همانطور که در مقاله “بتن اکسپوز؛ نمایی با رنگ و طرح متنوع” راجع به کاربری های مختلف بتن اکسپوز صحبت کردیم، بتن اکسپوز به عنوان یکی از گزینه ها مورد توجه جهت پوشش نمای ساختمان ها به کار می رود. به علاوه به جهت زیبایی و خصوصیات مثمر ثمری که دارد، جهت پوشش دیوارهای داخلی ساختمان نیز از بتن اکسپوز یا همان بتن دکوراتیو استفاده می شود. البته استفاده از بتن اکسپوز در طراحی داخلی نیازمند رعایت برخی موارد است که در نوشته “ملزومات به کارگیری بتن اکسپوز در نمای داخلی” در این باره سخن گفتیم.

البته موارد استفاده بتن اکسپوز به نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی ساختمان منحصر نیست و به دلیل امتیازات برجسته ای که دارد از آن در محیط های مختلف استفاده می شود که عبارتند از:

– مسیرهای رفت و آمد که می تواند در دیوارهای راهروی ساختمان ها و همچنین کف پیاده رو ها استفاده شود.

– استفاده از بتن اکسپوز به عنوان کفپوش ساختمان و همچنین کف پارکینگ ها و …

– ساخت محوطه هایی مانند حیاط ها، باغ ها و پارک ها و مناطق گردشی و تفریحی و …

– استفاده در زیرزمین ها، دیواره سدها و سایر مناطق مرطوب به جهت مقاومت آن در برابر نفوذ رطوبت. همانطور که در مقاله “استفاده از بتن اکسپوز در محیط های مرطوب” نیز بیان شد.

– استفاده دیگر از بتن اکسپوز می تواند در مسیرهای جاده ای مانند پل ها، زیرگذرها، تونل ها و غیره باشد.

بتن اکسپوز در تونل

ساختمان بتن اکسپوز

برای تولید بتن نما نیاز به طرح اختلاط بتن نما داریم. و داشتن طرح اختلاط برای پیش برد پروژه تولید ضروری است. اما در نقاط مختلف، طرح های مختلفی برای تولید می تواند وجود داشته باشد. طرح اختلاط، نیاز به تجربه و همچنین محاسبات و دقت های کارگاهی و آزمایشگاهی دارد. بتن از مجموعه ای ذرات تشکیل شده که در کنار یکدیگر توسط چسب سیمان به یکدیگر متصل شده اند. این ذرات همان سنگدانه ها هستند. علاوه بر بتن، پلیمر نیز نقش چسب را در بتن ایفا کرده و آن را مستحک تر می کند. برای تولید برخی بتن ها از چسب های آهکی و گچی نیز بهره می برند.

در واقع می توان اجزای تشکیل دهنده بتن اکسپوز را در پنج مورد عمده خلاصه کرد؛ سیمان که می تواند پرتلند و یا غیر پرتلند باشد. آب، شن و ماسه و سنگدانه ها و سایر افزودنی ها که می تواند شامل پلیمر و همچنین الیاف در بتن الیافی باشد. نسبت و درصد استفاده از هر یک از این اجزا در بتن اکسپوز هم به ناحیه آب و هوایی ای که قرار است بتن در آن تولید و یا به کار رود بستگی دارد و هم به میزان انعطاف و شکل پذیری و مقاومت و استحکامی که از بتن اکسپوز در سازه مورد نظر انتظار داریم.

نمای بتن اکسپوز

راهکارهای اجرایی در نصب بتن اکسپوز

اجرای بتن اکسپوز عموما به دو طریق قالب گذاری و بتن ریزی در محل و یا استفاده از پنل های پیش ساخته انجام می شود. که این پنل های پیش ساخته از لحاظ طرح و رنگ دارای تنوع می باشند که برای مشاهده آن می توانید به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه کنید. اجرای بتن اکسپوز در محل به دو روش اجرا می شود که در ادامه خواهیم پرداخت:

الف) اجرای قالبی: در این شیوه ابتدا طرح کلی نمای بتنی مشخص شده و طبق آن قالب گذاری صورت می گیرد و قالب ها با توجه به حجم و وزن بتنی که باید تحمل کنند کاملا محکم بسته و پشتیبانی می شوند. سپس عملیات بتن ریزی صورت می پذیرد. نکته اصلی که در این رابطه باید به آن توجه کرد این است که قالب ها نباید در اثر بار تغییر شکل داده و از جای خود حرکت کنند.. محاسبه میزان مقاومت مورد نیاز قالب ها با استفاده از قوانین استاتیک صورت می پذیرد. یعنی قالب ها را مانند تیر در نظر گرفته و نیروهای کششی، فشاری و خمشی و برشی وارد بر هر یک را محاسبه می کنند.

ب) اجرای مرحله ای: این روش از نصب بتن اکسپوز که به روش بالارونده نیز شهرت دارد، به صورت مرحله به مرحله و پله ای صورت می پذیرد. در این متد، کل کار به چند قسمت تقسیم می شود و ابتدا پایین ترین قسمت قالب گذاری شده و بتن ریزی می شود، سپس صصبر می کنند تا بتن آن قسمت خشک شده سپس قالب ها را جدا کرده و به قسمت بالاتر منتقل کرده و نصب می کنند و بتن ریزی انجام می شود. به همین ترتیب کل کار از پایین به بالا با بتن اکسپوز پوشانده می شود.

از مزیت های این سبک اجرای بتن اکسپوز این است که لازم نیست ابتدا کل کار را قالب بندی کنید و می توانید از مقدار محدودری قالب برای دفعات مکرر استفاده کنید و البته این روش اجرای بتن نما دارای سرعت بالاتری نیز می باشد. در هنگام نصب قالب و بتن ریزی باید چند نکته را رعایت کنید تا نتیجه نهایی مطلوب بوده و بتن اکسپوز دچار فساد و ایرادات ظاهری نگردد که این موارد عبارتند از:

– استفاده از قالب های سالم و تغییر فرم نداده

– محکم بستن قالب ها و تراز و هم سطح کردن آن ها

– به کار گیری روغن قالب مناسب و درزیندی آن ها به شکل مناسب

– به کار بردن ویبراتور در اطراف قالب ها برای خروج حباب های هوا از بتن

برای آنکه بتوانید بتن اکسپوزی بسیار با کیفیت و سطحی یکدست و چشمگیر برای ساختمان خود به کار گیرید با متخصصان و تکنسین های ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *