بتن با آنکه دارای مزیت های بسیاری از جمله استحکام و ماندگاری است اما به جهت شکنندگی و قابلیت ترک برداشتن نیاز به موادی افزودنی دارد که بتواند این ضعف ها را در آن کنترل کند. روش مرسوم برای کنترل ضعف ها و مسلح کردن آن استفاده از میلگردها فولادی به صورت آرماتورها و خاموت ها می باشد. اما بتن الیافی توانسته تحولی در این راستا پدید آورد که دیگر همانند گذشته نیاز به استفاده زیاد از آرماتور ها و خاموت ها نداشته باشیم.

به همین منظور بتن الیافی را در آزمایشگاه های مجهز که شرکت گام آبی فردا نیز از آن بهره مند است با جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه ها تحت آزمایش و تست قرار می دهند و خصوصیات مکانیکی و مقاومتی آن را اندازه گیری می کنند که مشاهده شود آیا بتن الیافی می تواند تا آن اندازه که بتن مسلح به آرماتور نیروهای وارده را تحمل می کند و دچار شکست نمی شود، تحمل کند یا خیر.

بتن الیافی بی نیاز از خاموت

به این منظور آزمایش هایی مانند آنچه در مقاله “مدول الاستیسیته بتن الیافی” بدان پرداختیم را مد نظر قرار دادیم. چرا که مدول الاستیسیته به نوعی نشانگر میزان ارتجاعی است که بتن الیافی می تواند آن را متحمل شود. البته این موضوع تنها به جهت آنکه نیروهای پیچشی یا کششی در حین کار و یا پس از اجرا به بتن الیافی وارد می شوند دارای اهمیت نیست.

یکی دیگر از مواردی که از این جهت واجد اهمیت است و در آزمایشگاه های پیشرفته هنزا مورد تست و اندازه گیری قرار می گیرد، انعطاف پذیری بتن الیافی است که آیا این محصول می تواند به میزانی دارای انعطاف باشد که طراحان و معماران بتوانند طراح های زبا و خلاقانه را با آن اجرا کنند یا اینکه چنین قابلیتی ندارد. و با توجه به صحبت هایی که در نوشته “آزمایش انعطاف پذیری بر روی بتن الیافی” از نگاه متخصصان هنزا عنوان شد، دیدیم که بتن الیافی به جهت حضور و وجود الیاف در ترکیب آن به خوبی می توانند به طرح های گوناگون درآیند.

با توجه به آنچه گفته شد یقینا به این مطلب پی برده اید که استفاده از بتن الیافی به جای بتن می تواند ما را از بسیاری از ضعف ها و مخاطرات بتن معمولی خلاص کند و دیگر آن اندازه محافظت و تقویتی که برای بتن معمولی نیاز بود، برای بتن الیافی مورد احتیاج نخواهد بود. بررسی ها و آزمایش ها نشان داده که تیرهای بتنی را اگر از بتن الیافی بسازیم و الیاف به کار رفته در آن ها نیز از نوع الیاف قلاب دار باشند که انتهای آن ها حالت خمیده دارد، می تواند بسیار بر روی مقاومت کششی آن موثر باشد.

نیروی کشش قطری بتن الیافی

یعنی آن نیروی کشش قطری که می تواند یک تیر بتنی معمولی را منهدم و نابود کند، قدرت تاثیر گذاری بر آن تیر را نخواهد داشد اگر از جنس بتن الیافی ساخته شود. حتی برخی پژوهش ها و تحلیل ها نشان داده است که می توان با استفاده از بتن الیافی دیگر بی نیاز از استفاده از خاموت ها شد. خاموت به حلقه ای از جنس میلگرد گفته می شود که در اطراف دسته ای از میلگردهای طولی که به عنوان آرماتور در اطراف بتن نصب می شوند، قرار می گیرد و کار آن محافظت و تقویت آرماتورها در برابر نیروهای خمشی و برشی است.

اما به جهت آنکه بتن الیافی خود دارای مقاومت های خمشی و برشی بالاتری نسبت به بتن معمولی است در بسیاری از موارد با توجه به آزمایشات صورت گرفته، دیگر نیازی به بهره مندی از خاموت نمی باشد. و نه تنها از لحاظ مقاومتی بلکه این کار به جهت استفاده کمتر از میلگردهای فولادی، از جنبه اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

البته جمس الیاف و شکل الیافی که در بتن الیافی به کار می رود نیز در این جا نقش مهمی را ایفا می کند، مثلا الیاف شیشه، الیاف فولادی، الیاف پلی استر، الیاف کربنی، الیاف نایلونی، الیاف پلیمری، الیاف نانو و بسیاری از اجناس دیگر هستند که محققان در ساخت بتن الیافی هر یک از این ها را به کار گرفته اند و بتن الیافی حاصل از ترکیب هر کدام از این ها کارکرد و ویژگی های خاص خود را دارا می باشد.

علاوه بر آنچه گفته شد، بحث شکل الیاف، اندازه آن ها، نحوه توزیع و مقدار توزیع الیاف نیز هر یک می تواند خصوصیات ویژه ای را به آن بتن الیافی منتقل کند. در برخی موارد الیاف را در یک جهت خاصی سعی می کنند در حجم بتن الیافی توزیع کنند که دلیل آن نیرویی است که در یک راستا بر آن قطعه وارد می شود. ولی در برخی موارد دیگر سعی می کنند که توزیع الیاف در سطح آن به صورت نامنظم و کاتوره ای باشد که بتواند بر نیروهای وارده از همه جهات غلبه کند

اما آن دسته از الیافی که به شکل قلاب دار هستند و اصطلاحا می گویند انتهای ان ها چین دار است، می توانند مقاومت برشی بسیار بالایی (گاهی حدود صد در صد) داشته باشند. شما می توانید برای انتخاب بهترین نوع از بتن الیافی با متخصصان و کارشناسان هنزا ارتباط بگیرید و برای مشاهده برخی از پروژه های انجام شده لی از این محصول به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *