پس از آنکه در مقاله “ارتقای زیبایی بتن اکسپوز در طراحی داخلی” با کارکرد بتن اکسپوز یا همان بتن نما در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان آشنا شدید، در این نوشته جا دارد که به موارد استفاده و ویژگی های این مصالح ساختمانی پر کاربرد و زیبا بپردازیم. که در مقاله “آشنایی با کارکردهای بتن اکسپوز” مقداری در این زمینه صحبت کردیم.

همانطور که پیشتر آموختیم بتن اکسپوز به آن دسته از بتن ها گفته می شود که سطح نهایی نما را با آن پوشش می دهند و به همین جهت کیفیت سطحی آن و همچنین پایداری آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بتن اکسپوز به دو شکل معمولا مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

– سطح صاف، صیقلی و پرداخت شده

– سطح مرکب از سنگدانه های رنگی

موارد استفاده بتن اکسپوز

که بسته به سلیقه و انتخاب طراحان و معماران دکوراسیون از یکی از دو شکل بالا در سازه استفاده می گردد. معمولا از بتن اکسپوزی که متشکل از سنگدانه های ریز است و در رنگ های مختلف نیز تولید می گردد و حالت تخلخل دارد به عنوان کف پوش راه های فضای بیرونی ساختمان مانند محوطه اطراف استخرها استفاده می شود. اما از بتن اکسپوزی که دارای سطحی صاف و یکدست است به طور عمده در نماهای بیرونی و یا نمای داخلی دیوارهای ساختمان بهره برده می شود.

برخی مکان ها نیز استفاده از بتن اکسپوز فقط از جهت زیبایی و ایده آل بودن ظاهر آن نیست بلکه به دلیل استحکام و مقاومت آن مورد بهره برداری قرار می گیرد. مثلا در کف پارکینگ ها به این دلیل از بتن اکسپوز استفاده می شود.

علیرغم اینکه استفاده از بتن اکسپوز قدمت دیرینه ای دارد و به حدود دهه 1900 میلادی باز می گردد، اما به جهت کیفیت بالای آن و همچنین زیبایی خاصی که به نمای ساختمان می بخد، همچنان مورد استقبال سازندگان ساختمان ها قرار دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. همین امر باعث می شود که هم از جهت مواد افزودنی برای ارتقای مرغوبیت، استحکام، دوام و زیبایی و هم از جهت تنوع طراحی و شکل پذیری، امروزه خلاقیت و نوآوری های زیادی در زمینه بتن اکسپوز به وجود آید و به تدریج خصوصیات و ویژگی های آن ارتقا پیدا کند.

در ادامه به برخی از مهم ترین موارد استفاده و کاربرد بتن اکسپوز به صورت تیتروار اشاره خواهیم کرد:

– دیوارهای بیرونی ساختمان (نمای بیرونی، از عمده ترین موارد به کار گیری بتن اکسپوز می باشد.)

– دیوارهای داخلی (دیوار یا سقف ساختمان ها را می توان با ترکیب بتن اکسپوز با سایر عناصر ساختمانی بسیار چشم نواز نمود)

– استفاده در محوطه های داخل حیاط ساختمان یا محوطه های بیرونی به عنوان مسیری لابلای فضای بین چمن ها یا درختان و یا در لبه و اطراف استخر و حاشیه مسیرها و جاده ها و همچنین استفاده در مناطق عمومی و به خصوص تفریحی مانند پارک ها که مخصوص پیاده روی عابران پیاده می باشد. استفاده از بتن اکسپوز در موارد گفته شده بسیار گسترش پیدا کرده است.

– ستون ها

– کفپوش آپارتمان ها و پارکینگ ها

– استفاده در دیواره پل ها، زیرگذرها، تونل ها، سدها و …

برای مشاهده برخی از نمونه های به کار گرفته شده پنل های بتن نما می توانید به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه نمایید و در صورت نیاز و درخواست می توانید جهت سفارش مدل مورد نظر خود با کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *