استفاده از بتن اکسپوز در مناطق سرد

چنانچه در مقاله “اجرای بتن اکسپوز با کمترین هزینه” گفته شد، علاوه بر مرحله ساخت، یکی دیگر از مراحل پر اهمیت در فرآیند پیاده سازی بتن نما، مرحله اجراست. در همین راستا در این نوشته به این مسئله خواهیم پرداخت که در آب و هوای سرد، آیا می توان از این محصول استفاده نمود و چه نکاتی را باید مورد ملاحظه قرار داد.

  1. چرا هوای سرد می تواند برای بتن نما مشکل ساز شود؟
  2. نکات کمکی در اجرای بتن اکسپوز در هوای سرد
  3. جمع بندی

استفاده از بتن اکسپوز در مناطق سرد

چرا هوای سرد می تواند برای بتن اکسپوز مشکل ساز شود؟

هوای سرد می تواند مجموعه ای از عوارض را برای مصالح ساختمانی مختلف و از جمله بتن به همراه داشته باشد، که عبارتند از:

1.      یخ زدگی سطوح: یخ زدن سطوحی که می خواهیم بتن اکسپوز را بر روی آن ها اجرا نماییم، می تواند مانع از نصب صحیح این محصول گردد و بخشی از منابع و نیروی انسانس باید صرف ذوب کردن یخ گردد تا بتوان نصب پنل ها را آغاز نمود.

2.      رطوبت بیش از حد: رطوبت موجود در هوای سرد می تواند وارد ترکیب بتن گردد و به این ترتیب هم مدت زمان عمل آوری آن را افزایش دهد و هم باعث کاهش مقاومت فشاری آن گردد.

3.      کند شدن عمل آوری: یکی از مراحل ساخت پنل های بتن اکسپوز، مرحله عمل آوری است. در این مرحله بتن آب درون مخلوط را به تدریج از دست داده و سخت می شود. ولی در آب و هوای سرد، این فرآیند کند شده و یا متوقف می شود.

استفاده از بتن اکسپوز در مناطق سرد

نکات کمکی در اجرای بتن اکسپوز در هوای سرد

با برنامه ریزی می توان به محافظت از این محصول در روند عمل آوری کمک نمود که از این قرار است:

1.      کاهش مقدار آب در ترکیب: اگر نسبت آب به سیمان را در ترکیب بتن اکسپوز کاهش دهید، سبب می شود که هم فرآیند عمل آوری زودتر انجام گردد و هم اینکه از یخ زدن محصول پیشگیری نماید.

2.      استفاده از افزودنی های زمستانی: برخی افزودنی ها باعث می شود که این متریال به خوبی بتواند در برابر شرایط زمستانی مقاومت کند. می توانید در این رابطه در مقاله “چگونه در هوای سرد نمای بتنی ایجاد کنیم؟” بیشتر مطالعه نمایید.

جمع بندی

اگر چه آب و هوای سرد می تواند فرآیند ساخت و نصب بتن اکسپوز را با چالش هایی مواجه نماید ولی رعایت برخی نکات اجرایی و همچنین استفاده از افزودنی های کمک کننده در جین ساخت می تواند به ما در به وجود آوردن نماهای زیبا و دیدن مانند آنچه در صفحه بتن اکسپوز هنزا قابل مشاهده است، کمک می کند. در صورتی که در فصول سرد سال قصد استفاده از این محصول را در ساختمان خود دارید، کافی است درخواست خود را با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا در میان بگذارید.

سوالات متداول:

1.      آیا ممکن است که بتن اکسپوز در هوای سرد ترک بردارد؟

پاسخ: به دلیل آنکه ممکن است آب در دمای پایین یخ ببندد، در نتیجه افزایش حجم پیدا می کند. افزایش حجم باعث فشار آمدن به بتن و در نتیجه ترک برداشتن آن می گردد. راه حل آن استفاده از افزودنی هایی است که دمای انجماد آب را کاهش می دهد و یخ زدن آن را به تعویق می اندازد.

2.      آیا لازم است که سطح بتن اکسپوز در فصول سرد پوشیده شود؟

پاسخ: در مرحله ساخت و عمل آوری این محصول، می توان آن را توسط برخی روکش ها پوشاند تا به این ترتیب دمای بالایی جهت انجام هیدراسیون برای آن فراهم گردد. البته در مورد نماهای بتنی اجرا شده نیازی به این کار نیست و به خصوص بتن اکسپوز ساخته شده هنزا به دلیل رعایت همه نکات لازم در حین ساخت و نصب، دارای پایداری کافی در برابر آب و هوای سرد می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *