دیگر زمانه ای نیست که تصور کنیم برای ساخت هر سازه ای صرفا باید از همان مواد و متریالی که به طور سنتی و مرسوم جهت تولید ان استفاده می شده، هنوز استفاده کنیم. بلکه با توجه به فضای رقابتی موجود در بازار تولید و فروش و همچنین وجود مواد اولیه های مختلفی که هر یک می توانند به خوبی از عهده تولید سازه مورد نظر برآیند. ممکن است هر روزه تولیدات جدیدی را مشاهده کنیم که با به کار گرفتن متریالی جدید به بازار عرضه شوند. مثلا مبلمان بتنی از جمله آن هاست.

دلیل این موضوع را باید در اینجا جستجو کرد که پیش از مبلمان بتنی، معمولا در ساخت انواع مبلمان، از چوب، پلاستیک و یا فلز استفاده می شده است و کمتر گرایش به تولید این محصول از بتن وجود داشته است. اما با روشن تر شدن فواید و کارکردهای بتن است که می بینیم امروزه مبلمان بتنی توانسته جای خود را به عنوان یک محصول محکم، پر قدرت و زیبا در میان سایر گونه ها و انواع مبلمان باز کند.

شروط استفاده از مبلمان بتنی در معماری شهری

اما مبلمان بتنی را می توان هم در محیط های داخل خانه و یا داخل حیاط استفاده کرد و هم در فضاهای بیرون خانه و محوطه های شهری. چون بتن با توجه به طرح و بافت و قابلیت رنگ پذیری ای که دارد می تواند با دکوراسیون داخلی خانه نیز به خوبی هماهنگ باشد. از سوی دیگر به علت آنکه اگر در معرض آفتاب قرار بگیرد دچار کم رنگی یا رنگ پریدگی نمی شود. و همچنین باد و باران و به خصوص باران های اسیدی نیز نمی تواند مبلمان بتنی را از پا در آورده و آن را به فراسایش یا خوردگی بکشاند.

پس به همین دلایلی که ذکر شد و با توجه به مطالبی که در نوشته “مبلمان بتنی قابل استفاده در محیط درونی و بیرونی” نیز بیان شد، می بینیم که مبلمان بتنی را به عنوان یک محصول در راستای زیباسازی شهری به کار می گیرند. به خصوص از وقتی که در زمینه طراحی شهری مقوله ای به عنوان مبملان شهری مطرح شده است که به زمینه زیباسازی شهری و همچنین ایجاد امکانات و تسهیلات برای شهروندان جهت استفاده بیشتر از محیط های شهری مطرح شده است، جایگان مبلمان بتنی به عنوان یک سازه مهم در این راستا مطرح شده است.

کاربرد مبلمان بتنی در فضاهای مختلفی از جمله پارک ها، پیاده رو ها فضاهای تفریحی و یا محوطه های جلوی پردیس ها و سینماها و نمایشگاه ها و گالری ها و غیره می تواند از جمله مواردی باشد که دست اندر کاران معماری شهری، می توانند به استفاده از مبلمان بتنی در این فضاها نظر داشته باشند. اما چند نکته اساسی همواره باید مد نظر این افراد قرار گیرد. که هم در رابطه با مبلمان بتنی باید به آن توجه شود و همچنین در مورد سایر المان های شهری نیز باید به آن ها توجه ویژه شود. که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

کاربرد مبلمان بتنی در فضاهای مختلفی

الف) هماهنگی؛ هر المانی را باید در میان مجموعه ای که در آن قرار دارد ببینیم. یک عنصر زیبا به تنهایی نمی تواند برای ما یک مجموعه زیبا خلق کند. بلکه ارتباط معنایی و زیبایی شناختی همه عناصر با یکدیگر است که می تواند یک فضای صمیمی و معنادار را به وجود آورد که از لحاظ زیبایی نیز برای هر مخاطبی لذت بخش باشد. در مورد مبلمان بتنی نیز وضع به همین منوال است.

یعنی حتی اگر ما یک مبلمان بتنی با زیباترین طراحی و بهترین کیفیت رنگ را در میان یک فضایی قرار دهیم که با آن فضا از لحاظ کارکرد و رنگ و طراحی هماهنگی نداشته باشد. در واقع آن مبلمان بتنی نتوانسته زیبایی خود را به خوبی بروز دهد و چه بسا می توان آن را نقصی در طراحی دکوراسیون محیطی در نظر گرفت. پس اگر در معماری شهری قصد داریم که از این سازه استفاده کنیم لازم به توجه است که باید نهایت هماهنگی و هارمونی را بین آن مبلمان بتنی با سایر فاکتورها و المان های محیطی که در آن واقع شده در نظر داشته باشیم.

ب) زیبایی؛ که هر یک از عناصر یک مجموعه در عین اینکه دارای هماهنگی با کل هستند، خود به تنهایی باید دارای استانداردهای زیبایی شناختی باشند. که در مورد مبلمان بتنی می توانید این اطمینان را داشته باشید که طراحان و متخصصان هنزا می توانند با طراحی های پیشرفته و پست مدرنی که ارائه می دهند، انواع مبلمان بتنی را در زیباترین و هنری ترین شکل و رنگ به مشتریان خود ارائه دهند.

پ) مقاومت؛ در این باره هم چنانچه اشاره شد به جهت آنکه در محیطی و فضای بیرون قرار دارد و انتظار ما از مبلمان بتنی این است که دوام داشته باشد و بتواند سال های طولانی مورد استفاده قرار گیرد، پس باید در مراحل ساخت، دقت های لازم را به خرج داد که مبلمان بتنی تولید دارای استحکام و قدرتی کافی باشد.

بنابراین شما نیز اگر خواهان استفاده از مبلمان بتنی با دارا بودن شروط فوق هستید، می توانید با تماسی که با متخصصان هنزا برقرار می کنید، این امر را به اطلاع ایشان برسانید و همچنین الگوهای ارائه شده این محصول را می توان در صفحه مبلمان بتنی هنزا دنبال کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *