شرایط فنی اعمال شده بر روی بتن اکسپوز در واقع همان شرایط فنی ساخت بتن معمولی است. این شرایط عبارتند از:

  1. رده مقاومتی حداقل
  2. حداکثر نسبت میزان آب به سیمان (W/C ratio)
  3. حداقل دوز استفاده از سیمان

محدودیت های زیبایی شناختی بتن اکسپوز

علاوه بر محدودیت هایی که از لحاظ فنی بر این محصول اعمال می شود، برخی شرایط نیز وجود دارد که برای برآورده کردن الزامات زیبایی شناسی باید مراعات گردد. این شرایط عبارتند از:

  1. رنگ؛ هم از جهت تونالیته و هم از جهت یکنواختی
  2. ساختار؛ عدم وجود ترک، شکاف یا حفره بر روی سطح
  3. مقاومت در برابر جریان آب
  4. مقاومت در برابر عوامل آسیب زننده محیطی

چه نکاتی لازم است در اجرای بتن اکسپوز لحاظ شود؟

در رابطه با بحث زیبایی سطحی این پوشش نما در مقاله “بتن اکسپوز با انواع پرداخت سطحی” در رابطه با تاثیر پرداخت کردن سطحی گفتگو نمودیم. دستیابی به یک سطح بتن اکسپوز ماندگار و زیبا بستگی به دو مجموعه شرایط دارد:

  1. شرایط مربوط به بتن به عنوان یک متریال ساختاری
  2. شرایط مربوط به تکنولوژی های اجرایی این محصول

اما این ها شرایط اولیه ای است که در ساخت این محصول مد نظر قرار می گیرد. هنگام ساخت و نصب، ممکن است برخی محدودیت های دیگر بهتر خود را نشان دهند که به چند عامل بستگی دارند که از قرار زیر است:

  1. بستگی به اجزای سازنده بتن اکسپوز دارد.
  2. بستگی به سفارش و طراحی خاص مورد نظر مشتری دارد.
  3. محدودیت های اعمال شده در فرآیند کنترل کیفیت
  4. محدودیت هایی که لازم است برای حمل و نقل و جابجایی این متریال لحاظ گردد.

شرایط تحمیل شده به ترکیبات بتن

این شرایط را می توان در سه بخش ذکر کرد؛

  1. در حین عملیات اجرایی بتن اکسپوز شما مجاز نیستید که نوع سیمان، کارخانه تولید کننده مواد اولیه، منابع و نوع سنگدانه های به کار رفته را تغییر دهید. زیرا این امر باعث دوگانگی محصول می شود.
  2. باید مراقب بود که استفاده از سنگدانه ها پس از آن صورت بگیرد که به اندازه کافی آن ها را شسته و تمیز کرده باشید. زیرا آلودگی و مواد اضافی موجود در آن می تواند باعث افت کیفیت محصول نهایی گردد.
  3. استفاده از هر نوع آبی برای اختلاط بتن مناسب نیست. املاح معدنی زیاد اگر در آب باشد، وارد در ترکیب بتن اکسپوز می شود و به ساختار آن آسیب می زند. بنابراین لازم است که تنها از آب آشامیدنی برای این منظور استفاده گردد.

محدودیت های زیبایی شناختی بتن اکسپوز

رعایت این موارد می تواند به تولید محصولی با کیفیت عالی منجر شود که نمونه های آن را می توانید در صفحه بتن اکسپوز هنزا ببینید.

شرایط تحمیل شده به دستورالعمل ساخت بتن اکسپوز

روش ساخت این محصول باید تابع برخی دستورات باشد که تضمین کننده کیفیت محصول نهایی هستند. این دستورالعمل ها عبارتند از:

  1. سنگدانه های با قطر زیاد نباید به طور فراوان در ترکیب وجود داشته باشد.
  2. میزان استفاده از سیمان در ترکیب این محصول باید در بازه بین 300 الی 400 کیلوگرم در هر متر مکعب باشد.
  3. اگر بتن اکسپوز در معرض آب و هوایی باشد که بین مرطوب و خشک در نوسان است، لازم است که از بتنی استفاده شود که دارای رده مینیمم C30/37 باشد.
  4. همانطور که گفته شد، میزان آب مورد استفاده به سیمان باید به حداکثر برسد که این حد اکثر حدود 0.5 می باشد.
  5. خیلی مهم است که برای ساخت بتن اکسپوز از مواد اولیه با کیفیت استفاده شود. در این راستا توصیه می گردد که حتما از سیمان تازه و پر قدرت برای این منظور بهره ببرید.

در رابطه با شرایط مواد اولیه مورد استفاده در این محصول می توانید به مطالعه مقاله “اصول پایه ای بتن اکسپوز” نیز بپردازید. اما اگر بخواهید برای آنکه رنگ ویژه ای به نمای مورد نظر خود بدهید، از رنگ دانه ها در ترکیب این محصول استفاده نمایید، لازم است برخی شرایط مکمل و اضافی را نیز مراعات نمایید.

شرایط تحمیل شده به دستورالعمل ساخت بتن اکسپوز

  1. به عنوان مثال می توان گفت اصلی ترین محدودیت باید این باشد که تنها از یک نوع رنگدانه استفاده کنید که از یک معدن سنگ به دست آمده باشد و سعی کنید دوز مورد نیاز آن را با دقت رعایت کنید.
  2. رنگدانه ها باید به خوبی در آب حل شوند.
  3. رنگدانه های مورد استفاده در ساخت بتن اکسپوز باید دارای مقاومت کافی در برابر محیط قلیایی به وجود آمده توسط بتن باشند.
  4. همچنین رنگدانه های باید بتوانند در برابر شرایط موجود کاری مانند رطوبت یا خشکی، مواد موجود در محیط و غیره مقاوم باشند.

رعایت ین موارد باعث می شود که شما بتوانید به محصولی خوش منظر همانند آنچه در نوشته “بتن اکسپوز یکپارچه (MONOLITHIC)” ذکر شد، دست پیدا کنید. عدم انطباق با شرایط اختلاط که در بالا ذکر شد می تواند باعث به وجود آمدن برخی تاثیرات نامطلوب بر روی دوام و زیبایی محصول نهایی گردد.

با توجه به موارد مذکور اگر قصد دارید برای پوشش نمای خود از این محصول استفاده نمایید می توانید از طریق تماس با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا به ایده مورد نظر خود دست پیدا کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *