شکنندگی یا تردی وقتی درباره یک مصالح ساختمانی مطرح می شود مربوط به زمانی است که ضربه ای به آن مصالح وارد گردد. چون که ممکن است یک مواد ساختمانی دارای ساختاری باشد که در برابر نیروهای فشاری مقاوم باشد ولی هنگامی که ضربه ای به آن وارد شود، نتواند تحمل کند و دچار شکست و ترک بشود. در مورد بتن الیافی نیز مانند هر محصول دیگری که در ساختمان مورد بهره برداری قرار می گیرد باید مقاومت در برابر ضربه یا همان تردی آن را مورد تحقیق و دقت قرار داد.

ما در مقاله “بتن الیافی مقاوم در برابر تردی” سعی کردیم که به این مقوله بیشتر بپردازیم و ببینیم که در بعد ضربه پذیری و شکنندگی آیا می توان بر روی بتن الیافی حساب باز کرد یا خیر. و با توجه به آزمایش های صورت گرفته مشاهده کردیم که وجود الیاف توانسته است این ضعف را برطرف کند. چرا که می دانیم در مورد بتن معمولی این مسئله یک معضل است و همانطور که می دانیم شکنندگی یکی از خصوصیات بتن معمولی است که باید بر آن غلبه کنیم.

استفاده از بتن الیافی در محل اتصال تیر و ستون

در مورد بتن معمولی استفاده از آرماتورهای فولادی که توسط میلگرد ساخته می شود، می تواند تردی و شکنندگی بتن را تا حد زیادی جبران کند و همچنین مقاومت کششی آن را افزایش دهد. اما در بتن الیافی می بینیم که این مسئولیت را الیافی که در شاکله بتن الیافی ترکیب شده اند، به عهده می گیرد و با درصد قابل توجهی می تواند این مشکل را برطرف کند و همانطور که در نتیجه آزمایشات و بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم، در بتن الیافی اثری از تردی و شکنندگی موجود نیست.

برای پیگیری بیشتر در زمینه آزمایش های انجام شده توسط تیم هنزا بر روی انواع پنل های پیش ساخته بتن الیافی می توانید به مقاله “تست مقاومت فشاری بتن الیافی” نیز مراجعه کنید و به این ترتیب مشاهده کنید که نه تنها در زمینه شکنندگی بلکه نسبت به قوام بتن الیافی در برابر نیروهای فشاری نیز آزمایش های خوبی توسط دستگاه های مجهز انجام می شود و نتیجه این است که الیاف تا حدی می توانند مقاومت فشاری بتن را تقویت کنند اما افزودن بیشتر الیاف تاثیر چندانی بر روی افزایش این مقاومت نخواهند داشت.

در ادامه می خواهیم از یکی از کاربردهای دیگر و مهم بتن الیافی صحبت کنیم که پیش از این کمتر به آن پرداخته شده است. همانطور که می دانید در یک سازه ساختمانی یکی از بخش های مهمی که بارهای زیادی بر آن وارد می شود و باید دارای قدرت کافی برای تحکل این بارها باشد محل اتصال تیر – ستون می باشد که در واقع یک نقطه اساسی در انتقال بارهای ساختمانی به زمین می باشد و مهندسان سازه و عمران توجه ویژه ای به این محل اتصال دارند تا با درست پرداختن به آن بتوانند ساختمان را مقاوم سازی کنند.

نقش بتن الیافی در مقاوم سازی سازه ساختمانی

اما چرا استفاده از بتن الیافی در این نقطه دارای اهمیت است؟ قبل از اینکه به نقش بتن الیافی در مقاوم سازی این بخش از سازه ساختمانی بپردازیم ذکر این نکته لازم است که هر چند در شرایط معمولی به دلیلی که گفته شد یعنی انتقال بارهای افقی ساختمان به ستون و انتقال عمودی آن به زمین، نقطه اتصالی تیر و ستون حائز اهمیت است، اما باید به این مسئله نیز توجه داشته باشید که در مواقعی که ساختمان تحت بارهای بیشتر یا لحظه ای قرار می گیرد این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند و استفاده از بتن الیافی در آن نیز مهم تر می شود.

یکی از این موارد ویژه که بارهای وارد به اجزای ساختمانی بیشتر می شود و به همین جهت باید اجزا و عناصر مختلف ساختمانی قدرت کافی برای تحکل این بارها را داشته باشند، زمان زلزله است. همانطور که می دانید امروزه در ساختن ساختمان ها تنها شرایط معمول و طبیعی را برای ضریب اطمینان مقاومت اجزای ساختمانی در نظر نمی گیرند و حتما لحاظ می کنند که مقاومت ساختمان در حدی باشد که بتواند در برابر زلزله نیز به طور کامل از خود مقاومت نشان دهد. به همین جهت بتن الیافی مورد توجه ویژه معماران قرار می گیرد.

بتن الیافی دارای این خصوصیت است که در برابر زلزله در محل اتصال تیر – ستون دچار شکست نمی شود و به دلیل خصوصیت ضربه پذیری به خوبی می تواند انرژی زیادی وارد شده را در خود جذب کند و توسط شبکه الیافی موجود در ترکیب بتن الیافی آن را به سراسر بتن الیافی توزیع کرده و به این ترتیب آن را خنثی کند. و علاوه بر آن از لحاظ انعطاف پذیری نیز بتن الیافی به گونه ای است که می تواند تا حد کافی دچار کرنش شده و به این ترتیب بار وارده را در خود جذب کند بدون آنکه دچار شکست شود.

بنابراین با استفاده از بتن الیافی در محل اتصال تیر – ستون می بینیم که دیگر نیازی به استفاده از میلگردهای حلقوی در این قسمت نداریم و علاوه بر آن بتن الیافی دارای قدرت و نرمی کافی می باشد تا به این طریق آسیبی به اجزای ساختمان وارد نشود.

می توانید با مراجعه به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا یا یکی از انواع پیشرفته ترین بتن الیافی حال حاضر در کشور آشنا شوید و به این ترتیب برای سفارش محصول خود کارشناسان هنزا را در جریان قرار دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *