دال بتنی هم مقاومت کافی را داراست و هم از جهت حفظ انرژی حرارتی خانه را یاری می کند. اما رسیدن به طرحی قابل قبول و مناسب برای دال بتنی نیاز به پیچیدگی های طراحی دارد که مهندسان و متخصصان در این راستا باید عزم خود را جزم کنند تا بتوانند دال بتنی را به گونه ای طراحی کنند که بتواند همه ویژگی های مثبت یک سازه بتنی را در خود جذب کند و در این رابطه ما در مقاله “دال بتنی جامع انرژی و مقاومت” گفتگو کردیم.

همانطور که در نوشته های گذشته دیدیم، معمولا دال بتنی را دارای طراحی های ویژه ای می کنند که هر کدام می تئواند مقاداری از وزن این محصول را کم کند بدون آنکه از مقاومت آن به مقدار قابل ملاحظه ای کاسته شود. و همانطور که دیدیم برخی طرح های ارائه شده یک طرفه هستند و برخی طرح ها دو طرفه هستند. مثلا طرح های موجی و دندانه ای دال بتنی را قبلا معرفی کردیم که جزو دال بتنی یک طرفه محسوب می شوند.

لنگر مقاوم تقویتی در دال بتنی

اما باید دانست که طراحی دال بتنی و اجرای آن ها در ساختمان به گونه ای است که نیاز به لنگر تقویتی دارند. این لنگرهای تقویتی در انواع مختلف این محصول هر یک در بخش خاصی قرار خواهند داشت. مثلا در دال بتنی یکطرفه جهت کوتاه این محصول تنها نیاز به دال مقاوم تقویتی خواهد داشت. دلیل آن این است که در محور کوتاه، لنگر دارای اندازه کمی است.

کم بودن این لنگر در محور کوتاه سبب می شود که در واقع از لنگر مقاومتی صرفنظر گردد. که دلیل آن مقدار کم این محور است. البته وقتی این میزان را می توان در نظر گرفت که طول جهت بلند دال بتنی نسبت به جهت کوتاه تر بیشتر از 2 باشد. برای این محاسبه می توان دال را به صورت یکطرفه در نظر گرفت.

اما نوع دیگری در طراحی دال بتنی وجود داشت که به آن دال بتنی کلوچه ای گفته می شد. و همانطور که دیدیم در این طراحی به خصوص هر دو طرف سازه را توسط قالب هایی که در ریخته گری در نظر گرفته می شود به طوری طراحی می کنند که کاهش وزن را به دنبال داشته باشد. در این گونه از سازه ها که از طرفی می توانند به این عنوان در نظر گرفته شوند که دارای وزن کمتری نسبت به نوع یکطرفه هستند، در حالیکه از لحاظ قدرت هم سطح آن ها هستند.

اما مسئله مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که در این نوع از دال بتنی هر دو طرف محصول نیازمند لتنگرهای مقاوم و تقویتی می باشد اما نکته دیگری که در طراحی لنگر مقاومتی باید در نظر گرفت، نسبت طول جهت آن ها در رو طرف است.

اگر یک طرف به گونه ای باشد که نسبت طول به طرف دیگر کمتر از دو باشد، آنگه نحوه طراحی لنگر در هر دو طرف دال بتنی را باید به خوبی مورد توجه و بررسی قرار داد و بر اساس فرمول هایی که در این زمینه وجود دارند، طراحی اجزای آن را انجام داد.

این مباحث مهندسی را می توانید به طور دقیق تر از طریق متخصصان و مهندسان هنزا پیگیری نمایید. علاوه بر آن می توانید به صفحه دال بتنی هنزا نیز مراجعه کرده و نمونه های اجرایی را مشاهده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *