در نوشته قبلی گفته شد که معمولا تصور ابتدایی از رنگ کردن مبلمان بتنی اشتباه است و فکر می کنند که با روش های قدیمی رنگ می شود. اما همانطور که در نوشته “تکنولوژی های نوین در تولید مبلمان بتنی رنگی” بیان شد، امروزه با بهره مندی از فناوری رنگدانه ها می توان رنگ هایی با کیفیت و پایداری بالا تولید نمود.

در نوشته قبل دیدیم که جنس این رنگدانه ها که می توان در ساخت مبلمان بتنی و همچنین دیگر سازه ها به کار گرفت معمولا سرامیکی و یا فلزی هستند و دارای اندازه های بسیار ریزی هستند که هم سبب سکنواختی کامل رنگ می گردد و هم کمکی به افزایش مقاومت این محصول می کند. در این نوشته قصد داریم برخی دیگر از ویژگی های رنگدانه های سرامیکی و اثربخشی آن ها بر روی مبلمان بتنی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

خصوصیات رنگدانه های سرامیکی در ساخت مبلمان بتنی رنگی

اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که افزودن ینگدانه های سرامیکی به مبلمان بتنی باعث نمی شود که قیمت آن به مقدار بالایی افزایش یابد؟ پاسخ این است که خیر. قیمت مبلمان بتنی که در آن از رنگدانه های سرامیکی جهت رنگ آمیزی آن تفاوت زیادی با مبلمان بتنی معمولی ندارد که دلیل آن این است که مقدار رنگدانه هایی که به مخلوط و مواد اولیه این سازه اضافه می شود، مقدار زیادی نیست. و با همان مقدار کم نیز می توان حجم بزرگی از مبلمان بتنی را به طور کامل رنگ آمیزی کرد.

هنگامی که بتن در مرحله اختلاط و عمل آوری است و همه مواد اولیه مورد نظر شامل سیمان، ریزدانه ها و سنگدانه ها و افزودنی های مورد نظر اضافه شده اند و با هم مختلط می شوند، حدود یک الی سه درصد رنگدانه های سرامیکی به آن اضافه می گردد و در این مرحله کاملا دقت می کنیم که رنگدانه ها در حجم مواد سازنده مبلمان بتنی به خوبی مخلوط گردند و لابلای ذرات آن به طور بکنواخت پخش شوند.

بعد از این مراحل ساخت مبلمان بتنی را به همان شیوه معمول ادامه می دهیم و بقیه روند آن تغییری نمی کند. فقط به دلیل آنکه این رنگدانه ها در عمق مواد اولیه نفوذ کرده اند، گویا خود مواد اولیه ساخت مبلمان بتنی دارای آن رنگ مورد نظر ما هستند و به همین دلیل این رنگ دیگر از سازه ما جدا نمی گردد و لایه های درونی و بیرونی آن همگی دارای این رنگ مشخص خواهند بود. و دلیل پایداری و طول عمر رنگ مبلمان بتنی که از این فناوری بهره برده باشند، همین است.

دو روش برای رنگ آمیزی مبلمان بتنی

البته یک روش دیگر نیز برای رنگ آمیزی وجود دارد که همان روش سنتی است که این روش برای قطعات و حجم های بسیار بزرگ مبلمان بتنی مناسب است. چرا که ممکن است برای این دسته از مبلمان بتنی به دلیل کقدار بیشتری رنگدانه که مورد نیاز است ممکن است سازندگان ترجیح دهند که تنها لایه بیرونی مبلمان بتنی را رنگ آمیزی کنند و لایه های درونی آن به همان رنگ معمولی بتن باقی بماند. این روش و این امکان نیز برای رنگ آمیزی مبلمان بتنی وجود دارد.

یعنی کل توده مبلمان بتنی رنگی نخواهد بود و تنها رویه خارجی آن به رنگ مورد نظر شما رنگ آمیزی می گردد که البته پایداری روش اول همانطور که گفته شد بالاتر است. شما می توانید از مبلمان بتنی در سازه های مختلف استفاده کنید. مثلا برخی از سازه های شهری که اگر در آن ها سازه های رنگی وجود داشته باشد می تواند به عنوان علامتی مثلا برای هشدار یا نسان دادن مسیر باشد. همانطور که رنگ هایم ختلف می توانند علاوه بر زیبایی از جهت اطلاع رسانی نیز به کار روند.

مبلمان بتنی نیز می تواند در معابر شهری با توجه به رنگ مورد نیاز به کار گرفته شود. یا همچنین در جایگاه ها و استادیوم های ورزشی به کار گرفته شود. مثلا برای آن که جایگاه تماشاچیان خاص مشخص شود. و یا تماشاچیان مربوط به دو گروه رقیب با علائم خاصی جدا شوند، می توان از این مبلمان بتنی رنگی به عنوان علامتی برای این کار استفاده نمود. اگر توجه کنید، حتما می توانید نمونه های بیشتری از این محصول را که در جتیگاه های مختلف به کار رفته اند مشاهده نمایید.

اما این مسئله را در نظر داشته باشید که استفاده از رنگدانه های سرامیکی چه فوایدی برای شما در بر دارد:

  1. افزایش کیفیت و مرغوبیت رنگ
  2. یکنواختی درونی و بیرونی رنگ سازه
  3. پایداری بالا و عدم نیاز به رنگ آمیزی مجدد

گزینه سوم از این جهت حائز اهمیت است که می تواند در بلند مدت از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرف باشد. به جهت آنکه روش های دیگر اگر چه ممکن است در ابتدا ارزان تر باشند ولی به جهت آنکه پس از مدتی سازه نیاز به تعمیر و بازسازی و یا رنگ آمیزی مجدد دارد، در بلند مدت به صرفه نیستند.

بنابراین در استفاده از مبلمان بتنی با رنگدانه های سرامیکی لازم است که آن ها را از لحاظ اقتصادی در بلند مدت مقایسه نمایید. به این منظور بهتر است صفحه محصولات هنزا را ببینید تا با کیفیت بالای این سازه ها از نزدیک آشنا شوید و همچنین در برآورد هزینه ها در کوتاه مدت و بلند مدت می توانید از کارشناسان و متخصصان ما در هنزا یاری بگیرید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *