در این نوشته می خواهیم به موضوع جدیدی تحت عنوان دال بتنی بپردازیم که یکی از سازه های مهم ساختمانی است که نقش ویژه و مهمی را در شکل گیری ساختمان و استحکام بخشی به آن ایفا می کند. البته قبلا در مقاله “کاربرد بتن الیافی در ساخت دال بتنی” مقداری راجع به اینکه می توان از مواد جدید و پیشرفته بتن الیافی برای ساخت دال استفاده کرد صحبت کردیم. اما قصد ما در این نوشته بیشتر پرداختن به معرفی بیشتر دال بتنی و آشناسازی مخاطبان گرامی با آن می باشد.

در قدم اول چنانچه از گفته هایی که تا الان داشتیم، قابل برداشت است، دال بتنی به عنوان یک عضو سازه ای در میان اعضای سک ساختمان قرار می گیرد. یعنی در واقع می توان گفت که دال بتنی یک سازه ای است که در بخشی از ساختمان سازی به کار گرفته می شود و قابل استفاده در ساخت سازه های بزرگ تر می باشد. دال بتنی را می توان اینگونه معرفی کرد که یک دال بتنی به تخته یا ورقه ای از بتن گفته می شود که در ساختمان سازی به کار گرفته می شود.

آشنایی با کارکردهای دال بتنی افقی

انواع مختلفی از دال بتنی وجود دارد. همانطور که ورقه های فولادی یا تخته های سنگی وجود دارد که در بخش های مخنلف سازه ای به کار گرفته می شود و موارد استفاده گوناگونی می توانند داشته باشند، دال بتنی نیز به همان شیوه می تواند کارآیی های متنوعی را به خود اختصاص دهد. یکی از کاربردهای رایج دال بتنی این است که به صورت افقی از آن ها در سقف طبقات به عنوان یک عامل استحکام بخش و قدرت بخش استفاده شود. که امروزه معمولا در ساخت ساختمان ها، برای سقف سازی طبقات معمولا از همین محصول کمک گرفته می شود.

ابن دال بتنی افقی که برای ساخت آن ها معمولا از بتن مسلح یا بتن الیافی استفاده می شود و به این ترتیب مقاومت آن چند برابر می شود، ضخامتی در حدود ده سانتی متر الی پنجاه سانتی متر دارد که بسته به تشخیص معماران و مهندسان سازه از ضخامت های مختلف آن در ساختمان استفاده می شود که بستگی به استحکام مورد نیاز ساختمان و همچنین نیروها و بارهای وارده بر هر یک از طبقات خواهد داشت. البته باید دقت شود که ضخامت بالای دال بتنی خود می تواند به عنوان یک عامل افزایش بار بر روی ستون ها و طبقات پایین تر عمل کند.

البته معنای این حرف این نیست که دال بتنی افقی صرفا یک کاربرد دارد و همان سقف طبقات است. البته هر چند این کارکرد گفته شده دارای اهمیت بسزایی است و اگر چنین نبود شاید ما نمی توانستیم به راحتی ساختمان هایی با این قدرت و توانایی تحمل بارهای زیاد را بسازیم یا در آن ها سکونت کنیم، اما یکی دیگر از کارآیی های این محصول آن است که می تواند به عنوان کف پوش یا سنگ فرش نیز از آن استفاده شود.

دال بتنی به عنوان سنگ فرش

اگر بخواهیم از دال بتنی به عنوان سنگ فرش استفاده کنیم، لازم است متذکر شویم که دیگر نیازی به ضخامت های بالا برای این محصول نیست. چرا که به دلیل قرار گرفتن بر روی زمین مقاومت کافی را به همراه خواهد داشت. بنابراین هنگام استفاده از این محصول به عنوان کفپوش از دال بتنی نازک و با ضخامت کم استفاده می شود که به این ترتیب در مصرف مواد اولیه و بتن نیز نهایت صرفه جویی صورت پذیرد.

برای ساخت طبقه همکف که بر روی پی ساختمان یا خاک قرار می گیرد نیز استفاده از دال بتنی مورد استفاده دارد. البته در این مواقع این محصول را بر روی فندانسیون یا خاک به عنوان عوامل پشتیبانی کننده قرار می دهند. تا همانطور که گفته شد نیروهای وارده به دال بر روی خاک یا فندانسیون توزیع شود و به این ترتیب برای ساخت کف همکف ساختمان نیز نیاز به دال های بتنی با ضخامت بالا نخواهیم داشت.

یکی از مزیت های دال بتنی این است که لزومی ندارد آن ها را در محل و به صورت بتن ریزی بسازیم. چرا که این کار علاوه بر دردسرهای حمل و نقل بتن، و دقت هایی که در مرحله خشک شدن آن مورد نیاز است و معمولا کیفیت ایده آل به دست نمی آید، دارای بازدهی کافی نیز نخواهد بود. اما ارائه این محصول به صورت پیش ساخته این مشکلات را حل کرده است.

شرکت گام آبی فردا که تولید کننده محصولات هنزا می باشد از دال بتنی پیش ساخته به عنوان یکی از جدیدترین و بهترین نمونه سازه های ساختمانی خود رونمایی کرده است و به شما نیز پیشنهاد می کنیم که به صفحه دال بتنی هنزا مراجعه کرده و با نمونه های ساخته شده این محصول هنزا از نزدیک آشنا شوید.

یک مزیت مهم این دال بتنی پیش ساخته این است که در ساختمان های بسیار بزرگ و آسمان خراش ها می تواند برای استفاده در سقف طبقات در قاب های فولادی از پیش تعبیه شده قرار گیرد و به دلیل ترکیب شدن با این قاب های فولادی، ضخامت کم دال بتنی نیز پاسخگوی نیازهای سازه ای ما خواهد بود.

اگر می خواهید که در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید و همچنین اگر مایل به استفاده از این محصول هنزا می باشید با کارشناسان و متخصصان ما در این زمینه می توانید تماس داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *