومی، الگوهایی به وجود آمد و به این ترتیب امکانات زیبایی شناختی بتن نیز کشف شد. پیمانکاران شروع به آزمایش با رنگ ها و طرح های پیچیده تر کردند، که راه برای صنعت بتن دکوراتیو که امروزه می بینیم، هموار کرد.

مزایای بتن دکوراتیو

بتن دکوراتیو  با در هم آمیختن دوام و جلوه های هنری، در فضاهای مسکونی و تجاری نشان می دهد که چرا بتن دکوراتیو در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. علاوه بر این، در مقایسه با سنگ طبیعی یا سایر مواد مجلل، بتن دکوراتیو اغلب راه حلی مقرون به صرفه تر و ماندگارتر ارائه می دهد. تعمیر و نگهداری آن نیز به طور کلی حداقل است که بر جذابیت آن می افزاید. علاوه بر این، ردپای زیست محیطی بتن، زمانی که به خوبی مدیریت شود، نسبتا کم است. دوام و مقاومت بالای بتن دکوراتیو در برابر نیروهای فشاری و سایش، ارائه یکپارچگی و زیبایی نهایی در کار، اجرای سریع و آسان همچنین تنوع در رنگ و مدل از دیگر مزایای بتن دکوراتیو به شمار می رود.

انواع بتن دکوراتیو

انواع بتن دکوراتیو

تبدیل بتن به بتن دکوراتیو از طریق استفاده از مواد مختلفی حاصل می شود که ممکن است در طول فرآیند ریختن یا پس از عمل آوری بتن اعمال شود.

  1. المان های بتنی

یکی از پرکاربرد ترین خدمات و مبلمان شهری  المان بتنی است، که در بسیاری از نقاط شهر نصب می شود. امروزه المان های شهری که از بتن ساخته شده است، بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

ترکیب ذوق و هنر ایرانی با بتن نمای خاص و زیبای به محیط شهر می بخشد. المان بتنی گاهی  به یک نماد بارز در شهر تبدیل شده و از ماهیت یک المان شهری خارج می شوند. به دلیل نصب مبلمان بتنی و المان های شهری در فضاهای باز و در سطح شهر ، امکان آسیب رسیدن به آن ها زیاد است، بنابراین المان های بتنی علاوه بر ظاهر زیبا باید دارای استحکام و دوام بالایی باشند.

  • مجسمه های بتنی

مجسمه های بتنی نمونه هایی از المان بتنی هستند. مجسمه های بتنی با ریختن بتن در قالب لاتکس ساخته می شوند. اغلب برای تزئینات باغ رنگ شده و فروخته می شود. محبوب ترین طرح ها حمام پرندگان هستند.

  • بتن مهری

به عنوان یک تکنیک مدرن، بتن مهری فرآیند افزودن بافت و رنگ به بتن برای شبیه سازی آن به سنگ، آجر، تخته سنگ، کفپوش بتنی و بسیاری دیگر از محصولات موجود در طبیعت از جمله چوب، فسیل و صدف است. این مجموعه بی حد و حصر از امکانات همراه با دوام زیاد و هزینه کمتر نسبت به محصولات طبیعی، بتن مهر را به بتن دکوراتیو، برای پروژه های ساخت و ساز و نوسازی جدید تبدیل می کند.

نصب بتن مهر شامل فشار دادن قالب ها به داخل بتن در حالی است که بتن هنوز کامل خشک نشده است. رنگ بتن با استفاده از سخت کننده های رنگ، پودر یا مایع آزاد شده، رنگ های یکپارچه یا لکه های اسیدی به دست می آید. همه این محصولات ممکن است برای ایجاد طرح های پیچیده تر ترکیب شوند.

بتن مهر شده ممکن است در راهروها، پاسیو ها، جاده و پارکینگ و حتی کف داخلی استفاده شود. بتن مهر شده پوشش مطلوبی برای نواحی بتنی است، اما با گذشت زمان و فرسودگی رنگ ‌ها محو می ‌شوند و سطح تکه ‌تکه به نظر می‌ رسد. گزینه های رنگ آمیزی مجدد زیادی وجود دارد که می تواند به طور کامل رنگ و نمای بتنی مهر و موم شده را احیا نماید.

  1. رنگ های بتن

یکی از راه های به دست آمدن بتن دکوراتیو، از بتن ساده استفاده از بتن رنگی است. رنگ ‌های بتن اشکال و ترکیبات مختلفی دارند و می ‌توانند در کاربرد های بتن مسکونی و تجاری، از جمله دیوارهای حائل صوتی، پل ‌ها، میزها، کف ‌ها و غیره استفاده شوند.

رنگ‌ های اولیه بتن شامل جوهر های چاپی عمومی بود که در محلول های ملایم الکل حل و روی سطوح بتن اعمال می ‌شد تا طیف وسیعی از رنگ را به بتن خاکستری ساده اضافه کند. هنگامی که رنگ های مبتنی بر الکل در معرض نور خورشید قرار می گیرند، رنگ یا روشن شده یا کاملاً محو می شود. بنابراین، رنگ‌ های مبتنی بر الکل در کاربرد های داخلی که در آن نور مستقیم خورشید یا سایر اشکال نور فرابنفش (UV) وجود نداشت، رایج ‌تر بودند.

در سال های بعد، تولید کنندگان شروع به حل کردن جوهرهای چاپی مشابه در حامل های مختلف، مانند استون، رقیق کننده لاک و سایر حلال ها کردند، به این امید که سطح نفوذ افزایش یابد. علاوه بر این، عوامل بازدارنده اشعه ماوراء بنفش به رنگ های جدید برای کمک به مشکلات ناپایداری UV اضافه شدند. با این حال، زمانی که رنگ در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد، محو شدن جزئی (5 تا 8 درصد  در سال) همچنان رخ می دهد. رنگ آمیزی بتن معمولا به دو شیوه زیر صورت می پذیرد:

  • رنگ آمیزی اسیدی

رنگ آمیزی اسیدی یک سیستم رنگی یا رنگدانه ای نیست، بلکه یک واکنش شیمیایی است. مخلوطی از آب، نمک های معدنی و مقدار کمی اسید روی سطح بتن اعمال می شود. این واکنش شیمیایی با مواد معدنی موجود (عمدتا آهک) در بتن در مدت زمان یک تا چهار ساعت باعث ایجاد رنگ های جدید خاکی در سطح بتن می شود. سطح بتن بعداً برای از بین بردن لکه اضافی تمیز می شود و با محلول پایه آمونیاک و آب یا جوش شیرین خنثی می شود (احتمال کمتری دارد که بعداً باعث سفید شدن پوست شود) تا سطح ph به سطح عادی برگردد. به دلیل نا هماهنگی سطح سطح کف بتنی، رنگ آمیزی اسیدی ظاهری رنگارنگ یا خالدار ایجاد می کند که برای هر دال منحصر به فرد است. میزان نفوذ رنگ متغیر است. سطوح بتنی بیرونی قدیمی تر ممکن است مانند سطوح داخلی رنگ نشوند، زیرا محیط، محتویات معدنی را شسته یا نفوذ کرده است. همچنین هرگونه سنگدانه در معرض (سنگ) در بتن فرسوده لکه پذیری نخواهد داشت.

مواد شیمیایی که معمولا در رنگ آمیزی اسیدی مورد استفاده قرار می گیرند شامل اسید هیدروکلریک، کلرید آهن و بی کربنات سدیم هستند.

  • رنگ آمیزی بر پایه آب

لکه های مبتنی بر آب شبیه لکه های اسیدی هستند به این معنا که با استفاده از آن، می توان ظاهری شفاف به دست آورد. برخی از لکه‌ ها می ‌توانند به رنگ مات و یا اثری شفاف دست یابند. تفاوت اصلی این است که لکه های اسیدی به بتن واکنش نشان می دهند و ترکیب فیزیکی مواد بتن را تغییر می دهند، در حالی که لکه های مبتنی بر آب بیشتر یک “پوشش” هستند که با بتن پیوند می خورند. انواع مختلفی از لکه های مبتنی بر آب در صنعت بتن تزئینی وجود دارد که به روش های مختلف عمل می کند. برخی از آن ها بر پایه پلیمر، اکریلیک و اپوکسی هستند.

  • روکش های بتنی

تاریخچه روکش های بتنی به دهه 1960 می رسد، زمانی که مهندسان شیمی از برخی از شرکت های شیمیایی بزرگتر و شناخته شده شروع به آزمایش با رزین های رنگ اکریلیک به عنوان اصلاح کننده مخلوط سیمان و ماسه کردند. نتیجه یک ماده روکش سیمانی نازک بود که به سطوح بتنی می ‌چسبید و پوشش تازه‌ای را برای بازیابی سطح فرسوده ایجاد کرده و به آن جنبه ی دکوراتیو می بخشید. پوشش های بتنی فاقد ویژگی های عملکرد طولانی مدت رزین های اکریلیک بودند. رزین های اکریلیک مقاومت خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش داشتند، اما فاقد مقاومت طولانی مدت در برابر آب و ویژگی های چسبندگی مورد نیاز برای ارائه یک راه حل طولانی مدت و دائمی بودند. انواع روکش های بتنی دکوراتیو شامل موارد زیر است:

  • روکش سیمان پلیمری

روکش های سیمان پلیمری، که ترکیبی اختصاصی از سیمان پرتلند، سنگدانه های مختلف و رزین های پلیمری بودند، بیش از 20 سال پیش معرفی شدند. هدف از افزودن رزین پلیمری به سیمان و سنگدانه، افزایش چشمگیر ویژگی های عملکردی و تطبیق پذیری سیمان ها، ملات ها و مصالح بتن معمولی است. بر خلاف سیمان و مخلوط های بتن معمولی، روکش های سیمان پلیمری را می توان به صورت نازک یا ضخیم بدون نگرانی از لایه برداری یا خرابی محصول معمولی اعمال کرد. علاوه بر این، روکش های سیمانی پلیمری در برابر آسیب های ناشی از نمک، مواد پتروشیمی، اشعه ماوراء بنفش، شرایط آب و هوایی سخت و فرسودگی ترافیک بسیار مقاوم تر هستند.

روکش های سیمانی پلیمری که در ابتدا برای استفاده به عنوان یک ماده ترمیم سطح نازک برای بسترهای بتنی در نظر گرفته شده بود، در اوایل دهه 80 در صنایع بتن معماری و کفپوش های تجاری معرفی شدند. روکش های سیمانی پلیمری در ارائه نوسازی طولانی مدت و بادوام بدون نیاز به تعمیرات پر هزینه و مستمر مرتبط با تخریب سطوح بتنی، مقرون به صرفه تلقی می شوند.

  • روکش های مهر شده

ابزارهای چاپ لاستیکی (مهرها) از قالب های ساخته شده از سنگ یا چوب اصلی تولید می شوند. برای کمک به رها سازی مهرها از بتن بدون چسبندگی از مواد رها کننده استفاده می شود. مواد رها سازی به صورت مایع یا پودر هستند و در طیف وسیعی از رنگ ها موجود می باشند.

  • پوشش اپوکسی

پوشش اپوکسی روی رنگ ‌آمیزی‌ های اسیدی، رنگ‌ها و یا روکش ‌ها برای آب ‌بندی و محافظت اعمال می‌شود. برخی از اپوکسی ها نیز رنگی هستند.

  • جلا دادن

بتن را می‌توان با آسیاب‌ های مکانیکی و لنت‌ های الماسی پرداخت کرد. بالشتک های الماسی در اندازه های شن و یا مش زیادی وجود دارند. سایزهای معمول با سنگ ریزه 6 شروع می شود و می تواند تا 8500 سنگ ریزه برسد. این کار در چند مرحله با عبور از روی بتن با بالشتک های الماسی متوالی انجام می شود تا زمانی که یک پوشش شیشه ای سخت پیدا کند. هم لکه های اسیدی و هم رنگ های بتن را می توان در طول فرآیند پرداخت استفاده کرد.

  • حکاکی

بتن را می توان با برش خطوط و ایجاد شیارها در سطح، بازسازی کرد. طرح های پیچیده مانند آرم یا متن را می توان با استفاده از سیستم حکاکی بتن قابل حمل CNC حکاکی کرد. الگوهای هندسی، خطوط مستقیم یا منحنی و طرح های سفارشی را می توان مستقیماً در سطح بتن برش داد و ظاهر کاشی، سنگ فرش بتنی و بسیاری دیگر از الگوهای سطح رایج را ایجاد کرد. این امر معمولاً با استفاده از ابزارهایی مانند یک آسیاب زاویه ‌ای مجهز به تیغه ‌های الماسی به دست می‌ آید، اما با استفاده از ابزارهای تخصصی که به ‌طور خاص برای برش طرح ‌ها در بتن طراحی شده‌اند، به‌طور مؤثرتر انجام می ‌شود.

بتن دکوراتیو در واقع به عنوان یکی از انواع بتن پیش ساخته تزئینی شناخته می شود که جذابیت سازه ها را افزایش می دهد. طراحی زیبا و خیره کننده بتن دکوراتیو، جذابیت سنگ های قیمتی را را با قیمتی مقرون به صرفه تقلید می نماید. با تولید و طراحی بتن های دکوراتیو می توان دریافت که بتن فقط یک بستر یا یک لایه پایه نیست، بلکه به یک بوم هنری تبدیل شده است که زیبایی را با عملکرد ترکیب می کند. به بیان دیگر، بتن صرفاً به عنوان یک وسیله برای ساخت و ساز نیست، بلکه جنبه زیبایی شناختی یک سازه را بهبود می بخشد. در حالی که همچنان عملکرد خود را به عنوان بخش جدایی ناپذیر از ساختمان مانند کف و دیوارها انجام می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *