همانطور که پیش از این گفتیم بتن اکسپوز یکی از پر رونق ترین نماهای ساتمانی به خصوص در محیط های مرطوب و همچنین سازه های بزرگ است که در مقاله “ساختمان بتن اکسپوز و راهکارهای نصب آن” با شیوه ها و راهکارهای نصب آن آشنا شدیم. و همانطور که گفته شد، بتن نما به دو طریق قالب گیری و بتن ریزی در محل که معمولا جه کارهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین استفاده از پنل های پیش ساخته صورت می گیرد.

دیدگاه مهندس سازه

برای یک مهندس سازه، به کارگیری بتن اکسپوز تنها به معنای افزودن چند یادداشت درباره چگونگی ویژگی های قالب گیری و سپردن بقیه کار به معماران نیست. یک پروژه موفق و ممتاز نیاز به بررسی و هماهنگی چندین جنبه از طراحی و ساخت بتن نما دارد. در این نوشته تنها به برخی از نمونه هایی که هنگام طراحی و ساخت بتن اکسپوز باید مورد توجه قرار گیرد، خواهیم پرداخت. برای آشنایی با طرح ها و نمونه های این پنل ها می توانید به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه کنید.

نمونه نهایی بتن اکسپز هنزا

یکی از جنبه های مهم این است که حداقل استانداردهای ACI برای پوشش، انقباض، تقویت درجه حرارت و محدودیت های انحراف معمول، احتمالا به اندازه کافی انتظارات ما را در کاربرد بتن نما برآورده نمی کند. برای دیوارهای بیرونی، پوشش دیوار بتن اکسپوز 2 اینچی به اندازه استاندارد که بین ا و 2/1 اینچ است، ترجیح داده می شود. این افزایش پوشش می تواند مشکلاتی را برای دیواره های با قطر کمتر از 10 اینچ ایجاد کند زیرا ممکن است قطر شلنگ غیر استاندارد برای پمپاژ بتن اکسپوز مورد نیاز باشد.

به دلایل آشکار، کنترل ترک ها حیاتی است و توصیه می شود از افزودنی هایی در بتن اکسپوز استفاده شود که انقباض را کاهش می دهد. محدودیت انحراف، به دلیل اثر طولانی مدت خزش در بتن نما، مخصوصا برای سطوح افقی، احتیاج به توجه دقیق دارد.

اتصالات و مکان های اتصال یک جنبه بسیار مهم در نصب بتن اکسپوز است که باید نظرات معمار و پیمانکار درباره آن سازگار باشد. هدف اصلی از مفاصل این است که بتن نما در بخش های مورد نظر دچار ترک نشوند. یک مفصل مؤثر ممکن است دارای دستگاه کنترل ترک باشد. عمق مفصل طبق استاندارد ACI 303R توصیه می شود حدود 20 درصد ضخامت عضو باشد. در دیوارهای بیرونی، مفصل ها معمولا دارای درزبندی و قطعات آب بند هستند.

از لحاظ ساخت و ساز، شکل پنل ها، کوچکی اشکال، چسبنده ها، افرودنی ها و اتصالات همگی در ایجاد یک طرح نهایی بتن اکسپوز دلخواه و چشمگیر نقش دارند. و هرکدام باید با توجه به ارتباطی که با سایر اجزا دارند، به دقت مورد توجه قرار گیرند. یک جنبه کلیدی برای اجرای بتن اکسپوز معماری، استحکام است. نوع ویبراتورها یا دستگاههای تثبیت کننده، روش استفاده از ماشین آلات و حتی نحوه کارکرد شخص اپراتور می تواند بر روی کیفیت نتیجه نهایی بتن اکسپوز تاثیر بگذارد. خود استحکامی بتن می تواند بسیاری از مشکلات را از بین ببرد و احتمالا مهمترین تغییرات فنی در توسعه بتن اکسپوز است.

برای آنکه به نمایی زیبا، یکدست، چشم نواز و متنوع از بتن نما دست یابید، پیشنهاد می کنیم که با کارشناسان و طراحان ما در زمینه فروش و اجرای انواع پنل های بتن اکسپوز در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *