بحث ما درباره دال بتنی در مقالات گذشته به اینجا رسید که همانطور که می دانید و بیان شد، نکته ای که در طراحی این سازه ها اهمیت دارد این است که ما بتوانیم مقاومت آن ها را تا حد مطلوبی افزایش دهیم و در کنار آن ولی مراقب باشیم وزن آن ها از حدود خاصی تجاوز نکند که باعث سنگینی و فرسودگی مل بنا نگردد. به این ترتیب فرآیند خاصی در مورد دال بتنی شکل گرفت و طراحی های خاصی پیشنهاد شد.

این طراحی ها به این گونه بود که مهندسان و طراحان این پیشنهاد را برای دال بتنی عملی کردند که یک طرف یا دو طرف دال بتنی را به سیله قالب گذاری های خاصی، به شکل های مشخصی در بیاورند که به این ترتیب مقداری از وزن دال بتنی کاسته شده و در عین حال بتوانند آن قدرتی که مورد نیاز است را حفظ کند. این طراحی ها در دو شکل یک طرفه و دو طرف ایجاد شدند.

دو شیوه اجرای دال بتنی

شکل های یک طرفه دال بتنی را در دو شکل دندانه ای و موجی ایجاد می کنند و شکل های دو طرفه را اصطلاحا کلوچه ای می گویند. گفته شد که شیوه رایج برای طراحی دال بتنی به این شکل های خاص شیوه ریخته گری است. یعنی قالب هایی را از پیش آماده کرده و ماود بتنی را در آن می ریزند تا به شکل قالب مورد نظر در آید. و علی الاصول این قالب ها یا به شکل موجی یا به شکل دندانه ای و یا به شکل کلوچه ای طراحی می شوند.

اما بحص ما در ادامه به این رسید که برای آن که دال بتنی بتواند در محلی که استفاده می شود هم خودش به طور مستحک و پایدار، پا برجا بماند و هم اینکه نیروهایی را که به آن وارد می شود، خنثی کند و تحمل کند. به همین خاطر از لنگرهای تقویتی استفاده میشود. این لنگرها محل قرار گیری شان با توجه به یک طرفه یا دو طرفه بودن دال بتنی فرق می کند. که این بحث را در نوشته “لنگر مقاوم تقویتی در دال بتنی” دنبال کردیم.

اما نکته ای را که نباید فراموش کرد این است که ساخت دال بتنی خودش به دو شیوه ممکن است که هر کدام از این دو شیوه اقتضائات خاص خود را دارد. یعنی بستگی به امکانات تولیدی و اجرایی و همچنین بستگی به نوع کاربرد و میزان نیرویی که قرار است تحمل کنند و همچنین سرعت اجرایی مورد نیاز ممکن است سازندگان ساختمانی مختلف هر کدام گرایش به استفاده از دال بتنی تولید شده توسط یکی از این دو روش داشته باشند.

یکی از این روش ها این است که مخلوط بتن توسط تانکرهای مخصوص این کار به محل پروژه آورده شده و در همانجا در محل ساختمانی تخلیه شده و محل مورد نظر را بتن ریزی کنند و دال بتنی را ایجاد کنند. روش دوم این است که از دال بتنی پیش ساخته استفاده کنند. یعنی مراحل کار به طور کامل در کارخانه طی شود و تنها با انتقال دال بتنی به محل پروژه آن را در بخشی که قرار است استفاده شود، نصب کنند.

صفحه دال بتنی هنزا می تواند نمونه هایی از نوع پیش ساخته این محصول را به شما نمایش دهد. و اگر می خواهید که بهره مند از این سازه پر کاربرد شوید تماس با کارشناسان هنزا را فراموش نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *