با توجه به پیشرفت روز افزونی که در صنعت ساخت و ساز، استفاده از مصالح ساختمانی مدرن، پیشرفت ابعاد زیبایی شناختی سازه ها، تنوع و خلاقیت در طراحی، ارتباطات مفهومی میان فرهنگ یک جامعه و معماری سازه های آن و … وجود دارد، می بینیم که به سرعت انواع و اقسام مبلمان بتنی به عرصه می آیند که هر یک از جهاتی خارق العاده و جالب توجه هستند. نمونه ای از آن را در مقاله “میز معاصر نمونه ای از مبلمان بتنی” بررسی کردیم.

تبلور فرهنگ و هنر در مبلمان بتنی

علاوه بر نکات مذکور باید توجه خود را به سوی این مطلب نیز متمرکز کنیم، که نمی توانید شما سازه ای در یک محیط قرار دهید که هیچ ارتباط معنایی با آن محیط برقرار نکند. حتما نیازمند یک تناسب و هارمونی هستیم که وقتی مثلا از یک مبلمان بتنی در گوشه ای از شهر استفاده می کنیم، علاوه بر کارکردی که از آن انتظار داریم بتواند ارزش افزوده ای برای ما به ارمغان بیاورد و این ارزش افزوده در حوزه فرهنگ و هنز خود را نشان می دهد.

تبلور فرهنگ و هنر در مبلمان بتنی

تقویت هویت شهری با مبلمان بتنی

هر شهری دارای شاکله و ساختاری است که با تاریخ و زندگی و موقعیت اجتماعی و اقتصادی آن شهر گره خورده است. وقتی سازه های به کار رفته در آن شهر مثلا مبلمان بتنی شهری، دارای هیچ گونه ارتباطی با مجموعه این فاکتورها که از آن به هویت شهری تعبیر می کنیم، نباشد، در واقع به نوعی گسست فرهنگی می تواند منجر شود و با افزایش این سازه های نامرتبط نهایتا شهری خواهیم داشت که دارای هویت و معنای خاص و مشخصی نیست.

تقویت جلوه شهری با مبلمان بتنی

علاوه بر آنکه همانطور که گفته شد مبلمان بتنی و سایر سازه های به کار رفته در مجموعه شهری باید که دارای یک ارتباط مفهومی با هم باشند (و در اینجا به خصوص کار معماران و طراحان پر رنگ است) بلکه به قول متخصصان حوزه معماری، “باید نماینده جلوه و سیمای شهری نیز باشد.” و در نوشته “تناسب محیطی مبلمان بتنی در چه مواردی مهم است؟” ما به طور مشروح در این رابطه گفتگو کردیم.

یعنی چنانچه در مقاله تخصصی سازه های شهری آمده ارتباط مفهومی اگر فارغ از زیبایی های بصری باشد به تنهایی کافی نیست. بلکه ابعاد زیبایی شناختی و جلوه گری نیز در طراحی و ساخت و رنگ آمیزی مبلمان بتنی به کار رفته در محیط شهری واجد اهمیت بسزایی است. به همین دلیل گفته شد که مبلمان بتنی می تواند آینه و نمادی از هویت و هنر در سطح یک شهر باشد.

موارد کاربرد مبلمان بتنی به عنوان نمادی از شهر

این سازه را می توانیم در بخش های مختلفی از قسمت های شهری به کار بگیریم و در ادامه برای نمونه به برخی از آن ها اشاره می شود:

  1. صندلی و نیمکت ها در پیاده رو ها، پارک ها، باغ ها و غیره
  2. گلدان های سطح شهر
  3. سطل های زباله بتنی
  4. بیلبوردهای شهری و تابلوهای بزرگ
  5. ایستگاه های مترو و ایستگاه های اتوبوس و غیره

شما خود می توانید به این لیست همچنان ادامه دهید ولی برای اطلاع بیشتر از چند و چون کارکرد این سازه بهتر است که با متخصصان و مشاوران ما در هنزا در تماس باشید. به علاوه شما قادر خواهید بود که از طریق مراجعه به صفحه محصولات هنزا با انواع خلاقانه تری از این سازه آشنا شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *