همانطور که در مقاله “افزایش مقاومت در برابر شکنندگی در بتن الیافی” بیان شد، وجود الیاف در بتن الیافی سبب شده که این بتن به راحتی دچار شکست نشود. حالت های شکست بتن الیافی شامل شکست پیوند میان الیاف و بتن و یا شکست بتن می شود.

الیاف از جنس های مختلفی تولید می شود که در سایزها و اشکال مختلف وجود دارند. الیاف به کار رفته در بتن الیافی عبارتند از:

– الیاف فولادی: این الیاف دارای شکل های مختلف است که شامل شکل های مستقیم، تاب خورده، قلابی، حلقه ای و … می باشد که قطر این حلقه ها از 0.25 تا 0.76 میلی متر می باشد.

– الیاف شیشه: این الیاف مستقیم هستند که اندازه قطر آن ها از 0.005 تا 0.015 میلی متر می باشد که ممکن است این الیاف را با هم پیوند دهند که قطر الیاف جدید حدود 0.13 الی 1.3 میلی متر باشد. به بتن الیافی تولیدی از الیاف شیشه ای جی اف آر سی GFRC گفته می شود که نمونه های تولیدی این بتن را در صفحه جی اف آر ی هنزا می توانید دنبال کنید.

انواع الیاف کاربردی در بتن الیافی

الیاف ارگانیک طبیعی و معدنی: چوب، آزبست، کتان، بامبو و پشم سنگ از جمله الیاف طبیعی هستند که در تولید بتن الیافی به کار گرفته می شوند. که این الیاف در اندازه قطهای بسیار گسترده ای تولید و مصرف می شوند.

الیاف پلی پروپیلن: که شکل این الیاف شامل شکل ساده، پیچ خورده، فیبریلاسیون که انتها آن ها شکل قلابی به خود گرفته اند. سایز این الیاف نیز در ترکیب بتن الیافی متنوع است.

سایر الیاف مصنوعی: که شامل کولار، نایلون و پلی استر می باشد که قطر آن ها از 0.02 تا 0.38 میلی متر می باشد.

یک پارامتر مناسب در تعریف الیاف بتن الیافی نسبت ابعاد است. که برابر است با نسبت طول الیاف به قطر متوسط آن ها. که نسبت ابعاد آن ها بین 30 تا 150 برای طول 6 الی 75 میلی متر می باشد.

برای سفارش این بتن مورد نظر جهت استفاده در پروژه های ساختمانی خود می توانید با کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *