پس از آنکه در مقاله “معنای اکسپوز در بتن اکسپوز” با معنای اصطلاح اکسپوز در ترکیب بتن اکسپوز آشنا شدید، بهتر است این نوشته را دنبال کنید که در آن به برخی ویژگی ها و کارکردهای این بتن پر کاربرد خواهیم پرداخت. همانطور که با مطالعه نوشته “بتن اکسپوز ؛ نمایی مدرن و سرد” در خواهید یافت، بتن اکسپوز که به آن بتن نما نیز گفته می شود، معموبل به صورت پنل های و قطعات پیش ساخته در نماهای بیرونی و همچنین نمای درونی ساختمان ها به کار می رود.

بهترین نما با بتن نما

البته به کار گیری بتن اکسپوز در نمای داخلی مستلزم رعایت برخی نکات و موارد است که در نوشته “ملزومات به کارگیری بتن اکسپوز در نمای داخلی” به آن اشاره نمودیم. اما باید بدانید که بتن نما همان بتن است که در سطح نهایی کار به کار گرفته می شود، و برای آنکه زیبایی و پایداری نما در آن مراعات گردد و همچنین نسبت به آب و رطوبت دارای مقاومت قابل قبول باشد، به بتن افزودنی هایی اضافه می کنند تا مبدل به بتن اکسپوز شود. برای آشنایی با این افزودنی ها مطالعه مقاله “افزودنی های بتن اکسپوز جهت افزایش مقاومت آن” را پیشنهاد می کنیم.

از جمله ابعاد زیبایی شناختی استفاده از بتن اکسپوز این است که می توان آن را با همان رنگ طبیعی و سرد خود به عنوان سطحی مدرن و خاص به کار برد و به علاوه می تون آن را با توجه به دکوراسیون محیط خود به رنگ و نقش مناسب و دلخواه خود رنگ آمیزی کنید.

همانطور که گفتیم برای افزایش پایداری، دوام و قابلیت ضد آب بودن بتن اکسپوز، افزودنی هایی را به بتن اضافه می کنیم. اما این افزودنی ها علاوه بر خواص نفوذ نا پذیری در برابر آب، بتن نما را نسبت به شوک های حرارتی و همچنین ضربه های وارده مقاوم تر و پایدارتر می کند. افزون بر آن به خاطر داشته باشید که تراکم و چگالی بتن نما نسبت به بتن معمولی بیشتر است و همین از عوامل افزایش مقاومت و دوام بالاتر بتن اکسپوز نسبت به بتن معمولی می باشد.

اما به غیر از تولید بتن اکسپوز به صورت پنل های پیش ساخته که در ابعاد، طرح ها و اندازه های مختلف می تواند صورت گیرد، بتن نما را در ساختمان ها و سازه های بزرگ به صورت بتن ریزی در محل اجرا و نصب می کنند.

استفاده از بتن اکسپوز در لبه استخرها

نکته دیگری که در معرفی بتن نما شایان ذکر است این که از بتن اکسپوز فقط در ساخت دیوارهای بیرونی یا درونی ساختمان ها بهره برده نمی شود بلکه می توان در ساخت نمای پل ها، زیر گذرها، تونل ها و غیره نیز از آن استفاده کرد. اما گذشته از این موارد امروزه استفاده از بتن اکسپوز در کف پوش محیط داخلی ساختمان ها نیز به میزان گسترده ای استفاده می شود.

استفاده از بتن نما در کفپوش ساختمان، بخصوص در ساختمان هایی که به دلیل شرایط خاص مانند بچه های زیاد نیاز به مقاومت دو چندان کف ساختمان داریم، مورد استفاده قرار می گیرد. کفپوش های بتن اکسپوز علاوه بر بافت طبیعی و ظاهر زیبا می تواند به هر رنگی رنگ آمیزی شود. و تنوع و گوناگونی زیادی را به مشتریان و صاحبان خانه ها ارائه می دهد.

بتن نما کارکردهای گسترده دارد و محدودیتی از لحاظ طراحی و معماری ندارد و شما می توانید حتی در نمای جزیره آشپزخانه و سقف خانه ها نیز از نمای بتن اکسپوز بهره ببرید. امروزه در طراحی کانتر آشپزخانه ها و سینک ظرفشویی در ساختمان های با طراحی خاص و مدرن از بتن اکسپوز استفاده می گردد.

بتن اکسپوز در کانتر آشپزخانه

نماها و دیوارهای برونی، فضای حیاط و لبه های استخر نیز از جمله دیگر مواردی است که به کار گرفتن بتن نما در آن می تواند جذابیت و زیبایی دو چندانی به آن ببخشد. همه این موارد باعث شده که دست طراحان دکوراسیون و معماران در طرح ریزی های زیبا و متناسب با استفاده از بتن اکسپوز برای نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمان باز باشد و راه برای ابراز و خلاقیت و تولید ایده های نو هموار باشد.

علاوه بر آن از آن جایی که همانطور که بیان کردیم، بتن اکسپوز از لحاظ جنس و رنگ دارای شمایی سرد و یکپارچه است می تواند در ترکیب با عناصر مختلف کنتراست زیبایی بیافریند. به همین جهت می توانید از ترکیب بتن نما با آجر دکوراتیو و یا چوب های اکسپوز و طراحی شده و یا حتی سنگ های نما ترکیبی خاص و خارق العاده خلق کنید که چشم هر بیننده ای را به سوی خود جذب کند.

برای آنکه با نمونه ها مختلف به کار گیری بتن نما در طرح ها و سازه ها و ساختمان های مختلف آشنا شوید به شما توصیه می کنیم حتما از صفحه بتن اکسپوز هنزا دیدن نمایید و اگر تصمیم به استفاده و به کارگیری از بتن اکسپوز در هر قسمت از ساختمان خود دارید می توانید ضمن مشورت با طراحان ما در هنزا ابعاد، موقعیت، طرح و رنگ بتن اکسپوز خود را به خوبی انتخاب نمایید و در صورت درخواست می توانید برای ثبت سفارش خرید خود با متخصصان و کارشناسان هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *