[box] برای به کار بردن هر مصالح ساختمانی برای آنکه بتوانیم به صورت بهینه از آن بهره مند شویم لازم است که با ویژگی های آن آشنایی کامل داشته باشیم. در این بخش قصد داریم به برخی از خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بتن اکسپوز بپردازیم که آشنایی با آن ها می تواند برای هر استفاده کننده ای مفید باشد.[/box]

بتن اکسپوز به نمایی در سازه ها گفته می شود که پوشش نهایی کار توسط بتن انجام می شود و لایه و پوششی بر روی آن قرار نمی گیرد. این محصول به عنوان لایه درونی ساختمان قدمتی دیرین دارد اما به عنوان لایه ای برای پوشش نما در واقع نوآورانه و خلاقانه است و نوظهور است. دلیل رفتن طراحان به سمت این ایده همانطور که در نوشته “بتن اکسپوز بسیار انطباق پذیر است” نیز آمده، انطباق پذیری بالای این محصول با مواد و متریال مختلف می باشد.

کاربردهای متنوع بتن اکسپوز

بتن اکسپوز نه تنها برای پوشش نمای ساختمانی بلکه در سایر سازه ها نیز کاربرد دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود:

  1. استفاده از این محصول برای پوشش دیواره سدها؛ جهت آشنایی با استفاده از بتن اکسپوز در ساخت سدها می توانید به صفحه “انواع سدها” مراجعه نمایید.
  2. استفاده از بتن اکسپوز در ساخت دیواره داخلی تونل ها
  3. استفاده از این محصول در ساخت پل ها و زیر گذرها
  4. به کار گیری از آن در ساخت کفپوش ها که در نوشته “استفاده از بتن اکسپوز برای پوشش کف” به چند نمونه از آن اشاره شده است.

مشخصات بتن اکسپوز چیست؟

ویژگی های ساختار بتن اکسپوز

برای به کار بردن هر مصالح ساختمانی برای آنکه بتوانیم به صورت بهینه از آن بهره مند شویم لازم است که با ویژگی های آن آشنایی کامل داشته باشیم. در این بخش قصد داریم به برخی از خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بتن نما بپردازیم که آشنایی با آن ها می تواند برای هر استفاده کننده ای مفید باشد. این خصوصیات عبارتند از:

  1. چگالی یا وزن مخصوص این محصول در حدود 2400 کیلوگرم در هر مترمکعب می باشد. البته ممکن است در تولیدات مختلف مقداری اختلاف وجود داشته باشد.
  2. مقاومت فشاری این محصول که به معنی مقدار نیروی فشاری است که می تواند بدون آنکه تغییر شکل دهد و یا دچار شکست شود، تحمل کند، عبارت است از حدود 370 تا 400 مگاپاسکال.
  3. عمر مفید نیز از فاکتورهای بسیار اساسی در مقایسه و انتخاب مصالح ساختمانی است که جزو پارامترهای برتری بتن اکسپوز محسوب می شود زیرا این محصول دارای عمر مفیدی در حدود هشتاد سال الی یک قرن می باشد.
  4. ویژگی آخر مربوز به ابعاد این محصول می باشد که از لحاظ طول و عرض محدودیت خاصی نداریم و بسته به سفارش مالک یا طراح بنا می تواند متغیر باشد ولی از جهت ضخامت با توجه به سایر شرایط، شخامت این محصول می تواند بین یک الی ده سانتی متر متغیر باشد.

کاربردهای متنوع بتن اکسپوز

موارد بالا برخی از مشخصات اصلی مکانیکی پنل های بتن اکسپوز می باشد. البته دقت کنید که اعداد ذکر شده به طور تقریبی هستند و برای مشخص شدن اعداد دقیق در رابطه با این کمیت ها باید به نحوه اختلاط بتن اکسپوز دقت شود و بر اساس آن است که سازندگان، اعداد دقیق مشخصات کمی و کیفی این محصول را اندازه گرفته و اعلام می کنند.

مقاومت بتن اکسپوز در برابر شرایط سخت محیطی

لازم است به این مسئله توجه کنیم که هر مصالح ساختمانی فقط برای استفاده در شرایط طبیعی و نرمال از لحاظ آب و هوایی ساخته نمی شود. بلکه مصالح ساختمانی با کیفیت آن محصولی است که بتواند در شرایط جوی سخت و شکننده نیز به خوبی از خود مقاومت نشان دهد. بتن نما دارای این ویژگی است که به خوبی می تواند در آب و هوایی که ممکن است به بسیاری از دیگر مصالح آسیب بزند، به خوبی مقاومت نماید. این شرایط عبارتند از:

  1. آب و هوای بسیار سرد و یخبندان که بتن اکسپوز دارای مقاومت در برابر یخ زدگی است.
  2. درجه حرارت بالا و حریق نیز از شرایط تحمیلی به یک ساختمان است که مقاومت بتن نما در برابر آتش سوزی فاکتوری جهت برتری این محصول در شرایط یاد شده می باشد.

مقاومت بتن اکسپوز در برابر شرایط سخت محیطی

سوالات متداول

  1. نسبت بتن اکسپوز با محیط زیست چیست؟

پاسخ: امروزه به خاطر حساسیت های زیادی که بر روی تعامل مناسب با محیط زیست وجود دارد، دست اندر کاران صنعتی بسیار توجه دارند که مواد تولیدی آن ها دوستدار محیط زیست باشد. یعنی چه در مرحله ساخت و استفاده از منابع طبیعی بتواند دغدغه های زیست محیطی را برآورده سازد و چه پس از استهلاک و از بین رفتن، آسیبی به محیط زیست وارد ننماید. عمر بسیار طولانی بتن اکسپوز یک پارامتر مهم در تناسب آن با محیط زیست می باشد.

  1. آیا بتن اکسپوز عابق صوتی است؟

پاسخ: با توجه صداهای تولیدی زیاد در شهرهای مورد سکونت، بهره مندی از یک مصالح ساختانی که بتواند تا حد ممکن فیلتری برای عبور سر و صداهای بیرونی به داخل ساختمان باشد، به آرامش ساکنان ساختمانی کمک بزرگی می کند. بتن اکسپوز به عنوان یک عایق صوتی با کیفیت به خوبی از عهده این کار بر می آید.

  1. آیا بتن اکسپوز عایق حرارتی است؟

پاسخ: بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت ساختمان ها بسیار با اهمیت است. هم به لحاظ هزینه های مصرفی ساکنان ساختمان و هم به جهت حفظ انرژی های پایان پذیر. بتن اکسپوز از عیق های خوب حرارتی در میان مصالح ساختمانی است.

در انتها پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی جامع تر با ویژگی های این محصول به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه نمایید. همچنین در صورتی که سوالات بیشتری درباره مشخصات این محصول دارید می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا مطرح نمایید.[button link=”https://henza.net/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a7/”] ارتباط با کارشناسان هنزا[/button]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *