خواسته ما در مقالات هنزا این است که بتوانیم آگاهی جدیدی را به خوانندگان گرامی این نوشته ها درباره مصالح ساختمانی و تاثیراتی که می توانند از جهات مختلف بر مقاومت، زیبایی و ماندگاری یک بنا داشته باشند را ارائه دهیم. در همین راستا یکی از مواد ساختمانی مهمی که مورد بحث و بررسی قرار داده ایم بتن الیافی می باشند. بتن الیافی از این جهت که بتنی قدرتمند تر نسبت به بتن معمولی است، لذا در تمام بخش هایی که از بتن معمولی استفاده می شود، می تواند به عنوان یک مواد جایگزین و مطلوب تر مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از این موارد استفاده، همانطور که در نوشته “استفاده از بتن الیافی در محل اتصال تیر و ستون” نیز مورد بازبینی و بررسی قرار دادیم، محل اتصال تیرها و ستون ها به یکدیگر است که چنانچه بیان شد یکی از نقاط اصلی انتقال نیروها در یک سازه می باشد و جزو مواردی است که با استفاده از میلگردها و کلاف بندی ها سعی در افزایش مقاومت بتن در آن نقطه دارند. اما امروزه مهندسان به این نتیجه رسیده اند که بهره مندی از بتن الیافی می تواند اثری دوچندان در راستای تقویت این مناطق حساس ساختمانی داشته باشد.

افزایش مقاومت برشی با بتن الیافی

در این نوشته قصد داریم که بحث را به سمت یکی دیگر از مقوله های مهم ساختمانی که مقاومت برشی در تیرها می باشد ببریم و نقشی را که بتن الیافی می تواند در این زمینه بازی کند را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می دانید و در نوشته های دیگری که در رابطه با بتن الیافی داشته ایم، صحبت کردیم، یکی از موارد اساسی که در آن باید مقاومت اجزا و عناصر مختلف ساختمانی با دقت مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد، بحث مقاومت آن در برابر زلزله می باشد. که در واقع ضربه ای است که به ساختمان وارد می شود.

زلزله می تواند هم به اجزای ساختمانی از لحاظ کششی نیرویی وارد کند و هم از لحاظ برشی. یعنی می تواند تیرهای ساختمان را که از جنس بتن الیافی نباشد، برش دهد که باعث ریزش سقف و یا کل ساختمان گردد. به همین جهت تیرها را از نظر مقاومت برشی مقاوم سازی می کنند تا بتواند در برابر این پدیده استحکام لازم را از خود نشان دهد و از به بار آمدن خسارات زیاد پیشگیری کند.

پیش از آنکه بتن الیافی به عنوان گزینه ای برای این منظور مورد توجه و استفاده قرار گیرد، تیرها را با استفاده از خاموت تقویت می کردند. خاموت در واقع کلاف یا آرماتوری است که توسط میلگردهای فولادی در راستای تیرها قرار می گیرد و به این ترتیب ضعف مقاومت برشی آن ها را جبران می کند تا در مواقعی مانند زلزله دچار شکست نشوند که می توان در کنار بتن الیافی از آن بهره برد.

خاموت البته یک آرماتور عرضی است که می تواند بارهای برشی وارده و همچنین بارهای پیچشی را حمل کند. بر خلاف آرماتورهای طولی که کارکردشان تقوبت مقاومت پیچشی بتن به کار رفته در ستون ها می باشد.اما بتن الیافی چه می کند؟

در واقع مهندسان دیدند که بتن الیافی نسبت به بتن معمولی بدون نیاز به آرماتور دارای مقاومت پیچشی و برشی بسیار مطلوب تری می باشد. بنابراین برای ساخت تیرها به جای بتن معمولی اگر از بتن الیافی بهره بگیریم، نیاز کمتری به خاموت ها داریم.

بتن الیافی را می توانید در صفحه جی اف آر سی gfrc هنزا به عنوان یکی از بهترین انواع بتن الیافی دنبال کنید و یا آنکه با کارشناسان و متخصصان هنزا تماس گرفته و در رابطه با مزایای گوناگون بتن الیافی با آن ها مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *