بتن الیافی که ترکیبی از بتن و الیاف است دیگر به یکی از مصالح ساختمانی پر کاربرد تبدیل شده است که تقریبا هر مهندس و هر دست اندر کار ساخت و ساز به دنبال استفاده از این محصول در ساختمان خود است. که این موضوع به دلیل اهمیت جایگاه بتن الیافی در بین محصولات ساختمانی است که در نوشته “بتن الیافی، انتخاب برتر” به این موضوع بیشتر پرداختیم.

خدمت شما عزیزان بیان کردیم که در صنعت ساختمان به دنبال پیشرفت هایی که از لحاظ علمی و تکنولوژیکی صورت گرفته روز به روز محققان به دنبال ابداع و تولید محصولات ساختمانی هستند که علاوه بر داشتن استانداردهای زیست محیطی و رعایت فاکتورهای سلامتی و زیبایی و هنری دارای مقاومت و کارایی بیشتر و از طرفی وزن سبک تر و کارکرد ساده تر باشند.

عوامل موثر در عدم شکنندگی بتن الیافی

به همین دلیل به دنبال تولید بتن پر مقاومت رفتند که با تغییراتی در تراکم ذرات بتن توانسته اند بتنی با تراکم بالا، وزن سبک و مقاومت بالا تولید کنند. ولی از آنجا که این محصول در عین اینکه تحمل مقاومت فشاری بالایی دارد، در برابر ضربه و کشش مقاومت چندانی ندارد و در واقع یک محصول ترد است.

به همین دلیل است که بنابر آنچه در نوشته “بتن الیافی پیشرفتی در تکنولوژی بتن پر مقاومت” نیز بدان اشاره کردیم، محققان به این نتیجه رسیدند که برای آنکه بتن پر مقاومت بتواند همه کارآیی های لازم را داشته باشد لازم است که از بتن الیافی برای تولید آن استفاده شود.

که در این صورت بتن الیافی نه تنها تردی بتن را از بین می برد بلکه یک حالت نرمی و انعطاف پذیری به آن می دهد که می تواند در طراحی های خلاقانه و خاص به کمک طراحان و معماران بیاید. اما اینکه بتن الیافی چه میزان می تواند مقاومت کششی بتن پر مقاومت را افزایش داده و تردی آن را کم کند بستگی به سه عامل زیر دارد:

الف) مقاومت بتن معمولی مورد استفاده قبل از آنکه تبدیل به بتن الیافی شود چه اندازه بوده است.

ب) شکل و جنس الیاف مورد استفاده در بتن الیافی چیست.

ج) مقدار و درصد الیاف موجود در بتن الیافی به چه میزان است.

برای مثال می توان به بتن الیافی اشاره کرد که در آن از الیاف با جنس فولاد بهره گرفته شده است. همانطور که قبلا گفته شد اجزای تشکیل دهنده این بتن شامل سیمان، آب و ریزدانه ها (شن و ماسه) می شود که در ترکیب بتن معمولی نیز وجود دارد.

ولی برای به دست آوردن بتن الیافی لازم است عناصر دیگری مانند دوده سیلیس، فوق روان کننده ها و الیاف فولادی به آن اضافه گردد. توجه داشته باشید که توزیع الیاف فولادی در بتن الیافی باید به طور یکنواخت و در همه جهت های مختلف صورت گیرد. توزیع یکنواخت الیاف فولادی سبب می گردد که بتن الیافی در برابر نیروهای وارده در بخش های مختلف آن و همچنین در جهت های مختلف بتواند اسحکام لازم را از خود نشان دهد.

پس اضافه نمودن بتن الیافی سبب می شود که مد شکست بتن پر مقاومت بالاتر برود و به این ترتیب بر شکنندگی و تردی آن غلبه شود. به همین منظور پیشنهاد می کنیم با مشاوران ما در هنزا تماس بگیرید تا با ویژگی های منحصر بفرد بتن الیافی بیشتر آشنا گردید. همین طور می توانید برای مشاهده این محصول به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا نیز مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *