شما را در مقاله “آشنایی با “جی اف آر سی” GFRC” با بتن های مسلح به الیاف شیشه ای یا همان جی اف آر سی / جی آر سی آشنا کردیم. اما چه چیز باعث شده که معماران و مهندسان ساخت و ساز ساختمان ها به جای استفاده از بتن معمولی آرماتور بندی شده به سوی استفاده از بتن الیافی گرایش پیدا کنند؟ پاسخ این پرسش را می توانید در نوشته “گذری بر خصوصیات جی اف آر سی / جی آر سی” پیدا کنید. همانطور که گفته شد یکی از ویژگی های این نوع بتن نسبت به سایر انواع بتن ها و همچنین سایر پنل های پیش ساخته سبکی منحصر بفرد آن است.

خواص سودمند بتن مسلح به فایبرگلاس (جی اف آر سی) سبب شده که در زمینه های مختلفی کاربرد داشته باشد. اما یکی از کاربردهای اساسی آن که رونق زیادی در صنعت امروز ساختمان پیدا کرده است، استفاده به عنوان پوشش نمای ساختمان است. اما سبکی پنل های جی اف آر سی / جی آر سی چه فایده ای دارد؟ یکی از فواید سبکی این المان آن است که می تواند پنل های این بتن را که قرار است در نمای ساختمان نصب شوند بدون نیاز به بالابر و دستگاه های مکانیکی توسط عاملان پروژه جابجا شده و در نمای ساختمان نصب شود. لازم به ذکر است وزن هر پنل جی اف آر سی / جی آر سی حدود یک دهم نسبت به بتن معمولی و سایر پنل های پیش ساخته سبک تر است.

نمایی زیبا با بتن جی اف آر سی

بتن های معمولی که در ساخت ساختمان ها به کار می رود برای افزایش مقاومت مکانیکی نیاز به تقویت توسط آرماتوربندی دارند. به همین دلیل ضخامت آن ها قابل ملاحظه است. اما بتن جی اف آر سی / جی آر سی از آنجا که نیازی به آرماتوربندی ندارد و دارای مقاومت مکانیکی قابل قبول است، لذا در ضخامت ها نازک نیز قابل ملاحظه است. معمولا پنل های پیش ساخته جی اف آر سی / جی آر سی دارای ضخامتی در حدود یک سانتی متر می باشند که همین مطلب موجب سبکی قابل ملاحظه پنل های این بتن می باشد.

همانطور که پیش از ین با خواص بتن جی اف آر سی / جی آر سی آشنا شدید یکی از ویژگی های شایان ذکر این نوع بتن که باعث استفاده روزافزون آن شده است، خواص مقاومتی ویژه آن است. در آخرین تست هایی که از جی اف آر سی / جی آر سی در مقابل باد و توفان انجام شده است، نتیجه حاصله نشان از پایداری خوب جی اف آر سی / جی آر سی در مقابل انواع باد و توفان دارد. در آزمایش استاندارد بین المللی بر روی قطعاتی از جی اف آر سی / جی آر سی با ضخامت دو سانتی متر و همچنین بهره مند از اتصالات نرمال، دیده شد که این قطعات تاب مقاومت در برابر بادهایی با سرعت حدود 194 کیلومتر در ساعت را دارند.

قابلیت انعطاف و شکل پذیری جی آر سی

از جمله ویژگی های دیگر جی اف آر سی / جی آر سی که ذکر آن خالی از لطف نیست و حتما برای استفاده در نمای ساختمان باید مورد توجه معماران و مهندسان سازه قرار گیرد، مقاومت خوب این بتن در برابر احتراق و آتش سوزی است. مواد معدنی که در ترکیب بتن های جی اف آر سی / جی آر سی به کار می روند غیر قابل اشتعال هستند. یکی دیگر از فاکتورهای مورد بررسی در قابلیت اشتعال درجه گسترش آتش است. به این معنا که مصالح مربوطه به چه میزان می تواند در گسترش و انتقال شعله و آتش نقش داشته باشد. که در مورد بتن جی اف آر سی / جی آر سی درجه گسترش شعله صفر می باشد.

اگر نگاهی به صفحه جی اف آر سی هنزا بیاندازید می توانید با تنوع این محصول آشنا شوید. همچنین در صورتی که قصد استفاده از این محصول را در ساخت و ساز ساختمان محل خانه یا محل کار خود دارید می توانید با متخصصان و مشاوران محصولات هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *