بتن به عنوان یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی ، بخاطر ویژگی های خاصی که داره در خیلی از پروژه ها از قسمت سفت کاری به قسمت نازک کاری آمده و در جاهای مختلفی که بحث زیبایی و ویژگی های خاص مهم هستند پرکاربرد شده است و این امر هر روز بیشتر از قبل در ساختمانهای سطح شهر داره دیده میشه و یک ترند روز در صنعت ساختمان شده.

خوب میشه گفت که ورود بتن به عنوان یک کالا و یا یک محصول دکوراتیو در ایران عمر زیادی نداره و این نوع نگاه معماری کلا هنوز جای خودش را خیلی در کشور ما و در بین فعالان حوزه ساختمان و معماری انطور که باید و شاید  ، باز نکرده .

قبل از اینکه بیام و راجب معایب محصولات بتنی بخوام با شما صحبت کنم ، دوست دارم راجب بزرگترین عیبش که در بعضی جاها تبدیل به یه حسن میشه صحبت کنم ، بتن بخاطر ماهیت فیزیکی که داره خیلی سنگینه و در بعضی موارد و استفاده های خاص این یک عیب به حساب میاد   ، مثلا وقتی میخواییم به عنوان پوشش نما استفاده کنیم .

خوب شما بهتر از من میدونید که وزن مخصوص بتن 2400 الی 2600 هست اگر داخلش از سبکدانه استفاده نکنیم و این یعنی اینکه اگر مثلا ما یک پانل 1*1 بخواهیم داشته باشیم به ضخامت 3 سانتی متر وزنی حدودا بالاتراز 70 کیلو داریم که تازه این وزن خود محصول هست و به این وزن زیر سازی و مصالح نصب هم اضافه میشه که در نهایت ممکنه حتی به نزدیک به 100 کیلو در هر متر مربع برسیم.

ولی بریم سراغ مزایای بتن

یتن دارای یک بافت طبیعی و زیباست که بر اساس شرایط جوی و میزان رطوبت میتونه تغییر رنگ و چهره داشته باشه ، این خصیصه بتن از نظر خیلی از معمارها یکی از بهترین ویژگی های ان هست و همینطور قسمت جالبترش اینجاست که تقریبا هیچ قسمتی از بافت آن شبیه باقی جاهاش نیست یعنی اینکه  ، چه به صورت درجا و چه به صورت پیش ساخته انجام بشه هیچ کدوم از قسمت های تکراری نیست و این عالیه !

مقاومت بالای بتن چه در برابر بحث سایش و چه در برابر وزن و چه در برابر مواد اسیدی و بازی یکی دیگه از ویژگی شاخص این محصول به حساب میاد ، این یعنی اینکه با هر مصالح دیگه ای تقریبا بخوای مقایسه کنی از بابت این ویژگی ها بتن امتیاز بالاتری را میگیره مثلا امروز از نوع خاصی بتن با درصد اختلاط خاص برای پوشاندن کف اتوبانهای و پل های پر تردد  استفاده میکنند که بیش از دو برابر اسفالت عمر میکنه و تازه ترمیم و نگهداریش خیلی اسونتر از اسفالت هستش.

دیگه براتون بگم اینکه بتن قابلیت رنگ پذیری بالایی داره و تقریبا به همه رنگی میشه دراوردش حتی رنگ های ترکیبی

دیگه براتون بگم که بتن خیلی راحت ترمیم میشه و میشه دوباره مثل روز اولش دراورد

دیگه براتون بگم که بتن فوق العاده قابلیت شکل پذیری داره و تقریبا به هر شکل و مدلی میشه با ساخت قالب دراوردش

و به عنوان حسن ختام بهتون بگم که امروز بتن را در هر جایی از روشنایی تا وسایل پرکاربرد حتی توی اشپزخانه میشه دید

توی مطلب بعدی راجب کاربرد های غیر ساختمانی بتن باهاتن صحبت میکنم.

ممنونم که ما را دنبال میکنید و با ما همراه هستید ، خیلی ممنون میشم اگر ما را به دوستانتون معرفی کنید.[button link=”https://henza.net/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a7/”] تماس با ما[/button]

[author] [author_image timthumb=’on’][/author_image] [author_info]تهیه شده در واحد فروش محمدرضا قنبری[/author_info] [/author]

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *