در مقاله “تایل دیوارپوش بتن اکسپوز چیست؟” در این رابطه گفتگو کردیم که چگونه این مصالح ساختمانی می تواند دیوارهایی با تنوع بالا و زیبا برای ما فراهم آورد. اما نکته دیگری که در این نوشته پی خواهیم گرفت، تناسب استفاده از این محصول در مراکز درمانی است. بنابراین مقاله حاضر در بخش های زیر دسته بندی خواهد شد:

  1. جایگاه بتن اکسپوز در طراحی مراکز درمانی
  2. مزیت های بتن نما برای ساختمان های بهداشتی
  3. مقاومت بتن اکسپوز در برابر آتش سوزی
  4. خاصیت آکوستیکی بتن نما

جایگاه بتن اکسپوز در طراحی مراکز درمانی

باید توجه داشته باشیم که مراکز درمانی نیازمند تجهیزاتی هستند که این امکان را برای کادر درمان فراهم نماید که به بهترین وجه بتوانند مراقبت های بهداشتی با کیفیتی به نیازمندان ارائه نمایند. بنابراین ساختار محیطی باید در راستای بهبود هر چه سریع تر بیماران باشد. به همین جهت طراحی این مراکز حائز اهمیت است. به همین دلیل بتن اکسپوز می تواند یکی از موارد حیاتی در طراحی این ساختمان ها باشد تا به این ترتیب کارکرد، تسهیلات و کل عمر تاسیسات را افزایش دهد.

1.        علاوه بر فراهم کردن یک چارچوب ساختارمند، بتن اکسپوزمی تواند سبب ارتقای کلی کارکرد مراکز درمانی شود.

2.       بتن اکسپوز یک متریال راکد است و سبب انتشار هیچ گاز مضری در محیط نمی شود.

3.      ساختار این محصول به گونه ای است که می تواند با تهویه طبیعی محیط و استفاده از نور طبیعی هماهنگ باشد.

مقاومت بتن اکسپوز در برابر آتش سوزی

شما می توانید برای آشنایی با عملکرد این محصول در راستای تهویه طبیعی فضا به مقاله “تحلیل بتن اکسپوز در تهویه محیطی” نیز مراجعه نمایید.

مزیت های بتن اکسپوز برای ساختمان های بهداشتی

برای آنکه بتوان به خوبی از مزایای این محصول بهره مند شویم، لازم است که از طراحان خبره جهت طراحی سازه های بیمارستامی بهره ببریم. برخی از این مزیت ها عبارتند از:

1.        بتن اکسپوز بسیار مقاوم هستند و سطوحی برای دیوارها فراهم می آورند که در برابر ضربه پایدارند.

2.       ستون ها، پارتیشن ها، طاق ها و روکش ها که در طراحی مراکز درمانی اضافه می شوند، می توانند توسط این محصول به خوبی مقاوم سازی شوند.

3.      بتن اکسپوز به خوبی آب بندی می شود و می توان آن را در صورت لزوم به راحتی نظافت نمود.

4.       ابعاد زیبایی شناختی که این محصول فراهم می کند، نیز از لحاظ روانی می توانند بر کادر درمان و بیماران تاثیرات مثبت داشته باشد.

مقاومت بتن اکسپوز در برابر آتش سوزی

برخلاف برخی دیگر از مصالح ساختمانی، بتن اکسپوز ذاتا یک مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش است و نیاز به افزودن مواد دیگری برای مراقبت در برابر این امر ندارد. این امر فواید زیر را به دنبال دارد:

خاصیت آکوستیکی بتن اکسپوز

1.        به این ترتیب عدم نیاز به افزودن مواد اضافی باعث می شود که تاخیر و اختلال در فرآیند حفاظت از ساختمان و همچنین تعمیر در بخش های آسیب دیده وجود نداشته باشد.

2.       نیاز به تحمیل هزینه های اضافی جهت افزودن مواد مراقبت کننده در برابر آتش سوزی نداریم.

3.      در صورت بازسازی و یا مقاوم سازی ساختمان های درمانی نیاز به نگهداری مستمر جهت محافظت در برابر آتش سوزی نخواهیم داشت.

علاوه بر آن مقاومت ذاتی بتن نما در برابر آتش سوزی منجر به این می شود که میزان بیشتری از الزامات طراحی برای ایمنی استفاده کنندگان از ساختمان در اختیار قرار گیرد. به این ترتیب این مسئله منفعتی را برای مالکان و همچنین کاربران این ساختمان ها خواهد داشت. زیرا باعث می شود که در صورت بروز آتش سوزی نیاز به تعمیرات کاهش یابد و همچنین مدت زمانی که برای استفاده مجدد ساختمان مورد نیاز است، به حداقل برسد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با برخی از نمونه های برتر و مقاوم این محصول به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه نمایید.

خاصیت آکوستیکی بتن اکسپوز

تجربه نشان داده است که یکی از عواملی که می تواد به بهبود اوضاع بیماران کمک کند، به وجود آوردن محیطی آرام و همراه با آرامش است. همین امر طراحی بیمارستان ها و مصالح به کار رفته در آن ها را حائز اهمیت نموده است. چند نکته در این رابطه قابل ذکر است:

  1. چگونگی جرم این محصول و کیفیت میرایی (damping) موجود در آن به تولید فضایی آرام و به دور از آلودگی های صوتی کمک می کند.

  2. همچنین بتن اکسپوز می تواند مانعی برای انتقال ارتعاشات موجود در محیط گردد که معمولا در محیط های بیمارستانی و درمانگاهی وجود دارند.

بنابراین همانطور که در نوشته “بتن اکسپوز چشم اندازی دیدنی برای ساختمان شما” نیز تا حدودی بیان گردید، استفاده از این محصول می تواند گزینه خوبی جهت فراهم کردن، محیط ها و فضاهایی با مقاومت بالا، زیبایی خیره کننده و آرامش و امنیت کافی باشد. به همین ترتیب به شما پیشنهاد می شود که در صورتی که قصد استفاده از بتن اکسپوز در ساخت مراکز درمانی و ساختمان های بیمارستانی دارید، با کارشناسان، مشاوران و طراحان ما در هنزا تماس حاصل فرمایید.

[button link=”https://henza.net/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a7/”] تماس با ما[/button]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *