چنانچه در نوشته “امتیازات و خواص بتن اکسپوز” بیان شد بتن نما به عنوان یک نمای مدرن مورد استقبال طراحان و دست اندر کاران ساخت نمای ساختمان قرار گرفته است. همان طور که می دانید سطح بتن نما به دلیل واقع شدن در معرض دید مهم ترین بخش آن محسوب می شود به همین دلیل آن را در معرض تست و پرداخت قرار می دهند که بتواند در زمینه های مخنلفی که از آن بهره برداری می شود و در مقاله “ابعاد گوناگون استفاده از بتن اکسپوز” مورد اشاره قرار گرفت، به بهترین نحو کارایی لازم را ارائه دهد.

انواع مختلف سطوح بتن اکسپوز

با توجه به مورد استفاده بتن اکسپوز، سطح آن از لحاظ کیفی و میزان صاف و صیقلی بودن مورد تصمیم گیری و توافق میان طراح و مالک قرار گرفته و با توجه به آن مواد لازم جهت اختلاط بتن خریداری می شود. بتن اکسپوز تولیدی از جهت شکل و ساختار منافذ و حفره ها و همچنین یکنواختی و یکپارچگی رنگ ها باید در قالب قرار بگیرند و عاری از هر گونه رشیار و پله ای شدن و چین خوردگی در سطح بتن باشد.

امروزه برای کیفیت و استاندارد سطح بتن اکسپوز یک سطح مرجع تعریف و تعیین می شود و سطح بتن را مورد چند آزمایش و تست قرار می دهند که مشخص گردد دارای کیفیت لازم و مورد نظر برای پوشاندن سطح باشد.

قانون طلایی درباره بتن اکسپوز این است که هر چه قالب بتن نما کوچکتر باشد سطحی بتن ساخته شده نهایی دارای کیفیت بهتری است. اما حتی در اینجا نیز استانداردهای غیر بیان شده و ناگفته ای نسبت به دوره پس از اصلاح و پرداخت وجود دارد.

شما لازم است پس از آنکه بتن اکسپوز را از داخل قالب آن خارج کردید، از سطح آن به دقت محافظت کنید که رطوبت به آن نفوذ نکند. چرا که اولین تماس سطح بتن اکسپوز با آب می تواند باعث ایجاد شوره و قارچ و دفع آهک از سطح بتن شود. بنابراین بتن اکسپوز را نباید در روزهای بارانی از قالب آن استخراج کرد. معمولا برای محافظت از سطح بتن پس از بیرون آوردن از قالب روی آ را به یک ورقه و صفحه می پوشانند.

برای پیشگیری از ایجاد لکه های سیاه در سطح بتن اکسپوز نباید بین ورقه های محافظ و سطح بتن تماس مستقیمی وجود داشته باشد. اما با تمام توجهات و مراقبت های لازم، ناگزیر ممکن است بتن نما دچار نواقصی و خلل هایی گردد. بنابراین بهترین شیوه آماده سازی و حفاظت و رعایت فاکتورهای تولید نیز نمی تواند به تولید بتن اکسپوز کاملا بی عیب و نقص منجر شود.

همواره فاکتورهایی در ساخت وجود دارند که به طور کافی قابل پیش بینی و همچنین پیش گیری و جلوگیری از تاثیر نیستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

– یکنواختی کامل رنگ تمام سطوح بتن اکسپوز تولیدی.

– سطوحی که کاملا بدون هر گونه حفره و خلل و فرج باشند.

– ساختار یکدست و هماهنگ منفذها.

– آزاد شدن سطح بیشتر هنگام افزایش آب و رطوبت

– لبه های تیز بدون ترک های ریز و افزایش آب

پرداخت سطح بتن اکسپوز

برای آشنایی با نمونه های تولید شده پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز که دارای سطح استاندارد و با کیفیت هستند به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه نمایید و برای سفارش و تهیه این محصول می توانید با کارشناسان و مشاوران ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *