بتن پلاک یکی از عناوین جدیدی است که برای کاربردی جدید از بتن اختصاص یافته است. این محصول جدید که همراه با سایر محصولات نوین و مدرن به بازار عرضه شده است و توانسته پیشرفتی بزرگ در نماسازی و ساخت کفپوش های بتنی به همراه آورد. در واقع بتن پلاک به نوعی همان بتن اکسپوز می باشد که در ابعاد مورد نظر و مناسب با فضایی که قرار است در آن نصب شود، به کار گرفته می شود.

البته معمولا ابعاد بتن پلاک، در سایزهای کوچک و در چینش هایی زیبا و متنوع در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا سطح پوشیده شده از بتن پلاک بتواند سطحی زیبا و مثمر ثمر باشد. امروزه می بینیم که در شهرهای بزرگ و کوچک برای پوشش پیاده روها و فضاهای اطراف پارک ها و فضای سبز از این محصول استفاده می شود.

که در واقع می توان گفت که جایگزینی برای سطوح موزاییکی و یا اسفالتی در پیاده رو ها شده است. چرا که همانطور که می دانید استفاده از بتن پلاک برای پوشش سطوح کفی هم از لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر است و خرج کمتری را روی دست صاحبکاران و سازندگان می گذارد و هم اینکه از لحاظ نصب و اجرا نسبت به مثلا موزاییک بسیار پربازده تر است.

صرفه جویی در مصرف انرژی با بتن پلاک

زیرا بتن پلاک دارای وزن کمتری است که جابجایی و انتقال آن از کارخانه و پس از تولید به محل نصب، ساده تر است و کمتر دچار آسیب و شکست می شوند و علاوه بر آن نصب آن ها نیز ساده تر است و همین امر سبب شده است که امروزه متولیان ساخت و ساز شهری برای پوشش های خیابانی برای پیاده رو ها و راه های کنار جاده از بتن پلاک استفاده می کنند.

علاوه بر آنچه گفته شد، راه رفتن بر روی بتن پلاک احساس بهتری را نسبت به سایر مصالح ساختمانی که برای کفسازی مورد استفاده قرار می گیرند، منتقل می کند. گویی از لحاظ اصطکاک دارای مقدار مناسبی است که حسی از اطمبنان را به کسی که روی بتن پلاک راه می رود القا می کند و همچنین به دلیل یکنواختی سطحی ای که دارد باعث خستگی پا در پیاده روی های طولانی مدت نمی شود.

البته همانطور که می دانید برای ساخت بتن پلاک لازم است که در ترکیب بتن معمولی تغییراتی داده شود و این تغییرات عمدتا از طریق اضافه نمودن مواد افزودنی همچون روان کننده ها و افزودنی های پلیمری می باشد که هم باعث می شود سطح بتن، سطحی یکنواخت و صاف باشد و هم اینکه سبب می شود سطح بتن پلاک در اثر سایش و در طول زمان های طولانی دچار فرسایش و خوردگی نگردد.

بتن پلاک کف هنزا

برای آنکه توضیحات خود را راجع به بتن پلاک کامل کنیم، لازم است بگوییم که مزیت هایی که سبب شده سازندگان به سمت استفاده از بتن پلاک گرایش پیدا کنند، صرفا بحث زیبایی نبوده است. هر چند که مباحث زیبایی شناختی و جلوه بصری ای که این محصول دارد نیز حائز اهمیت است و مورد توجه مشتریان و استفاده کنندگان از محیط قرار می گیرد.

اما بحث مهم دیگری که علت تمایل مالکان و کارشناسان در این زمینه بوده است، بحث پایداری است. یعنی بتن پلاک مورد استفاده بتواند در مدت زمانی طولانی و در اثر عوامل مختلف محیطی از خود مقاومت نشان دهد و به این ترتیب دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد.

به خصوص بتن پلاک وقتی که برای ساخت کفپوش پیاده رو ها و راه باغ ها به کار می رود به دلیل آنکه مدام تحت فشار و ضربه گام هایی قرار دارد که بر روی آن قرار می گیرند، لازم است از چنان قدرتی برخوردار باشد که بتواند در مدتی طولانی بدون آنکه آسیبی به آن وارد شود و یا شکسته و خورد شود، همچنان پابرجا بماند. البته باید علاوه بر این نیروها، مواردی همچون باد و باران و آلودگی های آب و هوایی را نیز به آن اضافه کنید که بتن پلاک باید بتواند در برابر همه این عوامل پایداری و ماندگاری خوبی از خود نشان دهد

کارشناسان و صاحب نظرانی که در عرصه طراحی های سازه ای فعالیت می کنند یکی دیگر از مولفه های امتیازبخش بتن پلاک را همانطور که گفته شد، هزینه پایین آن می دانند که می تواند این هزینه کمتر موجب صرفه جویی های بیشتری در نگاه کلان شده و در راستای منفعت ملی به حساب آید. به خصوص در بخش هایی که برای کارکردهای شهری و وسیع از بتن پلاک استفاده می شود.

به علاوه سادگی تولید، راحتی جابجایی و سهولت نصب و پایین بودن هزینه های انجام شده همگی با هم باعث می شود که انرژی مصرف شده در کل این فرآیند نیز نسبت به زمانی که از مصالحی غیر از بتن پلاک برای پوشش دیوارها یا کف های یک سازه استفاده می کنیم، کمتر باشد و این کمکی است به بهینه سازی مصرف انرژی.

به شما پیشنهاد می کنیم که برای مشاهده نمونه هایی از کارکرد این محصول به صفحه بتن پلاک هنزا مراجعه کنید و همچنین جهت استفاده از این محصول در ارتباط با کارشناسان هنزا باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *