همانطور که در مقاله “بتن الیافی با کارآیی بسیار بالا” به طور جامع در این رابطه صحبت کردیم، هدف دستیابی به مقاومت و کارآیی هر چه بیشتر سرلوحه تولیدکنندگان بتن قرار گرفته است. به همین علت روز به روز اقبال عمومی سازندگان سازه ها و ساختمان ها نسبت به استفاده و بهره مندی از بتن الیافی بیشتر می شود.

در ابتدای شروع این مسیر بتن الیافی با مقاومت بیشتر از 50 مگا پاسکال با کاهش نسبت آب به سیمان در بتن به دست آمد. اما برای دستیابی به مقاومت های بالاتر در بتن الیافی که حدود 80 الی 110 مگا پاسکال می باشد، تولید کنندگان به استفاده از مواد افزودنی ماننده دوده سیلیس رو آوردند که می تواند با ایجاد بلورهای کریستالی سیلیس در حجم بتن باعث افزایش مقاومت آن تا حد مطلوبی گردد.

مقاومت بتن الیافی در برابر شکنندگی

یکی دیگر از روش هایی که به ازدیاد مقاومت بتن الیافی کمک می کند استفاده از سنگدانه های مقاوم تر و محکم تر که دانه بندی های متناسبی و اندازه های کنترل شده ای داشته باشد، می باشد. اما همانطور که می دانید میزان سیمان مصرفی در تولید بتن الیافی بالاست و حدود 400 الی 500 کیلوگرم سیمان در تولید این محصول استفاده می شود که همین امر موجب ایجاد ترک هایی در سطح بتن الیافی به دلیل آب کشی و خصوصیت پلاستیکی سیمان می شود. که یکی از کارآیی های الیاف کنترل ترک ها می باشد.

اما بدون استفاده از الیاف و پیش از تولید بتن الیافی به دلیل وجود ترک ها در سطح بتن و همچنین مقاومت بالای آن، بتن تبدیل به محصولی با خاصیت تردی و شکنندگی بالا می شد. بنابراین آن بتن ها نمی توانستند در فضاهایی که شرایط خورندگی بالا داشتند و یا تحت فشار و ضربه قرار می گرفتند دوام کافی را از خود نشان دهند.

به همین دلیل سازندگان به سمت تولید بتن الیافی پیش رفتند که نمونه های کاربردی این محصول را می توانید در صفحه جی اف آر سی هنزا مشاهده نمایید و در صورت درخواست با کارشناسان هنزا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *