همانطور که بیان شد بتن الیافی که ترکیبی از الیاف به همراه بتن است و می توان آن را از جمله مصالح ساختمانی جدید و بروز خواند، دارای فواید بیشتری نسبت به بتن معمولی است که باعث شده به ترتیبی که در مقاله “استفاده از بتن الیافی در ساخت ستون ها” به آن پرداختیم از این محصول در ساخت ستون ها استفاده شود. چرا که هم می توانند نمای زیبایی به ستون ببخشند و هم اینکه تحمل بارهایی که در راستای طول به آن ها وارد می شود بالاست.

اما در ادامه بیان شد که بتن الیافی تنها برای ساخت ستون ها کاربرد ندارد و افزودن الیاف به ترکیب آب، سیمان و سنگدانه ها باعث شده محصول به دست آمده که بتن الیافی نامیده می شود قابل ورقه ورقه شدن باشد. یعنی می توان از این محصول پنل هایی با ضخامت کم تولید کرد که در عین حال استحکام و مقاومتی از این پنل ها انتظار داشت که برابر با پنل های بتن معمولی با ضخامت های بیشتر است.

ظرفیت کرنشی بالای بتن الیافی

پس از آن به این مطلب پرداختیم که یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب مصالح ساختانی برای ساخت سازه ها و ساختمان های امروزی به خصوص در مناطق زلزله خیز، مقایسه میزان ضربه پذیری آن محصولات است. از آنجایی که در بتن الیافی، وجود الیاف باعث جذب ضربه های وارده به این قطعه می شود، استفاده از بتن الیافی برای ساختمان ها می تواند مقاومت و پایداری آن ها را در برابر زلزله افزایش دهد که در مقاله “ضربه پذیری از خصوصیات مهم بتن الیافی” به طور مفصل در این رابطه سخن گفتیم.

با توجه به تحقیقات آزمایشگاهی صورت گرفته و بررسی نیروهای مختلفی که بر روی یک قطعه بتن معمولی و یک قطعه بتن الیافی وارد می آید و مقایسه آن ها با یکدیگر محققان به این نتیجه رسیده اند که وجود الیاف در بتن می تواند باعث جذب و تحمل انرزی های وارده به بتن الیافی گردد. به همین جهت شما از بتن الیافی انتظار مقاومت سایشی بیشتری به همراه قابلیت کرنش بیشتر نسبت به بتن معمولی باید داشته باشید.

همین مساله ظرفیت بالای کرنشی باعث شده که بتوان از بتن الیافی در طراحی های بکر و بدیع استفاده کرد و ان را در اشکال مختلف و مشبک و انحنا دار به کار گرفت بدون اینکه دچار شکست یا ریزش گردد. که از این قابلیت بتن الیافی در طراحی نماهای زیبا و لوکس استفاده می شود. که برخی از نموه های این طراحی را می توانید در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا دنبال کنید. که یک نمونه از انواع این نوع بتن است که از ترکیب الیاف شیشه (فایبر گلاس) و بتن ساخته می شود.

این افزایش قابلیت کرنش بتن الیافی به همراه افزایش مقاومت کششی آن باعث شده که بتوان از این محصول در استحکام سازه استفاده کرد. به طوری که دیگر برای تسلیح بتن نیازی به استفاده کردن از آرماتورهای فولادی نباشد. (که به طور مرسوم و سنتی برای تقویت بتن از این محصول استفاده می شود.) البته در برخی نقاط که نیروهای وارده بر بتن فیبری زیاد است و احتمال ضعف بتن وجود دارد می توان از بتن الیافی به همراه آرماتورهای فولادی با هم استفاده کرد که ترکیب این دو می تواند قدرت و پایداری بتن الیافی به کار رفته را دو چندان کند.

جهت آشنایی بیشتر با خصوصیات بتن فیبری می توانید با کارشناسان و محققان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *