وقتی از درپوش بتنی استفاده می شویم، دو نوع ملاحظات را باید مورد توجه قرار داد. اول ملاحظات و نکاتی است که مربوط به کاربرد خاص آن درپوش بتنی. مثلا اگر برای پوشاندن یک دریچه فاضلاب مورد استفاده قرار گرفته است باید بتواند مانع از فوران مواد داخل به بیرون از فضا شود و یا اینکه اجازه ندهد که مواد و اشیای بیرونی به داخل دریچه فرو افتند. این درپوش ها همچنین باید این اجازه را بدهند که اگر فرد یا افرادی جهت نظارت و یا بازرسی بخواهند به درون محفظه بروند بتوانند آن را کنار زده و به فعالیت خود رسیدگی کنند.

این دسته از مواردی که برای کارآیی درپوش بتنی باید مورد ملاحظه قرار بگیرد را می توان ملاحظات مخصوص به کاربرد نامید. اما ملاحظات دیگری نیز وجود دارد که در تولید و به کار بستن درپوش بتنی آن ها را نیز نباید از قلم انداخت که این ها مربوط است به محل و محیطی که آن درپوش بتنی در آن محیط مورد استفاده قرار گرفته است. به این ترتیب که هر محیطی، دارای آب و هوا و شرایط و خصوصیاتی است که از ویژگی های آن شمرده می شود و باید تناسب میان آن ویژگی ها و درپوش بتنی که در آن محیط استفاده می شود، لحاظ گردد.

درپوش بتنی و خصوصیات محیطی

مثلا اگر درپوش بتنی در محیطی به کار می رود که آن محیط معمولا دچار بارندگی ها و رطوبت زیاد است، بهتر است که از موادی افزودنی برای حفاظت سطحی آن نسبت به این رطوبت افزوده شود تا اینکه نتواند آن رطوبت سطح درپوش بتنی را دچار رنگ رفتگی، و یا احیانا قارچ و امثال آن کند که رطوبت از این طریق بتواند به ساختار درونی بتن نفوذ کرده و استقامت و سختی آن را خدشه دار کند. چرا که نفوذ قطرات آب می تواند پیوندهای درونی عناصر درپوش بتنی را آسیب بزند.

یا مثلا اگر درپوش بتنی در محیطی که مورد رفت و آمد زیاد قرار دارد به کار گرفته شود و در جایی باشد که افراد از روی آن عبور و مروز می کنند، باید دارای کیفیتی به نام مقاومت لغزشی باشد. این مقاومت لغزشی به وسیله اصطکاک سطحی درپوش بتنی ایجاد می شود. که بین کف کفش عابران پیاده و سطح درپوش بتنی بتواند اصطکاک کافی را به وجود بیاورد که از سر خوردن افراد بر روی آن پیشگیری کند. این خاصیت به امنیت افراد کمک خواهد کرد.

البته غیر از عابران پیاده ممکن است در محیط هایی وسایل نقلیه از روی سطوح درپوش بتنی تردد کنند. در آنجا نیز باید همین طور باشد. یعنی بین کف لاستیک های چرخ وسایل نقلیه و لایه رویی درپوش بتنی به اندازه کافی اصطکاک ایجاد شود. همین مسئله به خوبی می تواند کمک بزرگی برای جلوگیری از لیز خوردن این وسایل به وجود آورد. در این جا می خواهیم شما را به مقاله “مقاومت درپوش بتنی در برابر لغزش” ارجاع دهیم. که در آن به برخی از ریزه کاری های این مسئله اشاره کرده ایم.

بنابراین هر محیطی خواص و مشخصاتی دارد که کاربردهای ما از مصالح ساختمانی نمی تواند آن را ندیده بگیرد. برای تسلط بهتر به این ویژگی ها توصیه می شود به صفحه درپوش بتنی هنزا بروید و نمونه های هنزا در این زمینه را مشاهده نمایید. البته متخصصان ما مثل همیشه آماده پاسخگویی و راهنمایی شما عزیزان می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *