ترکیب مواد خام سازنده بتن باید کارآیی خوب این محصول را تضمین کند. برای آن که به سطح بهینه و عالی بتن اکسپوز دست یابیم، لازم است که معیارهای مختلف را در نظر بگیریم. پیش از همه باید مقدار ملات و سیمان به کار رفته را در نظر داشته باشیم. نسبت آب به سیمان در بتن اکسپوز یکی دیگر از معیارهایی است که باید به طور دقیق رعایت شود. و این میزان نباید از 55 درصد بیشتر شود. اختلاف میزان آب موجود در بتن اکسپوز باعث می شود رنگ های متفاوتی داشته باشد.

پنل بتن اکسپوز

به خصوص هنگامی که بر روی اجزای مختلف مرتبط به هم بتن اکسپوز کار می کنیم، نسبت اجزا باید تا جایی که ممکن است ثابت باقی بماند. حتی نوسانات و تغییرات کم نیز می تواند به تفاوت های محسوسی در درخشندگی محصول نهایی مبدل شود. بنابراین طرح اختلاط و دستورالعمل تولید بتن اکسپوز نباید در حین کار تغییر کند. در این رابطه پیشتر در نوشته “طرح اختلاط بتن اکسپوز” توضیحات کامل را ارائه دادیم. برای اطمینان حاصل کردن از عملکرد مداوم دستگاه های مخلوط کننده بتن، زمان حمل و نقل باید تا حد امکان کوتاه و طبق هماهنگی باشد.

موارد با اهمیت برای تولید بتن اکسپوز بهینه

– عدم جدایی و شکاف

– عدم جداسازی آب

– کارآیی خوب و مناسب

– سازگاری کافی 

بعضی عوامل موثر می تواند دستیابی به بتن اکسپوز بهینه را با مشکل مواجه کند که باید حین انجام کار و اجرای بتن اکسپوز، به دقت مورد توجه قرار گیرند. به عنوان نمونه می توان به رفتارهای آب و هوایی اشاره کرد. شرایط محیطی مانند بارندگی، دما، باد یا تشعشعات خورشیدی، سرما یا رطوبت می تواند اجرای بتن نما را زیر آسمان باز با مشکل مواجه کند.

پیش از ساخت و ساز باید تمام پارامترهای تغییر پذیر در نظر گرفته شود و اقدامات پیشگیرانه لحاظ شود تا خطرات باقی مانده غیر قابل پیش بینی محدود شود. یکی از جایگزین های بتن اکسپوز می تواند بتن های پیش ساخته باشد که در کارخانه تولید شده است. (همانطور که در نوشته “نکات مهم در اجرای بتن اکسپوز” گفتیم اجرای بتن نما به دو صورت انجام می شود. یا به صورت قالب گیری و بتن ریزی در محل اجرا و یا با استفاده از پنل های پیش ساخته بتن نما که نمونه های این پنل ها را می توانید در صفحه بتن اکسپوز هنزا دنبال کنید.)

انواع بتن اکسپوز

بنا به شرایط تولید پایدار و عوامل آب و هوایی، استفاده از پنل های پیش ساخته بتن نما می تواند گزینه بهتری نسبت به بتن ریزی در محل باشد. چرا که می تواند سطحی یکنواخت و زیبا و به دور از ۀسیب های محیطی را فراهم آورد.

قالب بندی یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش های اجرای بتن اکسپوز می باشد. از آنجایی که اگر ملزومات قالب کاری به خوبی رعایت نشود، ممکن است محصول نهایی به دست آمده بتن نما دارای زیبایی مد نظر نباشد. در قالب کاری های مدرن بتن اکسپوز، بسته به محل نصب و اجرا از قالب های متفاوت و مخصوص استفاده می شود. به عنوان مثال دیوارها، کف، ستون ها و دیوارهای سه بعدی، هر یک نیاز به قالب کاری متناسب با خود دارند. برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *