در ابتدا و پیش از پرداختن به مبحث جدید قصد داریم که مروری اجمالی بر چند مقاله اخیر بتن اکسپوز از نگاه کارشناسان هنزا بپردازیم که در هر یک از این نوشته ها تلاش کردیم تا شما خوانندگان گرامی را با یکی از ابعاد و ویژگی های جالب و قابل توجه بتن اکسپوز آشنا کنیم.

در ابتدا به نوشته “بتن اکسپوز و محیط زیست” خواهیم پرداخت که یکی از اساسی ترین موضوعات مورد توجه و دارای حساسیت امروزه بشر را در بر می گیرد و آن موضوع محیط زیست است. حساسیت این موضوع بدیهی است چرا که به طور مستقیم با موضوع زنده ماندن انسان و باقی بودن حسات بر روی این کرده خاکی مربوط است.

در واقع اگر ما در تولید و مصرف محصولات مختلف توجه کافی را نسبت به محیطی که در آن زندگی می کنیم نداشته باشیم به تدریج از نعمت زندگی بر روی این زیست گاه محروم خواهیم شد. بتن اکسپوز مانند برخی دیگر از مصالح ساختمانی یکی از محصولاتی است که در تولید و اجرای آن سعی بر این بوده تا حد امکان نگرانی هایی که از نگاه زیست محیطی وجود دارد در آن لحاظ شود.

مروری بر نوشته های هنزا درباره بتن اکسپوز

در واقع می توان نگرانی های زیست محیطی را در مورد تولید محصولات مختلفی از جمله بتن اکسپوز در دو فاکتور خلاصه کرد. فاکتور اول بحث منابع زیستی است. همانطورکه می دانید منابع مختلفی که در محیط زیست و کره خاکی ما وجود دارد که ما از آن ها انرژی به دست می آوریم محدود و متناهی هستند و اگر در مصرف و برداشت از آن ها احتیاط لازم رعایت نشود، به زودی این منابع به پایان خواهند رسید.

در مورد بتن اکسپوز از آنجایی که این محصول از مواد اولیه طبیعی تولید می شود پس از مصرف و از بین رفتن دوباره به خاک و زمین که منبع اولیه آن بوده باز می گردد و می توان از مواد اولی به دست آمده از بتن اکسپوز برای استفاده های دیگر بهره برد. در واقع این مساله دغدغه دوم محیط زیستی است که همان قابلیت بازیافت است.

اگر سایر مصالح نیز مانند بتن اکسپوز قابلیت بازیافت و دوباره استفاده شدن را داشته باشند کمکی است به مصرف کمتر منابع اولیه. مساله دیگری که در تولید هر گونه محصول از لحاظ محیط زیستی باید ملاحظه شود، بحث آلودگی است. همانطور که می دانیم زباله ها و آلودگی به یکی از معضلات بزرگ امروز کشورها و انسان بدل شده اند.

پنل پیش ساخته هنزا در سیتی استار

بر خلاف بتن اکسپوز در تولید برخی محصولات ممکن است آلودگی های شیمیایی، رادیو اکتیو، بیولوژیکی و غیره ایجاد شود که هر کدام از این ها می تواند اثرات مخربی بر روی انسان ها، گیاهان، جانوران و حتی آب، خاک و هوای یک منطقه داشته باشد و به این ترتیب زندگی انسان ها را نهایتا با مشکل و خطرات بزرگی مواجه کند.

اما بتن اکسپوز از همان مرحله برداشت از منابع و سپس اختلاط تا نصب و اجرا و همچنین نگهداری پس از نصب، دارای کمترین آلایندگی و نشر آلودگی های مختلف می باشد، به همین جهت است که استفاده از بتن اکسپوز مورد تایید سازمان های محیط زیست می باشد و این یکی از برتری های بتن اکسپوز نسبت به سایر محصولات و مصالح ساختمانی است.

یکی دیگر از نوشته های پیشین که می خواهیم آن را مرور کنیم، مقاله “نمای پروژه سیتی استار مشهد با بتن اکسپوز هنزا” می باشد. جالب است بدانید که بتن اکسپوز به صورت اجرا و بتن ریزی در محل سابقه ای دیرینه دارد که با روش قالب گیری بر روی نما و ریختن بتن در قالب صورت می پذیرد.

اما نصب بتن اکسپوز از یک روش دیگر نیز قابل انجام است که در واقع استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز می باشد. به این صورت که با توجه به درخواست مشتری و متناسب با فضای مورد نظری که قصد نصب این محصول در آنجا وجود دارد، طراحان و سازندگان بتن اکسپوز پنل هایی را در کارخانه طراحی و تولید می کنند و سپس این پنل ها به مکان پروژه منتقل شده و در آنجا بر روی کار نصب می گردد.

استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز نسبت به روش قدیمی تر که همان بتن ریزی در محل است، دارای مزایا و فواید گسترده ای است. که برخی از این فواید عبارتند از:

– یکنواختی و یکپارچگی پنل ها

– سطحی یکدست و هموار

– آسانی حمل و نقل

– سهولت نصب و اجرا

– راحتی در انجام تعمیرات

استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز در کشور ما سابقه چندانی ندارد و در واقع اولین تیمی که پروژه عظیم و بزرگی در این زمینه انجام داده اند، تیم هنزا می باشد. که نمای بیرونی پروژه سیتی استار مشهد را که مجتمعی عظیم و بزرگ است را توسط پنل های بتن اکسپوز پوشش داده اند. قابل ذکر است که کار طراحی و معماری این پروژه بر عهده طراح زبردست کشورمان اقای رضا دانشمیر بوده است.

برای دیدن تصاویر پروژه سیتی استار مشهد به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه نمایید و شما نیز اگر قصد استفاده از این پنل های پیش ساخته بتنی را برای ساختمان خود دارید می توانید آن را با مشاوران و متخصصان ما در هنزا در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *