درود به همراهان گرامی هنزا سایت. در این مقاله قصد داریم به مبحث مهم محصولات بتن اکسپوز بپردازیم.

گستردگی کاربرد بتن اکسپوز در نما‌های داخلی و خارجی نقش و جایگاه این مصالح یا روش مدرن نماسازی را کاملاً برجسته کرده است. در تعریف کلی، بتن اکسپوز به قطعات از پیش‌ساخته بتنی یا پوشش بتن گفته می‌شود که هیچ لایه دیگری روی آن کار نمی‌شود و برای بیننده قابل‌مشاهده است. بتن اکسپوز را بسته به انواع و روش‌های تولید و اجرا می‌توان یک نوع مصالح روکار ساختمانی یا یک روش اجرای طراحی در نظر گرفت.

بتن اکسپوز چیست؟

خب می رسیم به سوال بتن اکسپوز چیست ؟ طراحی و اجرای نما‌های داخلی و خارجی و به‌طورکلی‌تر مقوله محوطه‌سازی بر اساس بتن، به بتن اکسپوز وابسته است. مجموعه‌های مهندسی و طراحی دستورالعمل‌های خاصی را در مورد آن در نظر می‌گیرند و تولیدکننده‌های قطعات یا اجراکننده‌های بتن اکسپوز به روش بتن‌ریزی درجا مانند پروفسور هم برای بالا بردن کیفیت و مقاومت بتن طبق این دستورالعمل‌ها عمل می‌کنند.

یکی از پر کاربرد ترین متریال های ساختمان محصولات بتن اکسپوز می باشد، بتن اکسپوز به معنی بتن نما است که با پیشرفت علم کاربردهای جدیدی از بتن به وجود آمده است . این بتن دارای سطحی صاف و صیقلی است و امکان پوشش دیگری روی سطح آن وجود ندارد.

انواع مختلف محصولات بتن اکسپوز کدامند؟

با توجه به طراحی های مهم از این متریال استفاده از آن دربناها و سازه های معماری پررنگ تر شده است و محصولات بتن اکسپوز بسیار متنوع می باشند.

 سطح نهایی کار مربوط به نمای داخلی و خارجی در خیلی از پروژه‌های معماری و ساختمان‌سازی با استفاده از قطعات بتن پیش‌ساخته تکمیل می‌شود. در این پروژه‌ها هیچ مصالح ساختمانی دیگری بر روی این قطعات استفاده نمی‌شود و نتیجه نهایی با نام نمای بتن اکسپوز شناخته می‌شود.

محصولات بتن

انواع مدل های  بتن اکسپوز

انواع محصولات بتن اکسپوز به شرح زیر می باشند:

  1. بتن اکسپوز چهار سوراخ
  2. بتن اکسپوزuhpcباچهارسوراخ
  3. بتن اکسپوز سطح صاف
  4. بتن اکسپوز همراه با چوب یا طرح چوب
  5. بتن اکسپوز پریسما
  6. بتن اکسپوز کیپتون
  7. بتن اکسپوز رامبو
  8. بتن اکسپوز با دو سوراخ
  9. بتن اکسپوز ترای انگل
  10. بتن اکسپوز فازی
  11. بتن اکسپوز هرمی
  12. بتن اکسپوز بلاک
  13. بتن اکسپوز چوکو
  14. بتن اکسپوز شیار دار

بتن اکسپوز واش بتن

یکی از انواع محصولات بتن اکسپوز همین واش بتن است که برای ساختن طرح واش بتن، قبل از خشک شدن بتن، با آب فشار قوی سطح رویه بتن را شستشو می دهند. فشار آب قوی باعث می شود که بتن از سطح رویی جدا شود و سنگ های درشت باقی بمانند. به این کار شن نما شدن نیز می گویند. این بتن بیشترین استفاده را در نمای محوطه ها دارد.

بتن اکسپوز چهار سوراخ

این نوع از محصولات بتن اکسپوز سطح بسیار صاف و صیقلی دارد. در چهار گوشه این بتن چهار سوراخ درشت قرار دارد. این بتن های پیش ساخته در ضخامت 3 سانتی متر تولید می شوند. از این بتن ها بیشتر در باشگاه های ورزشی و ساختمان های عمومی استفاده می شود.

بتن اکسپوز UHPC چهار سوراخ ریز

این نوع بتن پیش ساخته دارای ضخامت 1.5 تا 3 سانتی متری می باشد. این بتن دارای چهار سوراخ ریز می باشد که نسبت به مدل سوراخ درشت فاصله بیشتری با مرکز صفحه دارند. این بتن در ابعاد 100 در 60، 100 در 50، 50 در 50 و 120 در 60 ساخته می شود. استفاده از این بتن در نماهای داخلی بسیار زیبا می باشد.

بتن اکسپوز سطح صاف

همان طور که از اسم این نوع از محصولات بتن اکسپوز پیداست، این بتن دارای سطحی صاف و صیقلی می باشد. به همین دلیل استفاده های گسترده ای از آن می شود. این بتن هم برای نمای بیرونی و هم نمای درونی قابل استفاده است. این بتن ضخامت 3 سانتی متری دارد. رایج ترین استفاده از این طرح جهت محوطه سازی و ساخت روف گاردن است. انواع بتن اکسپوز صاف در رنگ های زغالی و بتنی موجود می باشد.

بتن اکسپوز طرح چوب

رنگ طبیعی بتن خاکستری است که رنگی سرد می باشد. در نتیجه برخی از افراد ممکن است در استفاده از آن تردید کنند. اما امروزه بتن طرح چوب همراه با چوب تولید می شود که از سرد بودن فضا کاسته و به آن گرمی می بخشد. این طرح بیشتر در نمای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

بتن اکسپوز پریسما

به این نوع از محصولات بتن اکسپوز بتن طرح سه بعدی هم می گویند. مدل این بتن به گونه ای است که زوایای مختلفی را در سطح بتن ایجاد می کند. اگر فضای داخلی دارای نورپردازی مخصوص باشد، این نوع بتن زیبایی آن را دو برابر می کند. انواع بتن اکسپوز پریسما در رنگ های طوسی، آبی، سفید و مشکی موجود می باشد. همچنین در صورت تمایل می توانید رنگ مورد نظر خود را در شرکت پروفسور سفارش دهید.

بتن اکسپوز کیپتون

همان طور که از نام این بتن پیداست، طرح آن کیپتون است. این طرح تقریبا سه بعدی بوده و دارای مربع هایی برآمده و دایره هایی کوچک در گوشه های مربع است. ابعاد این سنگ ها 20 سانتی متر می باشند.

بتن اکسپوز رامبو

یکی از انواع محصولات بتن اکسپوز رامبو است که دارای ذوزنقه هایی برجسته در خود می باشند که حالتی سه بعدی به سنگ داده اند. از این طرح می توان در دیوارهای داخلی و راهرو ها استفاده کرد. نورپردازی مناسب باعث برجسته شدن بیشتر سنگ و زیبایی آن می شود. ابعاد ذوزنقه ها 15.15.30 می باشند.

بتن اکسپوز ترای انگل

طرح این نوع بتن مانند مثلث هایی هستند که یک در میان به صورت وارونه کنار هم قرار گرفته اند. این طرح تقریبا سه بعدی بوده و در صورت نصب با دقت زیاد میتواند زیبایی زیادی به فضا ببخشد. این سنگ در رنگ های سفید، طوسی و مشکی ساخته می شود.

انواع بتن اکسپوز

بتن اکسپوز فازی

انواع بتن اکسپوز فازی در رنگ های خاکستری، طوسی، مشکی و سفید موجود می باشند. می توانید از هر چهار رنگ این طرح به صورت طیف در دکوراسیون داخلی بهره ببرید. این طرح دارای زاویه در خود می باشد و حالتی سه بعدی دارد.

بتن اکسپوز هرمی

این نوع طرح دارای هرم های سه ضلعی می باشد که به صورت سه بعدی قرار گرفته اند. این طرح از محبوبیت بسیار بالایی در میان طراحان دکوراسیون داخلی برخوردار می باشد. انواع بتن اکسپوز هرمی در رنگ های سفید، مشکی، بتنی و طوسی موجود می باشد.

بتن اکسپوز بلاک

انواع این بتن هم در نمای بیرونی هم در نمای داخلی استفاده می شود. این سنگ دارای ضخامت های مختلفی می باشد. به کار بردن ضخامت های مختلف کنار هم به نما حالتی سه بعدی می دهد. این سنگ در سنگ های سفید، بتنی، مشکی و طوسی تولید می شود.

کلام پایانی

معرفی انواع محصولات بتن اکسپوز به اتمام نرسیده و در به روز رسانی های بعدی حتما این لیست را برای شما علاقه مندان عزیز تکمیل خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *