شاید این سوال برای شما پیش آید که چطور محققان در حوزه مصالح ساختمانی توانستند که با اضافه نمودن فیبرها یا الیاف شیشه به بتن که محصولی قدیمی و پر کاربرد بود، به یک مصالح ساختمانی جدید یعنی جی اف آر سی / جی آر سی دست پیدا کنند که نسبت به بتن معمول خواص بسیار خارق العاده ای دارد که یکی از آن ها مقاومت کششی بسیار بالا است که در نوشته “تاثیر الیاف شیشه بر مقاومت کششی جی اف آر سی / جی آر سی چیست؟” مورد بحث قرار دادیم.

چگونه الیاف شیشه مقاومت کششی جی اف آر سی / جی آر سی را افزایش می دهند؟

برای بررسی این پرسش باید بدانیم که الیاف شیشه در حجم ترکیب جی اف آر سی / جی آر سی بارهای کششی را که به سازه وارد می شود حمل می کنند. و به این ترتیب ماتریس بتن در جی اف آر سی / جی آر سی به عنوان واسطه ای عمل می کند که بارها و نیروهای وارده را محدود کرده و منتقل می کند.

الیاف شیشه ابتدایی در جی اف آر سی / جی آر سی معمولا ماندگاری پایینی از خود نشان می دادند که دلیل آن به این برمی گشت که سیمان موجود در ترکیب که خاصیت قلیایی دارد با سیلیکونی که در الیاف شیشه موجود است واکنش داده و به این ترتیب از مقاومت سیمان کاسته می شد. برای برطرف کردن این مشکل راه حل های مختلفی به ذهن محققان رسید که هم مقاومت محصول حفظ گردد و هم اینکه بار اضافه ای به آن تحمیل نشود.

چرا جی اف آر سی / جی آر سی همواره گزینه خوب اقتصادی است؟

در این راستا در دهه هفتاد میلادی چیزی کمتر از حدود بیست درصد زیرکونیم به سیمان اضافه شد تا بتواند مقاومت قلیایی را در آن تقویت کند تا قادر باشد در برابر الیاف شیشه درون جی اف آر سی / جی آر سی پایدار مانده و دچار واکنش شیمیایی نشود.

علاوه بر آن جی اف آر سی / جی آر سی به دلیل برخی خصوصیاتی که دارد به طور پیوسته از لحاظ اقتصادی ارتقا پیدا می کند. این خصوصیات عبارت است از:

  1. ظرفیت هضم نوسانات وارده. یعنی اگر ضربه ای به جی اف آر سی / جی آر سی وارد شود و دچار نوسان شود، این محصول می تواند به خوبی آن را کنترل کرده و دامنه نوسانات را به سرعت کاهش دهد که باعث تخریب سازه جی اف آر سی / جی آر سی نشود.ضد آب بودن جی اف آر سی / جی آر سی
  2. انبساط گرمایی پایین. اگر محصول و سازه به گونه ای باشد که در اثر افزایش یا کاهش دما دچار انبساط و انقیاض زیادی شود، این تغییر حجم پس از مدتی باعث از هم گسستن ساختار سازه و اسجاد شکست در آن می شود. اما در جی اف آر سی / جی آر سی این تغییر حجم نسبت به تغییرات دمایی ناچیز است.
  3. ضد آب بودن. اینکه جی اف آر سی / جی آر سی در مقابل نفوذ آب مقاوم است باعث شده که در محیط های مرطوب و بارانی از ان استفاده شود بدون آنکه نگران فرسودگی آن به دلیل رخنه کردن رطوبت در درون لایه ها و ساختار آن باشیم.
  4. مقاومت در برابر خوردگی. معمولا اگر مصالح ساختمانی در معرض نور و رطوبت بالا قرار داشته باشد پس از مدتی بر روی بخش هایی از سطوح آن قارچ و کپک ایجاد می شود که علاوه بر ظاهر نامناسبی که دارد، به تدریج باعث خوردگی بیشتر و در نتیجه فرو ریختن سازه می شود. که الیاف شیشه باعث استحکام جی اف آر سی / جی آر سی در برابر این پدیده می باشد.

بنابراین وجود این خصوصیات در جی اف آر سی / جی آر سی است که موجب شده است استفاده از جی اف آر سی / جی آر سی توجیه اقتصادی بالایی داشته باشد و بتواند ماندگاری زیادی را برای ما تامین نماید.

نکته ای دیگر درباره جی اف آر سی / جی آر سی آنکه ممکن است به نظر شما برسد که پنل های پیش ساخته بتنی تفاوتی از لحاظ ظاهر با جی اف آر سی / جی آر سی ندارند و بنابراین چه دلیلی دارد که ما به سراغ بهره بردن از جی اف آر سی / جی آر سی به جای این نوع بتن ها باشیم.

پاسخ اولیه ما آن است که ممکن است مشابهت های ظاهری میان جی اف آر سی / جی آر سی و پنل های پیش ساخته بتنی وجود داشته باشد، اما از لحاظ درونی تفاوت های زیادی بین آن ها وجود دارد. که در بخش قبلی سعی کردیم علاوه بر مقاومت کششی بالاتر به پایداری جی اف آر سی / جی آر سی در برابر آسیب های محیطی نیز بپردازیم.

هر کدام از این عوامل به تنهایی می تواند برای تفوق و برتری یک مصالح ساختمانی کافی باشد، اما شما اگر نکات مربوط به بعد زیبایی شناختی و طراحی را نیز اضافه کنید خواهید دید که این دو محصول ساختمانی در آن زمینه تفاوت های زیادی خواهند داشت. که طراحان ما در هنزا بهتر می توانند در این رابطه شما را در جریان قرار دهند. و بهتر است که با آن ها در ارتباط قرار بگیرید. یا اینکه طرح های متنوع ارائه دشه در صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا را مشاهده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *