همانطور که در مقاله “آشنایی با انواع بتن الیافی” توضیح دادیم، بتن الیافی به بتنی گفته می شود که در آن برای تقویت و تسلیح بتن از الیاف استفاده می شود و همانطور که دیدید برای ساختن این بتن الیاف و فیبرهای گوناگونی وجود دارد که می توان از آن ها بهره برد. به عنوان مثال در نوشته “فواید بکارگیری الیاف مختلف در بتن الیافی” راجع به مزایا و امتیازات به کار گیری هر یک از این الیاف در بتن الیافی نهایی توضیحاتی ارائه دادیم.

نمایی تزدیک از بتن الیافی

در این نوشته می خواهیم به طور مختصر به برخی ویژگی ها و فوایدی که به کار گیری الیاف در این بتن خواهد داشت، اشاره کنیم:

– تقویت بتن در کل حجم آن. به دلیل اضافه نمودن می لیون ها فیبر در مخلوط بتن الیافی، و توزیع یکنواخت آن در تمام حجم بتن و همچنین پخش الیاف در جهات مختلف، بتن اکسپوز در تمام طول و سطح خود و همچنین در ابعاد مختلف دارای استحکام و مقاومت می باشد.

– افزایش سرعت ساخت و ساز: با افزودن مقاومت و استحکام به بتن الیافی، ساخت و ساز سرعت یافته و هزینه های اجرا نیز کاهش می یابد. چرا که این بتن تشکیل شده از پنل های پیش ساخته می باشد که در قسمت های مختلف ساختمان می توان از آن بهره جست. یکی از این نمونه ها بتن جی اف آر سی است که حاصل ترکیب فایبرگلاس در بتن می باشد و نمونه های کاربردی آن را می توانید در صفحه جی اف آر سی هنزا مشاهده کنید.

– نصب و اجزای بتن الیافی نیازمند تجهیزات خاصی نمی باشد: با افزودن فیبرهای تقویت کننده به طراحی اختلاط بتن الیافی و پمپ های مرسوم بتن، دیگر هیچ تجهیزات و هزینه اضافی مورد نیاز نیست.

– فیبرهای تسلیح کننده بتن الیافی همچنین مانع ایجاد ترک و شکاف در حین انقباض بتن می شود. و باعث کاهش ترک های آن می شود. و مقاومت سبز آن را افزایش می دهد و چسبندگی سطحی مخلوط را افزایش می دهد. این موارد باعث افزایش مقاومت و پایداری این بتن شده و طول عمر و دوام آن را افزایش می دهد.

– الباف باعث ارتقای تازگی و همچنین سختی بتن الیافی می شوند. در بتن تازه، الیاف به کاهش از هم پاشیدگی، فرسودگی و ترک برداشتن بتن می شود. الیاف همچنین به کاهش پیشرفت ترک های انقباضی می شود. همچنین یکی دیگر از ویژگی های بتن الیافی این است که در قبال  شرایط گوناگون آب و هوایی مانند باد، باران و آفتاب دارای استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به بتن معمولی می باشد. همچنین نسبت به تغییرات دمایی مختلف و سرد و گرم شدن ناگهانی آب و هوا مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

نمونه ای از بتن الیافی

در بتن های سخت، یکی از مزیت ها و ویژگی های منحصر به فرد بتن الیافی این است که حتی پس از ایجاد ترک نیز قابلیت تحمل بار و فشار وارده را دارا هستند. و دارای سختی و مقاومت خمشی می باشد.

برای آنکه با نمونه های بیشتر کاربرد این بتن آشنا شوید می توانید به نمونه های به کار رفته بتن الیافی در نمای ساختمان ها مراجعه کنید و در صورتی که برای ساخت و ساز ساختمان یا سازه خود نیاز به بهره مندی و استفاده از نمونه های گوناگون بتن الیافی داشته باشید می توانید جهت مشاوره، راهنمایی و خرید و اجرا با کارشناسان محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *