اگر بخواهیم که بتن نمایی داشته باشیم ساخته شده از مجموعه متراکمی از سنگدانه ها و ریزدانه ها که اصطلاحا به آن (aggregate exposed concrete) گفته می شود، لازم است که پنل های قالب گیری شده، به خوبی شسته شوند. همانطور که در نوشته “چگونه می توان بتن اکسپوز را پرداخت کرد؟” نیز مشاهده کردید، یکی از روش های دستیابی به یک پرداخت عالی و بی نظیر شستشوی سطحی بتن نما است. در ادامه این نوشته مراحل ساخت این محصول را بررسی می کنیم که عبارت است از:

  1. ویژگی های بتن اکسپوز aggregate
  2. اضافه کردن سنگدانه به سطح بتن اکسپوز aggregate:
  3. محافظت از سطح بتن اکسپوز aggregate

همه چیز درباره بتن اکسپوز aggregate

ویژگی های بتن اکسپوز aggregate

از خصوصیات نمای بتنی با چنین پرداختی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.        شما می توانید با قیمتی مناسب و ارزان چنین پرداختی را به دست آورید.

2.       سنگدانه های به کار رفته در این محصول باید دارای سایز یکنواختی باشند. به عنوان مثال می توانید از سنگدانه هایی در ابعاد 10 الی 14 میلی متر استفاده کنید.

3.      در ساخت بتن اکسپوز aggregate این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که توزیع سنگدانه ها در سطح محصول یکنواخت باشد. عدم پخش شدن یکپارچه سنگدانه ها نه تنها زیبایی نهایی محصول را خدشه دار می کند، بلکه باعث تفاوت خصوصیات مقاومتی آن در قسمت های مختلف می شود.

پس از دقت درباره رعایت خصوصیات فوق نوبت به مرحله اضافه کردن سنگدانه ها به سطح محصول می رسد.

اضافه کردن سنگدانه به سطح بتن اکسپوز aggregate:

1.        اضافه نمودن سنگدانه ها به محصول باید بلافاصله پس از عملیات ریخته گری پنل های بتن اکسپوز صورت پذیرد.

2.       اضافه نمودن سنگدانه ها بر روی سطح این محصول به وسیله یک الک دارای تور با ابعاد درشت صورت می گیرد که تنها ذراتی که ابعاد آن از حد مشخصی بزرگتر باشند، اجازه توزیع بر روی سطح این متریال را نداشته باشند.

3.      پس از آنکه مخلوط سیمان و سایر اجزای تشکیل دهنده به اندازه کافی محکم شدند که بتوانند سنگدانه ها را بر روی سطح خود نگه دارند، نوبت به مرحله شستشو و فرچه کشیدن سطح می رسد که در این مرحله سنگدانه ها خود را نمایش می دهند.

شما می توانید برخی از نمونه کارهایی که با روش فوق تولید و نصب شده اند را در صفحه بتن اکسپوز هنزا مشاهده نمایید.

اضافه کردن سنگدانه به سطح بتن اکسپوز aggregate:

محافظت از سطح بتن اکسپوز aggregate

پس از اتمام مرحله فوق، شما می توانید با استفاده از برخی متریال های پوششی به عنوان محافظ و نگهدارنده باعث شوید که سطح محصول از آسیب در امان بماند و علاوه بر آن جلوه و زیبایی بهتری را نمایش دهد. برای این منظور می توان از متریال های دارای بالاترین استانداردها و شیوه های مختلفی بهره برد که در ادامه به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد:

1.        سیمان مات رنگ شده توسط اکسیدهای معدنی

2.       رنگ های اکریلیک مقاوم

3.      لکه های تزئینی

مراجعه به مقاله “بهترین راه برای آب بندی بتن اکسپوز aggregate” می تواند شما با روش های بیشتری جهت نگهداری از این محصول آشنا کند. در پایان توصیه می شود که در صورت تمایل برای پوشش سطوح ساختمانی خود با این محصول یا متخصصان و کارشناسان هنزا ارتباط برقرار نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *