قبلا در مقاله “مواد ترکیبی در جی آر سی” با موادی که در کامپوزیت جی اف آر سی به کار گرفته می شوند آشنا شدیم. و دیدیم برای دست یابی به بتن الیافی مرغوب جی اف آر سی باید طرح اختلاط مناسبی داشته باشیم که طبق آن با روش های مشخص و درصدهای معین به تولید جی اف آر سی دست زد. که با دو روش عمده اسپری کردن و پیش اختلاط در نوشته “روش های اختلاط الیاف در جی اف آر سی” بیشتر آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم به برخی از نکات و موارد مهم و اساسی که در فرآیند اختلاط جی اف آر سی باید مورد توجه قرار گیرد بپردازیم؛

– چنانچه می دانید آب، یکی از مواد مهم در ترکیب و اختلاط بتن می باشد که نقش اساسی را در ترکیب شدن مواد و اجزای گوناگون با یکدیگر، ایفا می کند. اما توجه کنید که میزان آبی که برای اختلاط جی آر سی به کار می برید باید تا جایی که امکان دارد کم و در حد کفایت باشد. چرا که افزایش مقدار آب باعث کاهش مقاومت و استحکام بتن می گردد. به همین منظور معمولا از کاهنده های آب در مخلوط این نوع بتن استفاده می شود.

پیش اختلاط بتن جی اف آر سی

– الیاف موجود در بتن الیافی تامین کننده مقاومت های تنشی، کرنشی و کششی است و همچنین موجب انعطاف و شکل پذیری جی اف آر سی می شود. ولی اگر مقدار الیاف افزوده شده کمتر از مقدار مورد نیاز (حدود سه درصد وزنی) باشد، ما به ویژگی های مکانیکی مد نظر خود در بتن جی اف آر سی تولیدی دست نخواهیم یافت.

– همانطور که دیدیم ماسه و سیمان از جمله اجزای ترکیبی در جی اف آر سی می باشند. اما در نسبت اختلاط این دو باید دقت کرد که نسبت ماسه به سیمان حدود 2 به 1 باشد. چرا که درصد بالای سیمان می تواند باعث انقباض و جمع شدگی بیش از حد بتن شود. بنابراین باید از ماسه و فیلر به اندازه کافی در ساخت جی اف آر سی بهره برد.

– همانطور که گفته شد برای آنکه مقاومت بتن کاهش شدید نداشته باشد باید مقدار آب افزودنی را کنترل کرده و کاهش داد. اما این عمل ممکن است با عوارضی همچون کاهش روانی و سیالیت بتن همراه باشد. که برای تولید پنل های میتنوع در طرح های مختلف این خصوصیت مورد نیاز است. به همین دلیل به جهت جبران آن از فوق روان کننده ها در طرح اختلاط جی اف آر سی استفاده می شود.

– پلیمر اکریلیک نیز از جمله موادی است که بسیار در ترکیب جی اف آر سی موثر و مثمر ثمر است و در این رابطه در نوشته “نقش پلیمر در جی اف آر سی” به طور جامع و کامل سخن گفتیم.

در پروسه پیش اختلاط جی اف آر سی، الیاف بریده شده به همراه مخلوط سیمان و ماسه و سایر افزودنی ها به درون قالب میکسر که در حال لرزش است ریخته می شوند که درون میکسر به خوبی با هم مخلوط می شوند. لرزش دستگاه به دلیل این است که حباب های هوای گرفتار در لابلای ذرات بتن و نزدیک الیاف از بتن خارج شود که جی اف آر سی تولیدی دارای تراکم و استحکام قابل قبول باشد. برای آنکه درصد الیاف افزوده شده به میزان مورد نیاز باشد قبل از اختلاط الیاف را وزن می کنند و یا آنکه به میزان مشخصی از رول الیاف را برش داده و به سایر اجزا اضاف می کنند.

طراحی پنل نمای جی آر سی

برای آشنایی با پروژه های صورت گرفته توسط این گونه بتن می توانید به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه نمایید و در صورت تمایل برای بهره مندی از این مصالح ساختمانی با کارشناسان محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *