بتن اکسپوز معمولا به بتنی گفته می‌شود که سطح نمایان و نهایی بتن، صاف و صیقلی باشد. بر روی سطح این بتن، پوشش دیگری اجرا نخواهد شد. بنابراین در این نوع بتن، کیفیت ظاهری و سطح بتن از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به ویژه در بناها و سازه‌های معماری نقش خود را بیش‌تر نمایان می‌کند.

از این رو بتن اکسپوز Exposed Concrete با حفظ ویژگی‌های مذکور، امکان تولید با سلایق گوناگون و ایده‌های مختلف طراحان و معماران را دارد. بدین معنی که ساخت این قطعات با طرح و اندازه‌های مورد نظر در محیط کارخانه امکان پذیر می باشد.

بتن اکسپوز

مزایای بتن اکسپوز هنزا نسبت به سایرین:

  • پیاده‌سازی انواع سلایق در طرح و نقش‌های مختلف
  • قابلیت اجرا در ابعاد و اندازه‌های منطبق با پروژه
  • سرعت اجرای بالا
  • طول عمر بالا
  • قابلیت نصب با ملات‌های چسباننده یا اتصال خشک
  • امکان اجرا در تمام فصول

ویژگی‌های بتن اکسپوز: تولید تحت کنترل در محیط صنعتی با رعایت استانداردهای مرتبط از جمله طرح اختلاط، عمل‌آوری، حذف عوامل فساد بتن و…

 

فهرست مطالب

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز،  (exposed concrete)  یک نوع جدید از مصالح ساختمانی است که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. واژه “اکسپوز” در انگلیسی به معنای “پیدا” و “نمایان” است و به نحوه‌ ی استفاده از این نوع بتن در نمای ساختمان اشاره دارد. بتن اکسپوز به عنوان نمای داخلی یا خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می ‌گیرد تا از مزایای ظاهری و فیزیکی آن بهره ‌مند شوند.

این نوع بتن دارای سطح صاف و صیقلی است و می ‌توان آن را در قالب‌ های مختلف به صورت پنل‌ های آماده ساخت و به عنوان نما در ساختمان‌ های مختلف استفاده کرد. تنوع در طرح، رنگ و شکل این نما هیچ محدودیتی ندارد و در هر حالتی که معمار آن را طراحی کند، قابل اجرا می ‌باشد.

برای ساخت بتن اکسپوز یا بتن نما از ترکیبی استفاده می ‌شود که وزن نهایی آن سبک می ‌شود و این ویژگی منجر به افزایش محبوبیت آن در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نما می ‌شود. از طرح ‌های محبوب بتن می ‌توان به طرح چوب، طرح حرمی، طرح‌های حجمی و طرح چهار سوراخ اشاره کرد. اجرای بتن نما آسان و سرعت انجام آن بالا است و می ‌توانید دیگر مزایای استفاده از این نوع بتن را در ادامه مقاله مطالعه کنید.

بتن کسپوز چیست1

نمونه کارهای بتن اکسپوز

پنل‌های بتن اکسپوز Exposed Concrete در واقع پنل‌های از پیش ساخته‌ی بتنی هستند که با پیشرفت‌هایی که امروزه صورت گرفته است در ابعاد گسترده و متنوعی تولید می‌شوند. از آن در ساختمان‌هایی با معماری مدرن، نماسازی‌های خارجی، دکوراسیون داخلی، پوشش کف، ساخت مبلمان فضای باز، ساخت پله می‌توان استفاده نمود.

خرید بتن اکسپوز

برای خرید بتن اکسپوز می‌توانید به مجموعه هنزا گام آبی فردا مراجعه کنید و انواع مختلف بتن  را مشاهده و انتخاب کنید.

خرید این بتن، برخلاف گمان ‌های معمول، نیازمند دقت بسیار بالاست. این امر به دلیل وجود محصولات متعدد در بازار است که علیرغم ظاهر مشابه، از نظر کیفیت در سطح یکسانی قرار نمی‌گیرند. همانطور که می‌ دانید، کیفیت این محصول برای کیفیت کلی سازه تأثیر مهمی دارد.

بنابراین، در هنگام خرید باید به دنبال محصولات مرغوب و با کیفیت بود. به علاوه، نحوه اجرا نیز از جمله اولویت‌ هایی است که باید در نظر گرفته شود، زیرا اجرای صحیح این نوع بتن، به طور مستقیم بر کیفیت نهایی ساختمان تأثیرگذار است.

برای خرید بتن اکسپوز می‌توانید به مجموعه هنزا گام آبی فردا مراجعه کنید و انواع مختلف بتن اکسپوز را مشاهده و انتخاب کنید.

قیمت بتن اکسپوز

قیمت بتن اکسپوز تحت تأثیر عوامل مختلفی، از جمله نحوه اجرا، روش تولید، کیفیت محصول و متراژ مورد نیاز قرار می ‌گیرد. با این حال، باید توجه داشت که بالا بودن قیمت هر مورد در بازار به تنهایی نشانگر کیفیت بالا نیست، بلکه انتخاب یک تولید کننده با اعتبار  بسیار حائز اهمیت است تا بتوانید بتن با کیفیت و با قیمت مناسب تهیه کنید. در واقع، انتخاب فروشنده  عاملی مهمتر از همه در فرآیند خرید است.

لازم به ذکر است که قیمت این بتن به شیوه نصب آن نیز وابسته است. این نوع بتن می ‌تواند به سه روش ملاتی، خشک و پیچ یا چسب نصب شود، و هرکدام از این روش ‌ها شرایط و هزینه ‌های متفاوتی را ایجاب می ‌کنند.برای اطلاع از آخرین قیمت بتن اکسپوز می‌توانید با کارشناسان مجموعه هنزا در تماس باشید.

برای اطلاع از آخرین قیمت بتن اکسپوز می‌توانید با کارشناسان مجموعه هنزا در تماس باشید.

تاریخچه بتن اکسپوز

اولین بار استفاده از بتن اکسپوز در ساخت ساختمان تجاری Corbusier که در دانشگاه هاروارد واقع است، دیده شد که این پروژه توانست توجه مهندسان و طراحان ساختمان را به خود جلب کند و مورد علاقه آنان قرار گیرد. همین امر سبب شد که به تدریج موارد به کارگیری بتن اکسپز بیش‌تر شود. به طوری که بین سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ استفاده از آن افزایش چشم‌گیری پیدا کرد. که این مساله باعث رونق فناوری‌ها و فرآیندهای مربوط به تولید آن گردید.

اولین بار استفاده از بتن اکسپوز در ساخت ساختمان تجاری Corbusier که در دانشگاه هاروارد واقع است، دیده شد که این پروژه توانست توجه مهندسان و طراحان ساختمان را به خود جلب کند و مورد علاقه آنان قرار گیرد.

انواع بتن اکسپوز

بتن اکسپوز از آن دسته از مصالح ساختمانی می‌باشد که در عرصه ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده‌اند.

از جمله ویژگی‌هایی که موجب شده تا بسیاری از طراحان و مجریان ساختمان اقدام به خرید بتن اکسپوز نمایند، این است که این مصالح ساختمانی بسیار کاربردی می باشد و طول عمر بالایی دارد، همچنین قیمت آن در بین مصالح ساختمانی دیگر بسیار مقرون به صرفه و مناسب می‌باشد.

علاوه بر تمامی موارد بالا به علت پیشرفت‌هایی که همه روزه در عرصه تکنولوژی و همچنین ساختمان‌سازی صورت گرفته است لذا این ماده ساختمانی نیز بهره وری خود را افزایش داده و باعث شده تا بسیاری از معماران و مهندسان و پیمانکاران همچنان به استفاده خود از این متریال ادامه دهند و در معماری خارجی و ساخت انواع نما و همچنین معماری داخلی از آن بهره ببرند.

انواع بتن اکسپوز: بتن اکسپوز از آن دسته از مصالح ساختمانی می‌باشد که در عرصه ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده‌اند.

کاربرد بتن اکسپوز

کاربرد بتن اکسپوز مخصوصا در مواردی است که می‌خواهیم بتن را در معرض نمایش قرار دهیم. زمانی که خواستار آن هستیم که ضمن استفاده از ویژگی‌های اصلی بتن هم‌چون استحکام،‌ مقاومت و ماندگاری بالا، بتن را به عنوان نمای نهایی کار نیز به کار ببریم.

بتن اکسپوز

ویژگی های بتن اکسپوز

این متریال دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌های شگفت‌انگیزی می باشد که خرید و اجرای بتن اکسپوز را توجیه می‌کند. اما عموم استفاده آن در سطوح خارجی می باشد و به این ترتیب از آخرین متریالی است که به جهت تزئین روی کار نهایی می آید و با دیگر مواد ترکیب نشده و یا متریال تازه ای روی آن کار نمی شود. البته در نظر داشته باشید که برای نمای پایانی می شود آن را با متریالی چون چوب ترکیب نمود که جلوه بسیار زیبا و خاصی به کار شما می دهد. در نظر داشته باشید که این پنل های بتنی در سایز های استاندارد و سایز های سفارشی قابل طراحی و تولید می‌باشد.

برخی افراد تصور می کنند که همانند زمان های قدیم تنها می شود با خرید آن را در پنل هایی که سطوح صیقلی و صاف دارند جا کرد در حالی که امروزه دست تولید کنندگان این پنل بسیار باز بوده و می توانند با توجه به طرح مشتریان مختلف، طرح های متفاوتی از این متریال را تولید کنند.

ویژگی های بتن اکسپوز: بتن اکسپوز دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌های شگفت‌انگیزی می‌باشد که خرید و اجرای بتن اکسپوز را توجیه می‌کند.

از انواع مختلف این متریال می توان به مواردی چون:  هرمی، بلاک،  ترای انگل،  پریسما و … اشاره نمود.

هیچکدام از مواردی که پیش تر معرفی نمودیم سطح صافی ندارند و برای استفاده در نمای بتنی خارجی کار بسیار مناسب و زیبا هستند که با نور پردازی آن ها می توان دکوراسیونی زیبا و منحصر به فرد به محیط بخشید.

اما از ویژگی های بسیار مهمی که موجب می شود ساختمان سازان بیش از پیش ترغیب به خرید بتن اکسپوز شوند موارد زیر است:

  • مقاومت بالا در شرایط مختلف آب و هوایی مانند رطوبت و سرمای شدید

  • مقرون به صرفه بودن

  • عایق صوتی، حرارتی

  • مقاوم در برابر حریق و آتش سوزی

  • قابل طراحی و تولید در ابعاد سفارشی

  • دوست دار محیط زیست

  • طول عمر بالا، زیرا مواد اولیه بتن اکسپوز همان مواد اولیه بتن است

  • امکان انجام عملیات اجرایی آن در تمام فصول به دلیل مقاومت بالا

  • تولید و قابلیت اجرا در ابعاد و اندازه های متنوع و مختلف بر حسب نیاز

  • افزایش سرعت اجرا و کاهش زمان پروژه نسبت به استفاده از سایر مصالح

  • قابلیت نصب با ملات یا اتصالات خشک

  • قابلیت استفاده در کنار مصالح دیگر و رنگ پذیری سطوح خارجی بتن

اجرای بتن اکسپوز

بتن از سالیان دور در ساخت ساختمان ها و سازه‌های عمرانی به عنوان یک مصالح استحکام‌بخش مورد استفاده قرار گرفته است. که از این محصول در بخش‌های مختلف ساختمانی مانند دیوارها، ستون‌ها و سقف استفاده می‌شود. اما اگر از بتن در پوشش نمای یک پروژه ساختمانی استفاده شود به آن بتن اکسپوز گفته می شود.

اجرای بتن اکسپوز

بتن اکسپوز را به دو روش اجرا می کنند

البته کاربرد بتن اکسپوز صرفا منحصر به نمای دیوار بیرونی ساختمان نیست بلکه می توان از آن در نمای داخلی دیوارهای ساختمانی و همچنین کفپوش بتنی داخل ساختمان و کفپوش فضاهای بیرونی محوطه ساختمان استفاده کرد.

استفاده آن را گسترده تر از این موارد دانست. چنانچه امروزه در صنعت سدسازی برای پوشش دیواره های سد می توان از این بتن استفاده کرد. همچنین در ساخت تونل‌ها، پل‌ها، زیرگذرها و امثال آن می‌بینیم که بسیاری طراحان و سازندگان سطح آن ها را با این بتن می پوشانند.

همچنین به دلیل سطح یکپارچه، رنگ خاص و حس سردی که القا می کند بسیار مورد توجه کسانی قرار گرفته که به دنبال فضاهایی یکدست، مینیمال و مدرن برای طراحی داخلی ساختمان خود می باشند. البته باید توجه کرد که نمی توان کارکرد آن را به این منظور محدود کرد.

 بتن اکسپوز سفارشی

بتن اکسپوز سفارشی: این دسته از بتن اکسپوز به بتنی گفته می شود که با توجه به درخواست مشتری و بر اساس نقشه ساختمانی آن و سایز و ابعاد و همچنین طرحی که طراح در نظر گرفته است، در کارخانه پنل‌های بتن اکسپوز در طرح، شکل و رنگ مورد نظر تولید می شود. سپس این محصول را به محل پروژه یا همان ساختمان منتقل می کنند و با روش مناسب آن را در جای خود نصب می کنند.

این دسته از بتن اکسپوز به بتنی گفته می شود که با توجه به درخواست مشتری و بر اساس نقشه ساختمانی آن و سایز و ابعاد و همچنین طرحی که طراح در نظر گرفته است، در کارخانه پنل های بتن  در طرح، شکل و رنگ مورد نظر تولید می شود. سپس این محصول را به محل پروژه یا همان ساختمان منتقل می کنند و با روش مناسب آن را در جای خود نصب می کنند.

پیش تر در رابطه با روش های مختلف نصب پنل های این بتن صحبت کردیم و گفتیم که نصب این محصول معمولا به روش های مختلف صورت می گیرد که عبارتند از: نصب به وسیله چسباندن پنل به دیوار با چسب مخصوص. نصب به وسیله استفاده از ملات سیمانی و همچنین نصب مکانیکی که توسط قرار دادن پنل ها در ریل های فلزی مخصوص و محکم کردن آن ها با پیچ و مهره های طراحی شده برای این منظور دارد.

اجرای بتن اکسپوز در محل

در این روش به جای آنکه در کارخانه پنل های بتن اکسپوز طراحی شود، در محل پروژه مورد نظر سطحی که قرار است  بر روی آن نصب شود، قالب بندی می شود و درون قالب ها بتن ریزی می شود و سپس اجازه می دهند که بتن درون قالب ها خشک شده، سپس قالب را جدا کرده و در محل دیگری قالب بندی انجام شده و دوباره بتن ریزی می شود.

به همین ترتیب تمام سطحی که لازم است با آن پوشانده شود، مورد اجرا قرار می گیرد. فقط باید در نظر داشته باشید که در این روش، قالب بندی به ترتیب از پاسسن ترین سطح نما آغاز شده و به تدریج به سمت سطوح بالایی پیش می رویم تا اینکه تمام سطح نما با آن پوشانده می شود.

معمولا از روش بتن ریزی در محل برای پروژه های بسیار بزرگ که طرحی تقریبا یکدست و یکپارچه دارند و نیازی به تهیه پنل ها ندارد، استفاده می شود. همچنین سرعت اجرای این روش برای نصب آن بالاتر است.

کارخانه های فعال در زمینه پنل های بتن اکسپوز علاوه بر اینکه بر اساس درخواست و سلیقه مشتری می توانند پنل مورد نظر را طراحی و تولید کنند، معمولا برخی طرح های پرکاربرد این محصول را از پیش یه صورت پنل های بتن  تولید می کنند که مشتریان می توانند از میان طرح های تولیدی آن کارخانه  مورد نظر خود را برای ساختمانشان انتخاب کنند.

اجرای بتن اکسپوز در محل: در این روش به جای آنکه در کارخانه پنل های بتن اکسپوز طراحی شود، در محل پروژه مورد نظر سطحی که قرار است بتن اکسپوز بر روی آن نصب شود، قالب بندی می شود و درون قالب ها بتن ریزی می شود و سپس اجازه می دهند که بتن درون قالب ها خشک شده، سپس قالب را جدا کرده و در محل دیگری قالب بندی انجام شده و دوباره بتن ریزی می شود.

بتن اکسپوز قابل اجرا در محل پروژه

با خرید بتن اکسپوز که در محل پروژه قابلیت اجرا دارند در حقیقت می توانید این بتن ها را در ابعاد بسیار بزرگی در اختیار داشته باشید و عموما از این نوع بتن ها در اجرای پروژه های کاری بزرگ استفاده می شود و همانطور که از نامش پیداست از ساخت تا اجرا و قالب بندی در محل پروژه ساختمانی قابلیت پی ریزی دارد.

دلایل استفاده از آن برای نماسازی خارجی

از دلایلی که می توان در خرید آن برای استفاده نمودن در نماهای خارجی عنوان نمود این است که این بتن ها دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی می باشند و در شرایط جوی ای چون رطوبت و گرما بسیار سازگار هستند.

موارد استفاده از بتن اکسپوز

موارد استفاده از بتن اکسپوز: از موارد استفاده از بتن اکسپوز ها می توان عناوین زیر را در نظر گرفت: نمای خارجی با بیرونی انواع ساختمان ها و ساخت استخر و حوض های آب

از موارد استفاده از بتن اکسپوز ها می توان عناوین زیر را در نظر گرفت:

  • نمای خارجی با بیرونی انواع ساختمان ها

  • ساخت استخر و حوض های آب

  • ساخت پلکان

  • کفپوش ساختمان و سنگ فرش بتنی

  • دیوار ها ی داخلی خانه و انواع دکوراسیون داخلی

  • محوطه های شهری مانند پارک و معابر شهری

  • دیوار ها و نماسازی های شهری

امیدواریم که با خرید بتن اکسپوز بتوانید هم بهترین و زیباترین طرح ها در دکوراسیون داخلی پیاده سازی نمایید و هم بتوانید در نمای خارجی ساختمان نیز، شیک ترین طرح ها را داشته باشید. اگر این مقاله برای شما مفید بوده است آن را برای دوستان سازنده و یا معمار و مهندس خود بفرستید.

بتن اکسپوز پیش ساخته

بتن های پیش ساخته به بتن های اکسپوزی گفته می شود که طبق روال همیشگی خود در اندازه ها و سایزهای استانداردی در کارخانه ها بتن سازی تولید و به دست مشتری سپرده می شود. هر چند ممکن است به سفارش و خریدآن برای برخی از مشتریان این ابعاد تغییر نمایند و سفارشی سازی شده شوند.

شرکت هنزا امکان ساخت بتن اکسپوز متناسب با سلایق و ایده‌های طراحان و معماران را دارد. بدین معنی که ساخت قطعات بتنی مسلح با طرح و اندازه مورد نظر در محیط کارخانه امکان پذیر است.

پنل های بتن اکسپوز برای نماکاری‌های داخلی و خارجی ساختمان به کارمی‌رود. این پنل ها را می توان در ابعاد مختلف تولید نمود و در تمام فصول سال مورد استفاده قرار داد. به دلیل عدم استفاده از سایر مصالح بر روی این نوع بتن، زیبایی و کیفیت سطح آن اهمیت فوق العاده‌ای دارد به نحوی که وجود زدگی و برآمدگی در سطح بتن از زیبایی ظاهری آن می‌کاهد. پنل هایی که برای نمای خارجی ساختمان به کار می‌رود، باید از مقاومت لازم در برابر شرایط متغیر آب و هوایی برخوردار باشند و مانع از ورود آب به لایه‌های زیرین سازه شوند. اما در نمای داخلی زیبایی اهمیت بالاتری دارد زیرا سطح کار باید یکپارچه و بدون زدگی بوده تا قابلیت رنگ‌آمیزی و انجام کارهای مربوط به دکوراسیون داخلی را داشته باشد.

موارد استفاده از بتن اکسپوز:

استفاده از پنل ها در هر شرایطی امکان‌پذیر است در زیر قصد داریم مواردی را نام می‌بریم که در آن شرایط بهترین گزینه انتخاب پنل بتن اکسپوز است.

  1. زمانی که دنبال یک متریال با استحکام بالا برای محوطه‌سازی ویلا و پارکینگ هستیم و یا متریالی با تحمل بار ترافیکی مثل محوطه کارخانه، که محل عبور ماشین الات سنگین است داشته باشند.
  2. اگر دنبال طرحی خاص با شکل‌های مختلف و یا دارای قوس در نمای ساختمان باشید که امکان ساخت این طرح‌ها با سنگ طبیعی هم فراهم نباشد حتماً از این پنل به روش نصب خشک استفاده کنید.
  3. اگر دنبال طراحی مدرن و زیبا هستید می‌توانید با استفاده از ترکیب چمن مصنوعی و پنل های بتن اکسپوز به آن برسید.
  4. اگر دنبال طول عمر بالا خصوصاً در مناطق سردسیری هستید یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها استفاده از پنل بتنی است.

استفاده از بتن اکسپوز در فضاهای ورزشی:

استفاده از پنل بتنی در فضای ورزشی می‌تواند دو ویژگی مهم داشته باشد:

  1. با توجه به امکان آسیب رسیدن به دیوارها در مکان‌های ورزشی، بتن اکسپوز با مقاومت خوبی که دارد بهترین گزینه است.
  2. با ایجاد ترکیب رنگ‌های هیجان انگیز، فضایی مدرن و زیبا را به ارمغان می‌آورد.

مزیت‌های بتن اکسپوز نسبت سنگ:

چند ویژگی عمده وجود دارد که آن را نسبت به سنگ برتری پیدا می‌کند.

  1. بتن اکسپوز به دلیل ماهیت وجودی بتن، قابلیت انطباق با نماهای دیگر را دارد. همچنین می‌تواند هارمونی بین این بتن و دیگر مصالح مانند چوب و آجر را برقرار کند که همچین ویژگی در سنگ دیده نمی‌شود.
  2. زمان نصب آن سریعتر از سنگ است.
  3. اول به خاطر آماده بودن اندازه‌های پنل، دوم به‌دلیل وجود اسکوپ آماده در  این پنل ها نیازی به اسکوپ کردن مانند سنگ نیست.
  4.  شرایط آب و هوایی نیز تأثیرگذار است و در صورت تغییرات جوی به دلیل جذب رطوبت سنگ‌هایی چون تراورتن که دارای تخلخل است موجب ترک خوردن و شکست می‌شود. درصورتی‌که همچین مشکلاتی برای بتن اکسپوز به‌وجود نمی‌آید.

نصب بتن اکسپوز

نکات مربوط به اجرای بتن اکسپوز

همانطور که مطالب بالا اشاره شد بتن اکسپوز قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد و در کاربری های مختلف حتی در مجموعه‌های صنعتی قابل استفاده است.
در این پروژه نیز از ترکیب پنل های بتنی و سنگ و شیشه استفاده شده است که علاوه بر مقاومت و استحکام بالا در برابر هوای سرد، از نظر معماری فضایی دلپذیر و مدرن برای کارکنان مجموعه فراهم می‌سازد.
طراح باید، هنگام استفاده از این متریال دقت لازم را به خرج دهد تا در درجه اول، این متریال را در جای درست مورداستفاده قرار دهد، چرا که استفاده‌ی نادرست از این نوع بتن سبب ایجاد سطحی نامناسب و مانند سطوح پرداخت‌نشده خواهد شد و در مرحله‌ی دوم سردی برخواسته از بتن، فضا را خشن و سرد نکند. برای جلوگیری از این امر این بتن باید در ترکیب با سایر متریال های گرم به کار رود.

نصب بتن اکسپوز

  • روش نصب خشک بتن اکسپوز

در این روش که که روشی مکانیکی است، بر روی دیواری که قصد داریم پنل ها و قطعات آن را نصب کنیم نبشی هایی قرار داده و سطح دیوار مربوطه را زیرسازی فلزی می‌کنیم.
سپس با استفاده از ابزاری که به قسمت پشت پنل  نصب می‌کنیم، میتوان آن را به دیوار مربوطه و نبشی ها و زیرسازی فلزی که آماده کرده‌ایم پیچ کرد.
در این روش که کاملاً مکانیکی است و از دوغاب یا هیچ چسبی استفاده نمی‌شود، نیاز به منتظر بودن برای خشک شدن ملات نیست و این شیوه نصب پنل بتن اکسپوز کاملاً تمیز است و کثیفی هایی که ممکن است دوغاب یا چسب به همراه داشته باشد را به همراه ندارد. ولی باید از محکم بودن اتصال و پیچ‌ها اطمینان حاصل کنیم.

  • مزایای نصب خشک بتن اکسپوز

استحکام و مقاومت بسیار بالا
سرعت اجرای بالا
عدم افزایش زیاد وزن سازه در اثر نماسازی راحتی تعمیر و بازسازی نمای ساختمان.

  • روش نصب دوغابی بتن اکسپوز

برای نصب به روش دوغابی یا تر، ابتدا باید پنل ها را به دیوار متصل کرده تا بتوانیم در فضای پشت آن دوغاب بریزیم تا آن را محکم کند. برای این کار به دو شکل میتوان عمل کرد.

در پشت پنل بتن اکسپوز شکاف‌هایی ایجاد کنیم تا از طریق این شکاف‌ها بتوانیم آن‌ها را به دیوار متصل کنیم.

  1. در پشت آن‌ها مفتول‌هایی قرار داده و این مفتول‌ها را به اسکوپ هایی بر روی دیوار متصل کرده و محکم نماییم.
  2. از مزایای این روش میتوان به ارزان بودن و نصب سریعتر نسبت به روش خشک اشاره کرد.

اما اگر پروژه ای که قصد داریم از این بتن برای پوشش سطح با نمای آن استفاده کنیم دارای سطحی گسترده و وسیع باشد، به جای به کار گیری پنل ها، در محل قالب بندی های لازم صورت گرفته و بتن ریزی می شود که به این ترتیب آن را برای این پروژه های عمرانی اجرا می کنند.

البته لازم است توجه شود که در این شیوه پس از آنکه بتن  در محل خشک شد، قالب ها را از سطح جدا می کنیم. اما در این نوشته قصد داریم به این مساله بپردازیم که Exposed Concrete از چه موادی تولید می شود و آیا تفاوتی میان مواد اولیه تولیدی بتن نما با بتن اولیه وجود دارد یا نه. یعنی آیا تفاوت آن با بتن معمولی فقط مربوط به محل استفاده آن ها می باشد یا اینکه در مراحل ساخت نیز دارای تفاوت هایی با هم می باشند.

جواب این است که مواد اصلی سازنده آن همان مواد سازنده بتن معمولی است که عبارتند از سیمان، آب و سنگدانه ها که همان ریزدانه های شن و ماسه می باشند که با نسبت مشخصی با هم ترکیب می شوند. اما علاوه بر نسبت مواد اولیه که می تواند بین بتن معمولی و بتن اکسپوز متفاوت باشد، در ترکیب آن برخی مواد افزودنی استفاده می شود که معمولا در ترکیب بتن معمولی این مواد افزودنی اضافه نمی شود. که این مواد افودنی عبارتند از:

مواد پر کننده بتن اکسپوز

این مواد پر کننده باعث می شود که تراکم ذرات در بتن بیشتر شود. به این ترتیب چگالی بتن  نسبت به بتن معمولی بیشتر می شود و همین امر موجب چسبندگی بیشتر بین ذرات آن می شود. دلیل این امر نیز این می باشد که بتن به دلیل آنکه در نمای ساختمان یا سازه ها به کار گرفته می شود باید بتواند در برای نفوذ مواد خارجی مانند رطوبت یا ذرات دیگر از خود مقاومت نشان دهد.

چرا که در صورت نفوذ آب، رطوبت یا سایر مواد خارجی به آن به راحتی می تواند ترکیب آن از هم پاشیده شود و دچار شکست شود.

مواد فوق روان کننده بتن اکسپوز

کارکرد مواد فوق روان کننده این است که یک سطح صاف و صیقلی به بتن می بخشد که باعث می شود جلوه خاصی پیدا کند و نمایی که دارای پوشش بتن است دارای زیبایی و جلوه گری باشد. به خصوص اگر از بتن اکسپوز در نمای داخلی استفاده شود لازم است که به زیبایی سطح آن اهمیت خاصی بدهیم. چرا که بتن در حالت عادی دارای سطحی زمخت و همراه با ترک می باشد.

بنابراین افزودن مواد پر کننده و فوق روان کننده باعث می شود که این بتن بتواند قابلیت مقاومت و زیبایی خود را حفظ کند. به این جهت می توانید به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه نمایید و نمونه پنل های تولیدی هنزا را مشاهده کنید. همچنین برای ثیت سفارش خود می توانید به کارشناسان و متخصصان هنزا مراجعه نمایید.

بتن اکسپوز چگونه تهیه می شود؟

 بتن اکسپوز که به بتنی گفته می شود که در نمای کار قرار گرفته و در واقع سطح پایانی کار می باشد و چیزی روی آن پوشش داده نمی شود، اخیرا به دلیل رنگ و جلوه خاصی که می تواند به چهره بیرونی یا داخلی ساختمان ها ببخشد مورد توجه قرار گرفته است. به خصوص که تلفیقی از نمایی سردف یکپارچه و مدرن است.

اما یکی از مسائلی که بسیار اهمیت دارد روش ساخت و تولید آن است که هر چه قدر این مرحله با دقت بیشتر و رعایت استانداردها و نکات لازم انجام شود، بتن تولید شده دارای کیفیت بالاتری است و هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ کیفیت و پایداری می تواند برای سازندگان ساختمان قابل اطمینان تر باشد. به روش ساخت و تولید آن اصطلاحا طرح اختلاط بتن اکسپوز گفته می شود.

برای آنکه با شیوه تولید Exposed Concrete آشنا شویم، قدم اول این است که ببینیم  از چه مواد و ترکیبی ساخته می شود. همانطور که پیش از این نیز در سلسله مقالات کارشناسان هنزا خاطرنشان کرده ایم، این بتن ترکیبی است از مواد مختلفی که شامل سیمان، سنگدانه ها ی شن و ماسه، آب و افزودنی ها و روان کننده می شوند.

همانطور که می بینید مواد ترکیبی Exposed Concrete همان موادی است که در ساخت بتن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما از آن جایی که بتن اکسپوز در نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، و باید از لحاظ زیبایی، یکنواختی و همچنین دوام وطول عمر ویژگی های بهتری داشته باشد. از طرفی در معرض باد و باران و آفتاب و شرایط مختلف آب و هوایی قرار دارد که به همین جهت لازم است مقاومت کافی نسبت به شرایط مختلف بیرونی را داشته باشد. و همین امر طرح اختلاط بتن نما را متفاوت از طرح اختلاط بتن معمولی می کند.

برای آنکه Exposed Concrete بتواند استحکام لازم را داشته باشد، بعد از آنکه آن را قالب گیری می کنند به وسیله ویبراتور حجم بتن را مورد لرزش قرار می دهند که این کار باعث می شود حباب های بین سطح این بتن از میان آن خارج شده و تراکم آن افزایش یابد.

به علاوه مواد روان کننده و پرکننده که به آن اضافه می شود باعث می شود استحکام آن بهتر شود ولی باید مراقب باشید که زمان اختلاط محدود و کمتر از ده دقیقه باشد چرا که در صورت بیشتر شدن زمان، موجب می شود که دانه های ماسه و سیمان بلغزند و از هم جدا شده و یکنواختی بتن اکسپوز به هم بخورد.

درزگیری قالب ها و بهره مندی از روغن مناسب جهت قالب های آن نیز از مسائل مهم در طرح اختلاط این نوع بتن می باشد که برای آشنایی بیشتر با آن می توانید با کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید.

کارخانه تولید بتن اکسپوز

کارخانه تولید بتن اکسپوز هنزا با در اختیار داشتن گروه طراحان و کارکنان کارآزموده امکان درک تجربه مشترک از زیبایی و کیفیت را فراهم آورده است. همین ویژگی باعث شده که این مجموعه جزء یکی از بهترین تولیدکننده‌های بتن اکسپوز باشد.

شرکت هنزا با در اختیار داشتن گروه طراحان و کارکنان کارآزموده امکان درک تجربه مشترک از زیبایی و کیفیت را فراهم آورده است. همین ویژگی باعث شده که این مجموعه جزء یکی از بهترین تولید کننده بتن اکسپوز باشد.

شرکت هنزا امکان ساخت محصولات بتنی از جمله بتن اکسپوز متناسب با سلایق و ایده‌های طراحان و معماران را دارد. بدین معنی که ساخت قطعات بتنی مسلح با طرح و اندازه مورد نظر در محیط کارخانه امکان پذیر است.

این شرکت با داشتن واحد تحقیق و توسعه (R&D) فعالیت های قابل توجهی با همکاری مرکز تحقیقات مسکن و راه و شهرسازی، مرکز پژوهش های علمی، صنعتی ایران واقع در مرکز رشد،سازمان بهینه سازی سوخت و انرژی، پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی ایران آزمایشگاه متالوژی رازی و آزمایشگاه های همکار سازمان استاندارد ایران صورت داده است.

چرا بتن اکسپوز محبوب است؟

امروزه جنبه زیبایی شناختی سازه ها به طور فزاینده ای مورد توجه است و مرحله مهمی در تکامل معماری معاصر را نشان می دهد. عناصر بتنی که پیش ساخته هستند و یا در محل ساخته می شود، ویژگی های تطبیق پذیری باور نکردنی را ارائه می دهند، که با آن می توان آثار بی عیب و نقصی را خلق کرد، که ممکن است، منجر به باز تولید یک نمای قدیمی یا یک طرح جایگزین گردد.

بنابراین بتن نقش مهم و اساسی در این سازه های مدرن ایفا می کند. به غیر از بتن، هیچ مصالح ساختمانی مدرنی نمی تواند به راحتی شکل، رنگ و بافت را در هر نوع پروژه ای به خود بگیرد. به همین دلیل کار با بتن معماری مزایای زیادی دارد. استفاده از آن با تاریخچه معماری و محیط اجرای آن ارتباط دارد، این ماده می تواند به زیبایی با محیط تطبیق پیدا کند. بنابراین با گذشت زمان، سازه های بتنی اکسپوز بخشی از محیط اصلی را تشکیل می دهند.

بتن اکسپوز (Exposed Concrete) به نوعی از بتن اطلاق می‌شود که در ساختمان ‌ها به عنوان یک جزء زیبایی و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بتن به دلیل زیبایی و شکل‌ پذیری بالا مورد توجه طراحان و معماران است.

در بتن اکسپوز، سطح بتن از تزئینات و پوشش ‌های مختلفی برخوردار است که ممکن است شامل الیاف، سنگ ‌های مرمر، شیشه، یا مواد دیگر باشد. این پوشش ‌ها معمولاً بر روی سطح بتن قرار می‌گیرند و سپس با تکنیک ‌های خاصی مانند سنگ ‌زنی یا تیشه ‌زنی، لایه ‌های روی بتن به حدی حذف می ‌شوند تا ساختار داخلی بتن نمایان گردد.

بتن اکسپوز1

استفاده از بتن اکسپوز می ‌تواند به دلیل ظاهر زیبا و نوآورانه ‌اش، به طراحی و زیبایی ساختمان ‌ها افزوده شود. همچنین، این نوع بتن نیز برخی ویژگی‌ ها مثل مقاومت و پایداری مکانیکی بتن را حفظ می‌کند. چگونگی ایجاد پوشش بتنی اکسپوز بر روی دیوارها به این صورت است که این نوع پوشش  بر روی دیوارهای منازل از طریق قرار دادن میله‌های فلزی یا چوبی روی قالب صورت می‌ گیرد. سپس بتن به داخل این قالب ریخته می ‌شود. پس از خشک شدن بتن، قالب برداشته شده و نتیجه‌ ی نهایی به صورت نوارها و خطوطی زیبا بر روی دیوارها آشکار می ‌شود.

نقش هایی که بر روی دیوار ظاهر می‌ شود، ناشی از اثرات قالب ‌هایی است که بر روی بتن اعمال شده ‌اند. این قالب‌ ها می‌توانند از تخته‌ های چوبی با رگه ‌های خاص ساخته شده باشند که باعث ایجاد بافت و الگوی منحصر به فردی در بتن می ‌شوند. پوشش دهی نهایی بتن اکسپوز با سه روش اصلی انجام می شود:

  1. پرداخت مستقیم: در این نوع پوشش، بعد از برداشتن قالب، سطح بتن در وضعیت اصلی خود باقی می ‌ماند. این پوشش شامل سطوح صاف با طرح ‌های مختلف، منبت ‌کاری، الگوهای طبیعی، شبیه ‌سازی چوب و سطوح شیاردار یا طراحی ‌های خاص می ‌شود.
  2. پوشش با سطح صاف: این نوع پوشش، از هیچ ماده دیگری تقلید نمی ‌کند و تمامی جزئیات و خطوط قالب به صورت دقیق در بتن حفظ می ‌شود. این نوع پوشش نیازمند دقت و دانش بالا در اجرای قالب و ریختن بتن است.
  3. پرداخت غیر مستقیم: در این نوع پوشش، سطح بتن پس از برداشت قالب، با استفاده از روش ‌های شیمیایی یا مکانیکی تصفیه می ‌شود تا به شکل نهایی برسد.

مزایای بتن اکسپوز

بتن اکسپوز به دلیل توانایی ایجاد تنوع و زیبایی در طراحی‌ های معماری، نسبت به سایر مصالح ساختمانی برتری ویژه ای دارد. این ویژگی ‌ها به طراحان و معماران امکان می‌ دهند تا اشکال، رنگ ها، و بافت‌ های متنوعی را در پروژه ‌های مختلف ایجاد کنند. از این رو،  یک انتخاب محبوب در زمینه طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ ها است.

مزایای بتن اکسپوز

بهره وری اقتصادی

سطوحی که با بتن پوشانده شده‌اند، نیاز به هزینه‌های اضافی ندارند، زیرا این ماده به دلیل عدم لغزشی که ارائه می‌دهد منجر به دوام و مقاومت می‌ شود. همچنین، در مقایسه با سایر مواد، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری داشته و کم هزینه تر است. هنگام انتخاب آن به عنوان گزینه ساخت و ساز، اگر از بتن پیش ‌ساخته برای پوشش سازه استفاده شود، سرعت اجرا نیز افزایش می‌یابد و می‌توان عناصر را هم زمان با شروع کار در فونداسیون اجرا و نصب کرد. این بتن از جمله قطعاتی که با کار و فعالیت کمتر ساختمانی به زندگی می‌پیوندند، زیرا یکی از مزایای بزرگ بتن اکسپوز این است که امکان ساخت پنل های بزرگ با ابعاد تا 20 متر مربع یا بیشتر و ضخامت ‌ تا 15 میلی‌متر را فراهم می‌کند.

قدرت، وزن و کشش

بتن یک ماده چند منظوره است که می ‌تواند بدون تغییر در کیفیت فیزیکی و مکانیکی خود، به اثرات زیبایی شناختی عالی دست یابد. این ماده در ضخامت‌ های کم و اندازه های بزرگ، مقاومت زیادی ایجاد می‌کند و همچنین در برابر فشار، کشش و سایش مقاومت بالایی دارد.

چرا-بتن-اکسپوز-محبوب-است؟

پایداری و فناوری

از نظر پایداری، بتن دارای مزایای گسترده‌ای است، از جمله عملکرد عایق صوتی. زمانی که در دیوارها و پنل ها استفاده می ‌شود، می‌تواند صدا را تا بیش از 80 درصد نسبت به مصالحی مانند چوب یا فولاد کاهش دهد. امروزه ساختمان ‌های بتنی انرژی کمتری برای گرم کردن یا خنک کردن مصرف می‌کنند. بازتاب در سطوح بتن سفید 57.4 درصد و در بتن خاکستری 23.6 درصد است. برای پروژه ‌های معماری نیز می ‌توان از بتن فوتوکاتالیستی استفاده کرد که علاوه بر اینکه یک ماده انعطاف ‌پذیر و زیبا است، می‌تواند آلودگی را از هوای اطراف خود حذف کند. بتن اکسپوز نفوذپذیر را می ‌توان در پوشش کف استفاده کرد، که آب باران را فیلتر می‌کند و از رسیدن روغن، بنزین یا سایر مایعات آلوده به زهکشی آب باران جلوگیری می ‌نماید.

این بتن که به نام بتن معماری نیز شناخته می شود، نوعی ماده با عملکرد دوگانه است، که شامل عملکردهای زیبایی شناختی و ساختاری می شود. به همین دلیل برای ساختمان هایی که در آن به دنبال سطوح بافت دار هستند، بسیار مناسب است. بدون غفلت از عملکرد ساختاری آن در دیوارها، کف ها و ستون ها، بتن اکسپوز به عنوان یکی از شاخصه های اصلی طراحی معماری تثبیت شده است. 

روش ساخت بتن  اکسپوز

فرآیند تولید بتن اکسپوز در اصل تفاوت چندانی با روش‌ های معمول ساخت بتن ندارد. با این حال، برای تولید پنل ‌های بتنی با کیفیت و استاندارد، نیاز به دقت بیشتری داریم و باید ، علاوه بر ماسه، سیمان و آب از افزودنی ‌های روان‌ کننده نیز استفاده شود.

برای تولید هر مترمربع پنل پیش‌ساخته، نیاز به ۴۰ کیلوگرم بتن است. همچنین برای حذف حباب ‌های موجود در ترکیبات اولیه بتن، از دستگاه ویبراتور مناسب باید استفاده کرد. پس از ترکیب کامل مواد اولیه بتن با ویبراتور، بتن در قالب ‌های مخصوصی که ابعاد و ضخامت متفاوتی دارند، ریخته می‌ شود.

تراز بودن قالب در هنگام ریختن بتن اهمیت زیادی دارد، زیرا قالب نا متوازن می‌ تواند باعث آسیب به سطح کار شود. امروزه، تولیدکنندگان برای تهیه این بتن از قالب ‌های سطح آبکاری شده براق یا فلزی استفاده می ‌کنند.

این بتن به دو صورت مسلح و غیرمسلح تولید می ‌شود. در بتن‌ های مسلح، علاوه بر بتن از میلگرد نیز استفاده می‌ شود که به عنوان نقطه تثبیت کمکی عمل می ‌کند. این نوع بتن‌ ها اغلب در طراحی معماری برای تولید انواع سازه ‌ها به کار می‌روند.

نباید فراموش کرد که بتن باید در دمای مناسب تهیه شود، زیرا دماهای بالا یا پایین از حد استاندارد می ‌تواند بر کیفیت نهایی محصول تأثیر بگذارد. بهترین دما برای تولید بتن اکسپوز بیش از ۱۱ درجه سانتیگراد است.

بتن اکسپوز نما

بتن اکسپوز یک نوع بتن است که به دلیل داشتن سطح صیقلی و صاف در نمای خارجی و داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این نوع بتن به معماران اجازه می‌ دهد طرح ‌های مورد نظرشان را به راحتی پیاده ‌سازی کنند. این بتن یا بتن نما به دلیل سطح صاف و یک دست بودن، به راحتی قابل رنگ ‌آمیزی است. بتن نما برای استفاده در ساخت‌ و ساز به صورت پیش‌ ساخت تولید می ‌شوند. این نوع بتن معمولاً به صورت پنل ‌های بتنی آماده شده و مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این پنل ‌ها در هر ابعادی تولید می‌ شوند و بسته به محل مورد استفاده، اندازه آن‌ ها متفاوت است.

بتن اکسپوز نما

بتن اکسپوز طرح چوب

یکی از بهترین مواد ساختمانی برای استفاده در نماها و محیط ‌های خارجی، بتن‌ های اکسپوز هستند. بتن اکسپوز با طرح چوب، یکی از انواع محصولاتی است که برای این منظور استفاده می‌شود و می‌ تواند عملکرد بسیار عالی داشته باشد. ترکیب بتن با طرح چوب باعث می‌ شود زیبایی این پنل ‌های پیش‌ساخته چندین برابر شود. این بتن با طرح چوب می ‌تواند کاربردهای متنوعی در صنعت ساختمان داشته باشد. در حال حاضر، این نوع بتن به یکی از پرفروش ‌ترین تایل‌ های بتنی تبدیل شده است و می ‌تواند با سبک مدرن در هر محیطی استفاده شود.

بتن اکسپوز طرح دار

یکی دیگر از انواع آن، شامل سازه ‌های طرح ‌دار است که رایج‌ترین آن ها شامل طرح‌ های چوب، چرم و سه بعدی است. این دسته از محصولات بسیار جذاب و زیبا بوده و برای طراحی داخلی و خارجی سازه‌ های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. به عنوان مثال، در بتن اکسپوز سه بعدی، زوایای مختلفی ایجاد می ‌شود که این کار جذابیت ظاهری آن را بیشتر می‌کند. همچنین، کیپتون نیز نوع دیگری از بتن ‌های طرح ‌دار سه بعدی است که دارای برآمدگی ‌های دایره‌ای و مربع شکل کوچک است.

 

بتن اکسپوز کف

انواع دیگری از بتن اکسپوز وجود دارد که شامل بتن  برای کف می‌شود. این نوع بتن به صورت گسترده در محیط‌ های مختلف مانند مناطق اجتماعی، ویلاها، مناطق تفریحی و رفاهی، محیط ‌های شهری، پروژه ‌های ساختمانی عمومی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بتن برای کف به دلیل دارا بودن دوام و استحکام بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و فشار، مورد توجه قرار می ‌گیرد و در اندازه ‌ها و شکل‌های متنوع تولید می ‌شود.

 

بتن اکسپوز داخلی

از بتن اکسپوز برای طراحی داخلی نیز استفاده می ‌شود و انواع مختلفی از سازه‌ ها برای این منظور وجود دارند. به طور کلی، بتن‌های اکسپوز مناسب برای طراحی داخلی، از طرح ‌های زنده‌ای برخوردار هستند و می ‌توانند به فضای داخلی ساختمان جلوه و جذابیت ببخشند.

آن برای طراحی نمای داخلی دارای سطح صاف و صیقلی است و در اندازه ‌های مختلفی تولید می‌ شود. این نوع مواد ساختمانی برای دکوراسیون داخلی به سبک مدرن، استفاده گسترده‌ای دارد. زیرا دارای رنگی سرد و خنثی است که جذابیت خاصی را به فضای داخلی می ‌بخشد. به همین دلیل، امروزه در دکوراسیون داخلی مدرن کاربرد فراوانی دارد.

 

 

 

نمایش بیشتر نمایش کمتر

پروژه های بتن اکسپوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *