بتن الیافی را به دلیل آنکه یک مصالح ساختمانی جدید است و استعداد این را دارد که با انجام تعییراتی کیفیت آن به خوبی بهبود یابد، تحت آزمایشات مختلفی قرار داده و بررسی می کنند که آیا با اضافه کردن الیاف به بتن الیافی و یا تغییر شکل آن ها، مثلا قلاب دار کردن آن ها می توان تاثیری بر روی مقاومت های فیزیکی این مواد مشاهده کرد یا خیر.

از این جهت چنانچه در مقاله “تست مقاومت فشاری بتن الیافی” گفته شد، ما بتن الیافی را در مدت های یک هفته، یک ماه و سه ماه تحت نیروهای فشاری قرار داده و مقاومت آن را اندازه گرفتیم. و نتیجه حاصله این بود که گویا این بتن در حدی از وجود الیاف به اشباع می رسد و پس از آن اضافه کردن الیاف، عملا تاثیری در افزایش مقاومت فشاری این محصول، چه در دوران ابتدایی عمرش و چه پس از آنکه مدت قابل توجهی از عمر آن گذشته باشد، ندارد.

مدول الاستیسیته بتن الیافی

حتی زمانی که الیاف قلاب دار را با الیاف معمولی مقایسه کردیم، دیدیم که این مطلب در مورد تغییر شکل الیاف نیز صدق می کند و آزمایشات نشان دادند که انجام این تغییرات پس از افزایش اولیه در مقاومت فشاری بتن الیافی، تاثیر کمی بر بیشتر شدن این مقاومت خواهند داشت.

نمودارهای به دست آمده از آزمایشاتی که بر روی بتن الیافی صورت گرفته نشان می دهند که شیب اولیه در منحنی تنش – کرنش نشان می دهد که برای مخلوط های مختلف این بتن، این شیب تقریبا ثابت است و اندازه آن حدود 32 هزار مگا پاسکال می باشد. به این معنا که پنل های ساخته شده از بتن الیافی قابلیت تحمل این حد از تنش و تغییر شکل را دارند.

به این ترتیب نتیجه به دست آمده نشان می دهد اگر الیاف را به این محصول اضافه کنیم، مدول کشسانی بتن الیافی (نسبت تنش به کرنش آن) تغییر چندانی نمی کند. جهت آنکه اطلاعات خود را نسبت به این خصوصیات مکانیکی بتن الیافی افزایش دهید می توانید به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه کنید و بر اساس نمونه های موجود در آن پرسش های خود را با کارشناسان و محققان هنزا مطرح نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *