در نوشته “تحقیقات انجام شده درباره بتن الیافی” درباره پیشرفت تکنولوژی های به کار رفته در تولید مصالح ساختمانی و از جمله بتن صحبت کردیم. و همانطور که دیدید آخرین تحقیقات برای برطرف کردن مشکل شکنندگی و تردی بتن به سمت استفاده از الیاف در ترکیب آن رسیده است.

بدین ترتیب به به کار گیری الیافی که می تواند از جنس های مختلفب مانند الیاف فولادی، الیاف کربنی، الیاف شیشه ای و غیره باشد، باعث تقویت بتن الیافی در برابر ترک ها و نیروهای کششی و فشاری وارد آمده به بتن می شویم.

همین امر موجب شده که به خصوص در مناطق سزدسیر مانند شمال آمریکا و کشور کانادا استفاده از بتن الیافی گسترش بیشتری پیدا کند. چرا که یکی از خصوصیات بتن الیافی این است که الیاف موجود توانایی این مصالح ساختمانی را در برابر انقباضی که سرما تحمیل می کند، افزایش می دهد. البته در این موارد به بتن الیافی ریزدانه های خواصی که به آن ها سنگدانه های هواساز نیز گفته می شود اضافه می گردد. که این مساله می تواند کارکرد بتن الیافی را در مقابل دماهای بسیار پایین بالا ببرد.

بتن الیافی مناسب مناطق سردسیر

البته آنچه گفته شد به این معنا نیست که از بتن الیافی صرفا در مناطق سردسیر استفاده می شود بلکه این مصالح ساختمانی به دلیل فواید و مزایایی که دارد توانسته است راه خود را در صنعت ساختمان بگشاید و به تدریج در کشورهای اروپایی در ساخت و سازها به کار گرفته شد. همچنین پس از آن چندین پل در کشور ژاپن ساخته شد که مصالح عمده به کار رفته در آن نه بتن معمولی به همراه آرماتورهای فولادی بلکه بتن الیافی بود.

در کشور ما نیز صنعت تولید مصالح ساختمانی توانسته بتن الیافی را به عنوان یک محصول با بازدهی بالا رواج دهد. به همین منظور امروزه می بینیم که از بتن الیافی در نمای برخی ساختمان ها استفاده می شود. به دلیل جذابیت بالایی که دارد و همچنین تحمل طرح پذیری در اشکال گوناگون. که نمونه های آن را می توانید در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مشاهده نمایید. چرا که همانطور که می دانید جی اف آر سی GFRC یکی از انواع بتن الیافی می باشد که درترکیب آن از الیاف شیشه مختلط با بتن بهره برده شده است.

یکی از دلایلی که بتن الیافی در کشوری مانند ژاپن مورد استقبال شدید قرار گرفته و همانطور که گفته شد در ساخت چندین پل عظیم به کار گرفته شد و علاوه بر آن در ساخت نمای ساختمان ها نیز رایج گشته است این است که کشور ژاپن به دلیل جزیره ای بودن دارای رطوبت قابل توجهی است و بتن الیافی به خوبی می تواند با بهره گیری از الیاف موجود مانع نفوذ رطوبت و آب به داخل حجم بتن گردد.

<div id=”98727869234″><script type=”text/JavaScript”src=”https://www.aparat.com/embed/oiS1E?data[rnddiv]=98727869234&data[responsive]=yes”></script></div>

همانطور که پیش از این نیز بیان شد نفوذ رطوبت به داخل مصالح ساختمانی یکی از دلایل اصلی در فاسد شدن و فروشکست آن ها می باشد. به این معنا که پس از این مساله دیگر نمی توان ظاهر بتن الیافی خود را مانند قبل داشته باشید. علاوه بر آن استحکام و مقاومت بتن الیافی نسبت به آنچه پیش از نفوذ رطوبت دارا بود، کاهش پیدا می کند.

برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه ویژگی های بتن الیافی می توانید با کارشناسان و متخصصان هنزا در تماس باشید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *