در نوشته “روش های اختلاط الیاف در جی اف آر سی” راجع به روش های تولید بتن جی آر سی و ترکیب الیاف شیشه ای در این نوع بتن سخن گفتیم. همانطور که می دانید الیاف شیشه (فایبر گلاس) را و به طور کلی الیاف هر جنسی را در بتن الیافی از دو طریق و روش اسپری (پاششی) و پیش اختلاط (premix) تولید می کنند. تفاوت اساسی این دو روش در این است که در متد پاششی از یک نازل برای پاشیدن ترکیب ماسه سیال و روان با الیاف شیشه ای به درون قالب جی آر سی استفاده می شود.

اسپری بتن جی آر سی

اما در روش پیش اختلاط الیاف را درون مخلوط ماسه، سیمان و آب ریخته و در مخلوط کن های بزرگ آن را مخلوط می کنند. با استفاده از این دو شیوه تولید شما می توانید به جی آر سی های متفاوتی دست یابید. معمولا جی آر سی به دست آمده از روش پاششی به دلیل توزیع یکسان و یکپارچه الیاف در حجم سیمان و همچنین برش الیاف در اندازه های برابر نسبت به روش پیش اختلاط مزیت دارد و بتن جی آر سی به دست آمده از این روش دارای مقاومت و استحکام و همچنین شکل پذیری بیشتری می باشد.

عوامل مختلفی در بهبود کیفیت مقاومتی، دوام و یکنواختی و قابلیت کاربرد جی آر سی تولیدی موثرند که این عوامل عبارتند از:

– مقدار الیاف به کار رفته نسبت به کل بتن و همچنین جهت گیری قرار گرفتن آن ها. هر چه میزان درصد الیاف شیشه به کار رفته در جی آر سی افزایش یابد، و همچنین برای اینکه بتن جی آر سی در همه ابعاد و راستاها دارای خصوصیات مقاومتی خود باشد بهتر است الیاف در جهت گیری های مختلف سازماندهی شوند.

– طول الیاف نیز نقش به سزا دارد و همانطور که طول بلند الیاف ترکیب مخلوط را با مشکل مواجه می کند طول بسیار کوتاه نیز مقاومت را کاهش می دهد. معمولا در جی آر سی از الیاف شیشه به طول 2 الی 5 سانتی متر استفاده می شود.

روش پاششی الیاف شیشه

– چگالی یکی دیگر از عوامل موثر بر خواص جی آر سی است. هر چه میزان الیاف و طول الیاف بیشتر باشد مقدار هوایی که جذب الیاف درون بتن شده بیشتر می شود و همین امر موجب کاهش وزن و سبک شدن پنل های جی آر سی می گردد. اما از طرفی وزن پایین می تواند خصوصیات مقاومتی را تحت تاثیر قرار دهد. برای آنکه با این مشکل مواجه نشویم از ویبراتور ها و لرزنده ها و در بعضی موارد مکنده هایی در حین تولید بتن جی آر سی استفاده می شود تا هوای محبوس در کنار الیاف را از داخل بتن خارج کند و به این طریق تراکم بتن و در نتیجه مقاومت های کششی و فشاری آن را افزایش دهند.

– عمل آوری خوب نیز بر کیفیت جی آر سی تولیدی اثر بخش است. چرا که اگر بتن به خوبی عمل آورده نشود ممکن است طی فرآیند خشک شدن دچار ترک های زیاد گردد. هر چند وجود الیاف تا حد زیادی به کاهش ترک ها کمک می کند، اما باید توجه داشت که دقت در فرآیند عمل آوری بتن نیز از ضروربات پیشگیری از این مشکل است.

جی آر سی در انواع طرح ها و رنگ های مختلف می تواند تولید شود، که همین امر موجب افزایش کاربری آن بخصوص در موارد نماهای دکوراتیو گردیده است. برای مشاهده و بررسی برخی نمونه های به کار رفته در فرآیندهای ساخت و ساز می توانید به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه کنید و همچنین جهت طراحی و معماری ساختمان خود با استفاده از این محصول می توانید با کارشناسان و مشاوران محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *