بتن الیافی به علت کارآیی بالا در حال گسترش بیش از پیش در اقصی نقاط عالم می باشد و توانسته در بخش های مختلف صنعت ساختمان به کار گرفته شود. همانطور که در نوشته “بتن الیافی مناسب مناطق سردسیر” بیان کردیم یگی از انواع کاربری های روزافزون بتن الیافی به کار بستن آن ها در مناق سردسیر و دچار بخ بندی هستند. که در ان مناطق الیاف موجود در بتن می توانند مقاومت بتن الیافی را در مقابل سرما افزایش دهند.

یکی از پیشرفت های علمی که به کمک تکنولوژی و صنعت آمده و توانسته تولیدات مختلف را در زمینه های متفاوت ارتقا و بهبود بخشد، نانو تکنولوژی می باشد. صنعت نانو به صنعتی گفته می شود که در آن ما بتوانیم از ذرات در ابعاد بسیار ریز و در حد نانو متر برای رسیدن به اهداف نکنولوژیک بهره ببریم. امروزه صنعت نانو توانسته در عرصه های مختلف بروز و ظهور پیدا کند که از جمله این عرصه ها صنعت ساختمان و تولید مصالح ساختمانی از جمله بتن الیافی می باشد.

به کارگیری الیاف نانو در بتن الیافی

همانطور که بیان شد بتن الیافی به ترکیبی از بتن و الیاف گفته می شود که در واقع کارکرد الیاف در این محصول تقویت و تسلیح بتن و نجات آن از ترد بودن و شکنندگی است. در تولید بتن الیافی نیز امروزه از ترکیبات پلیمری استفاده می شود که باعث چسبندگی و تراکم بیشتر بتن می گردد که به این ترتیب می تواند نیروهای کششی و فشاری بیشتری را تحمل کنند. به همین دلیل است که گفته می شود بتن الیافی دارای مقاومت کششی و فشاری بالاتری نسبت به بتن معمولی است.

استفاده از نانو تکنولوژی در تولید بتن الیافی به این شکل است که با توجه به ظرفیت های نانو توانسته اند ذرات نانو را در ماتریس پلیمری توزیع کنند که دارای مزایای بسیاری است. یکی از شرکت هایی که پیشگام در عرصه استفاده از نانوتکنولوژی در زمینه تولید بتن الیافی است شرکت تویوتای ژاپن است. همانطور که قبلا گفته شد ژاپن از چمله اولین کشورهایی است که از بتن الیافی در تولید چند پل در کشور خود بهره برده است.

این شرکت توانسته با استفاده از فناوری نانو فلز آرتوناید الیاف خاص و مرغوبی تولید کند که به آن الیاف نانو آلومینا گفته می شود. این الیاف که الیافی تجاری محسوب می شوند در تقویت بتن الیافی نقشی بسزا دارند. این الیاف به راحتی در ترکیب بتن نفوذ کرده و قابلیت این را دارد که در همه جهات به شکلی منظم تولید شود و با توجه به اینکه از الیاف دیگر مقاومت بالاتری دارد، به خوبی باعث کاهش چشمگیر ترک های بتن الیافی و افزایش برجسته مقاومت کششی و خمشی این محصول می شود.

از جمله دیگر قابلیت های به کار گیری الیاف نانو در ترکیب بتن الیافی این است که بتن تولیدی را کاملا در برابر آب و رطوبت غیر قابل نفوذ کرده و این باعث می شود که بتن الیافی به دست آمده از ترکیب الیاف نانو به هیچ عنوان در برابر سرمای شدید دچار یخ زدگی نشوند. به همین دلیل ایده خوبی برای استفاده از این محصول در مناطق سردسیر و یخ بندان وجود دارد.

برای آنکه برخی از نمونه پنل های به کار رفته بتن الیافی در کشور عزیزمان را مشاهده نمایید می توانید به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید و جهت ثبت سفارش محصول با کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *