اگر بخواهیم که وسیله ای را در نظر داشته باشیم که بتواند از محتویات داخل یه محفظه به خوبی مراقبت کند و مانع از آن شود که با ورود اشیایی از خارج که می توانند به آن آسیب برسانند، کیفیت آن محتویات دچار آسیب نشود، بهترین وسیله همان درپوش بتنی است.

اگر بخواهیم مانع از آن شویم که محتویات یک محفظه یا یک مجرا یا یک لوله که ممکن است، آسیب هایی را برای محیط بیرون و انسان ها به همراه داشته باشد، به بیرون نشت نکند و جلوی آن به خوبی گرفته شود، بهترین وسیله ای که در این زمینه در نظر می توان گرفت، درپوش بتنی است.

این دو نکته نشان دهنده این است که همانطور که بیان شد قبل از این در مقالات متعدد هنزا درباره درپوش بتنی و به ترتیبی که ما در نوشته “کارکرد دو طرفه درپوش بتنی” نشان دادیم، این سازه دارای کارکردی دو سویه می باشد. و می تواند نیازهای ما را در هر دو جهت برآورده سازد. در مواردی که مشابه این هستند. البته می توان درپوش هایی که از جنس های دیگری تولید شده اند را نیز استفاده کرد، اما مسئله بر سر مزیت هاست.

شرایط محیطی دخیل در انتخاب درپوش بتنی

یعنی آیا استفاده از درپوش بتنی بهتر می تواند آن چه مورد نیاز و مطالبه سازنده یک پروژه است را برآورده سازد یا مثلا درپوش فولادی یا آلومینیومی. که این انتخاب به نکات فراوانی بستگی دارد. که شاید بتوان عمده ترین و اصلی ترین نکته را محل به کار گیری درپوش بتنی ذکر کرد. آیا داریم در لوله کشی آب استفاده می کنیم، آیا برای پوشش یک محفظه است یا مثلا درپوش بتنی را برای آنکه دریچه فاضلاب را بپوشانیم استفاده می کنیم.

هر کدام از این ها را باید به دقت قبل از انجام انتخاب درپوش بتنی، بررسی کرد و در صورت در نظر گرفتن همه فاکتورهاست که می توانیم اطمینان داشته باشبم، بهترین انتخاب را انجام داده ایم. در این رابطه به طور مفصل در نوشته های قبلی صحبت کرده ایم و مزایای درپوش بتنی را ذکر نموده ایم. چیزی که اما می خواهیم در این نوشته مورد پرسش قرار دهیم، راجع به شکل این درپوش ها می باشد.

معمولا این گونه است که در دنیای امروزی اگر درپوش بتنی به کار رفته برای بستن دریچه یک تونل فاضلابی به شکل مستطیل باشد، احتمالا آن درپوش بتنی ظاهری زیباتر و شکیل تر داشته باشد. شاید دلیلش این باشد که در گذشته به اندازه ای از شکل های دایره ای در درپوش بتنی استفاده زیاد صورت گرفته است، که شکل های مستطیلی به جهت آن که ظاهری نو و بدیع دارند، چشم را بیشتر به خود جذب می کنند.

البته ممکن است دلایل زیبایی شناختی دیگر و بیشتری را نیز برای این که شکل مستطیلی درپوش بتنی ظاهرا جذاب تر و پر طرفدارتر است، برشمرد و پیدا کرد که از حوصله این مقاله خارج است ولی آنچه می توان به آن اذعان کرد در همین حد کفایت می کند که شکل ظاهری درپوش مستطیلی نسبت به درپوش بتنی دایره ای طرفداران بیشتری دارد.

اما آیا همین معیار کافی است و یا همچنان درپوش بتنی دایره ای شکل برتری دارد؟ این سوال را در مقالات بعدی بیشتر پردازش خواهیم کرد. البته شما می توانید با کارشناسان ما در هنزا راجع به آن گفتگو کنید. و علاوه بر آن با مراجعه به صفحه درپوش بتنی هنزا نمونه ها را مقایسه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *