در مقاله “راه های دستیابی به نمای عالی بتن اکسپوز” در مورد عواملی که برای رسیدن به یک نمای مطلوب و زیبا از بتن اکسپوز تاثیر گذارند صحبت کردیم. و همانطور که در آنجا گفتیم علاوه بر جنس و کیفیت خوب بتن نما به کار رفته، طرح، بافت و رنگ بتن و همچنین نحوه نصب و اجرای آن نیز جزو مسائلی است که نباید به راحتی در مورد آن غفلت کرد.

نمای بتن اکسپوز را گفتیم که به دو صورت نصب می کنند:

روش اول: استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز

روش دوم: قالب گذاری و بتن ریزی در محل پروژه ساختمانی

در نوشته “استفاده از قالب های سالم در روش بتن ریزی نصب بتن اکسپوز” بیان شد که اگر از شیوه دوم برای نماسازی خود استفاده می کنید حتما لازم است که به خاطر داشته باشید که از قالب های دست دوم و معیوب استفاده نکنید. زیرا قالب های نو و سالم می تواند جلوه بسیار بهتری به نمای ساختمان شما بدهد.

نکات مورد توجه در قالب گذاری بتن اکسپوز

امروز می خواهیم به سایر عواملی که در زیباسازی نمای بتن اکسپوز در روش بتن ریزی در محل موثرند بپردازیم.

الف) پیش از آنکه بتن را درون قالب ها بریزید باید سطح قالب ها به خوبی روغن کاری شود. این کار به دلیل آن است که هنگامی که بتن خشک شد بتوان به سادگی قالب ها را جدا کرد بدون اینکه مقداری از بتن اکسپوز به آن بچسبد که می تواند ضایعه ای در نما باشد.

ب) ریزدانه هایی که در ترکیب بتن نما به کار می روند که در واقع همان سنگدانه های شن و ماسه هستند باید دارای اندازه های یکسان باشند که محصول نهایی دارای ظاهری یکپارچه باشد.

ج) سطح بتن اکسپوز نباید دارای ناهمواری باشد همچنین هنگام به کار گذاشتن نباید زاوی ای نسبت به سطح عمودی یا افقی ساختمان داشته باشد. که به این منظور هنگام بتن ریزی باید دقت شود که با توجه به شاقول گذاری های صورت گرفته سطح بتن اکسپوز کاملا تراز باشد.

د) اگر در ترکیب بتن هنگام اختلاط منفذهای خالی و حباب جمع شود باعث کاهش تراکم بتن نما و همچنین ضعف ساختار و استحکام بتن می شود. به همین دلیل در مراحل اختلاط بتن اکسپوز از ویبراتور استفاده می شود که با لرزندن قالب بتن باعث خروج تخلخل ها و حباب های موجود در ترکیب بتن می گردد.

ه) یکی از مواردی که هم اثر مثبتی بر زیبایی و جلوه بصری بتن نما می شود و هم مانع نفوذ رطوبت و آب به داخل لایه های بتن می گردد، درزبندی اصولی و اساسی این محصول است. یا استفاده از درزبندی می توان چهره و زیبایی بتن اکسپوز را چند برابر کرد.

و) برای آنکه بتن اکسپوز دارای سطحی به دور از تخبخل و صیقلی باشد، از فوق روان کننده ها برای آن استفاده می شود. به علاوه مواد متراکم کننده نیز از دیگر افزودنی هایی است که باعث تراکم بیشتر ذرات سیمان و ریزدانه ها می شود. که این تراکم می تواند باعث بیشتر شدن مقاومت های فشاری و کششی بتن اکسپوز شود و باعث افزایش دوام آن گردد.

برخی از نمونه های بتن اکسپوز هایی را که به صورتی ماهرانه درزبندی شده اند را می توانید در صفحه بتن اکسپوز هنزا مشاهده نمایید و با متخصصان و تکنسین های حرفه ای هنزا برای مشورت در این رابطه تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *